Jag har letat febrilt på nätet efter olika hörnlister som skall spacklas över. Har alltså ytterhörn som jag vill få snygga och då skall man kunna sätta en hörnmetalllist och sedan spackla över. Men jag hittar inte en enda? Vad heter det och vart finns dem?
 
Jag har köpt på KRauta, bara att fråga nån där så plockar det fram.
 
Tack, hur var de att använda? Enkelt och med bra resultat eller svårt med bra resultat eller... ? :)
 
Problemet, enligt mig, är att fästa listerna utan att det man fäst med sticker utanför själva listen.

Det funkar bra att använda klammerpistol och skjuta så att klammern gränslar kanten på listen och det yttersta hålet.
 
Jag satte fast min med bygglim, en sträng på varje sida av hörnet på väggen och en sträng mitt i vinkeln. Min vägg var puts så det var enda sättet och det fungerar perfekt.
 
Limma tänkte jag oxå på, vanligt våtrumssilikon är underskattat som lim, sitter som fasen
 
Ni känner inga snickare? ;)
Det finns verktyg som är gjorda endast för att fästa hörnskydd - svindyra att köpa, men oumbärliga om man gipsar mycket.!
Gyproc - Gyproc Fästverktyg

Annars går de att fästa med t.ex. montageskruv eller pappspik också, om det krisar :)
 
Pappspik fungerade utmärkt för mig, man fick driva in några stycken en bit extra efter första spacklingen då de stack ut en bit, annars inga problem.
 
  • Gilla
bobbygrossmann
  • Laddar…
Styx skrev:
Ni känner inga snickare? ;)
Det finns verktyg som är gjorda endast för att fästa hörnskydd - svindyra att köpa, men oumbärliga om man gipsar mycket.!
Gyproc - Gyproc Fästverktyg

Annars går de att fästa med t.ex. montageskruv eller pappspik också, om det krisar :)
Yes, försökte hyra en sån av brädgårn men de hade ingen. Jag tänker köra på PL400 och pappspik. Pappspiken endast för att hålla tills limmet härdat.
 
Måste tilläga att det är själva f*n att man upptäcker dessa hörnlister först nu, har försökt spackla en rät snygg kant i en vecka haha.... men man lär sig, nästa gång går det snabbare :D
 
har dragit upp listerna nu, använde långa gipsskruv. Funkade hur bra som helst, skruvade lite snett och drog några slag med hammaren. Sitter som berget och skruvarna syns inte vid överspackling.
 
cameljointen skrev:
Limma tänkte jag oxå på, vanligt våtrumssilikon är underskattat som lim, sitter som fasen
Problemet är väl att få andra saker att fästa på silikonet. Hur är det med spackel t.ex. Fäster det på silikon (låter tveksamt)?

Rätt sak på rätt plats brukar fungera bäst. :)
 
sandhall skrev:
Problemet är väl att få andra saker att fästa på silikonet. Hur är det med spackel t.ex. Fäster det på silikon (låter tveksamt)?

Rätt sak på rätt plats brukar fungera bäst. :)

Jag tror inte våtrumssilikon skulle fungera sämre än PL400, även det limmet är elastiskt. Spackel fäster på det mesta har jag märkt när man kladdar omkring sig. Men nu vart det gipsskruv efter inrådan av en målare :D
 
Jag håller på att gipsa tak, snedtak och väggar. Samt smygar kring takfönster.

Jag funderar på att spackla och sedan limma pappremsa med våtrumslim i de flesta skarvar. Men ytterhörn vid takfönstersmyg tänkte jag sätta ngn förstärkt pappremsa med metall.

Min fundering är hur man får ytan jämn. Tejpen bygger ju inte ut mkt, men ändå liiite och det blir om inte annat en tejpskarv. Gipset är inte skarvat i hörnen med de nedsänkta ytorna mot varandra, så finns ingen "gratisyta" att lägga spackel i.
Vad tror ni om att limma även dessa remsor med våtrumslim och sedan spackla vid tejpskarv för att dölja denna? Räcker det?

Måste man spackla över hela tejpens yttersida, eller räcker det att spackla utmed skarv? Tänker att tejpen bubblar sig eller syns vid målning om den inte spacklas över helt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.