Kommer i slutet av veckan att börja riva vårt gamla kök för att sätta in ett nytt. Samtidigt passar vi på att även kakla om & har insett att det går snabbare att gipsa om än att försöka hacka loss plattorna (med följd av att gipset förmodligen följer med i farten). Antar att ett multiverktyg är bästa alternativet för att skära ut gipset men funderar på hur jag enklast & snabbast får bort skruvarna (för att kunna lyfta ut skivorna hyfsat hela utan att hela köket dammar igen). Läste något om nån screwfinder som har en inbyggd magnet för att lokalisera skruvarna & att man sedan "stansar" ut ett hål runt själva skruven. Kan det vara något tro? Eller hur hade ni gjort?
 
Jag använde en screwfinder. Dock funkade det inte riktigt som tänkt när man skulle stansa ut skruvskallarna. Slutade med att jag markerade med en penna där skruvarna fanns sen gick jag med en kniv och grävde fram dom. Tog lite tid, men man slapp ganska mycket damm. Jag fick ner skivorna hela 99% av gångerna.
 
Jag använde en stark neodymmagnet som var lite större än skallen på gipsskruven. Markerade med penna var skruvarna satt och "grävde/borrade" sedan med bitset i skruvdragaren tills man fick fatt i skruven och kunde skruva ur dem.
 
JanneJanne123
Skära ut gips med multiverktyg dammar utav bara h-vete, så vill du ha det dammfrit är det inget jag rekommenderar. Jag brukar skära med kniv vid den här typen av operationer. Man får ta i en del för att komma igenom gipsskivan, men hellre det än allt damm elektriska verktyg genererar.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hmmm ja en sådan såg kanske inte vore så dumt, låter ju mindre trevligt med en multimaster om det nu dammar så in i bänken :). En Fein kommer jag dock behöva ändå för att få loss kakelplattorna som ju måste bort först.
 
Som JLyck skriver. Leta skruvar med magnet och skruva ur med skruvdragare.
 
Jag letade med magnet och märkte somflera andra. Använde jag en liten hålsåg utan centrumborr för att frigöra skivan. Det funkade, men om det är bästa lösningen vet jag inte.
 
  • Gilla
NinaAgge och 1 till
  • Laddar…
OK. Känns som om det får bli en rejäl magnet för att lokalisera skruvarna, multiverktyg för att få bort kaklet & slutligen en gipssåg för att skära ut plattorna (ska alltså inte byta gips från golv till tak, glömde nog nämna det ;))
 
Som JLyck skriver. Leta skruvar med magnet och skruva ur med skruvdragare.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som JLyck skriver. Leta skruvar med magnet och skruva ur med skruvdragare.
Ja det var det jag menade i mitt senaste svar
 
Claes Ohlson har bra neodymmagneter.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Claes Ohlson har bra neodymmagneter.
Tack . En sådan magnet är ju dessutom betydligt mer prisvärd än en screwfinder!
 
Först och främst, kolla hur hårt kaklet sitter. Det kanske inte sitter så hårt. Eventuella ojämnheter spacklas lätt ut. Om det sitter kakel på gipset så lär det inte gå att känna några skruvar med magnet och vad gör man om det sitter en skruv under kakelplattan ? Jag lyckades lokalisera skruvar med nöd och näppe i gips utan kakel. En pytteliten lätt men stark magnet som sveptes försiktigt längs regeln och där skruven fanns fastnade magneten. En större magnet hade inte fungerat (för okänslig).
Nu vet jag ju inte hur det ser ut i köket men gipset går väl från golv till tak bakom skåp och bänk. Skär av gipsskivan med vass kniv (akta elledningar ) och bryt loss med kofot. Täck känsliga ytor. Annars dammar det inte särskilt mycket.
Finns det plats går det annars utmärkt att kakla utanpå annat kakel . Absolut enklast .
Jag fick göra så i förra huset när jag såg att man kaklat direkt på eternitplattor som av någon anledning satt på murstocken bakom spisen.
 
Att såga i gipset kommer garanterat ge en massa damm. Bryter man lös det i mindre bitar så dammar det inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.