Hej! Är lite nyfiken på hur man gör detta rent praktiskt? Vill ju gärna ha det fint och snyggt i nerenoverat badrum så jag kan väl inte ha en jordtråd med klämma i till exempel duschen mm? I handfatet går ju gömma i kommoden.... Men det kanske räcker där på ett ställe eftersom vattenrören ändå är samma punkt eller ska det vara alla synliga rör/blandare?
 
Men varför? Aldrig hört om det tidigare och badrum har jag renoverat ett antal.
 
Jag får inte riktigt svar på min fråga på Elsäkerhetsverkets sida. Förstår att det kan bindas ihop i elcentralen lika väl som kopplas ihop med jord i närmsta dosa men ska det släppas ut rör i duschen med en fullt synlig jordtråd eller hur gör man?
 
A Ace112 skrev:
Jag får inte riktigt svar på min fråga på Elsäkerhetsverkets sida...
Det var till gusvo085
 
  • Gilla
Ace112
  • Laddar…
Finns det någon främmande ledande del i badrummet som kan anta annan potential? Nuförtiden är ju alla rör av plast...

Annars kan du mäta dig fram: ”Ledande delar som har en resistans till jord som överstiger 4 kΩ anses inte vara främmande ledande delar.”
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, kontrollera ifall du har ett behov av kompletterande skyddsutjämning innan du börjar förfula badrummet.

Den första förutsättningen är att du har främmande ledande delar som kan föra in en jordpotential, plus givetvis utsatta delar som är skyddsjordade. Dess resistans emellan ser jag som ointressant, har du kontakt så finns det skäl att gå vidare med nästa steg i kontrollen.

Den består i att kontrollera spänningsfallet i skyddsledaren vid ett jordfel, spänningsfallet mellan badrummet och den punkt där främmande ledande delar skyddsutjämnas. De ska hålla sig under 50 V, helst lägre. Har du ingen sådan så är det nätägarens närmaste jordtag som blir denna punkt vilket kan föranleda åtgärd i din anläggning. Om det finns möjlighet räcker det oftast med att göra en skyddsutjämning vid elcentralen för att få ned beröringsspänningen och därmed undvika en kompletterande skyddsutjämning i badrummet.
 
Det är enbart inkommande ledande delar som behöver jordas, om man bygger om elanläggningen. I vadrumsfallet gäller det i princip vattenledningen, om den skulle vara i metall. Men det är den ju sällan i dagsläget.
 
Om du med inkommande ledande delar menar främmande ledande delar så är de redan jordade i detta sammanhang - det är därför de behöver skyddsutjämnas.

Om du med jordas menar skyddsutjämnas så är det fel, även utsatta delar ska skyddsutjämnas.
 
Ja, jag menade skyddsutjämnas genom att anslutas till inkommande jord när jag skrev jordas. Lite otydligt formulerat av mig.

Vad menar du att jag har fel om?
 
Funderar rent allmänt på i hur många situationer denna skyddsutjämning tillför något i praktiken?
I ett (äldre) hus med radiatorledningar och vattenledningar i metall är dessa redan till 99% förbundna med PE i värmepumpar, pannor, cirkulationspumpar eller liknande.
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
Urklipp ur SEK 413 utgåva 4:
Utskrift från SEK 413 med formler och beräkningar för felström och jordfel i byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografi av en texturklipp som beskriver lokala kompletterande skyddsåtgärder för säker elinstallation i våtutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av skyddsjordning i badrum med vattenrör, tvättmaskin och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker att denna 4 kohm-gräns är olycklig. Man vet inte vad man mäter, var dessa 4 kohm kommer ifrån, vilka enkla aningslösa misstag som kan göras för att den plötsligt ska bli 1 ohm. Det kan räcka med att utföra den säkerhetshöjande åtgärden skyddsutjämning för att förstöra förutsättningen för utebliven kompletterande skyddsutjämning i badrummet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.