Hej!

Nu är det dags att göra iordning golven i undervåningen i mitt hus från 1963. Det är betongplatta på mark med uppreglade trägolv idag. Nu har jag tänkt att göra iordning alla golv.

Min fråga är vad som är smartast att göra?

Jag har tänkt att göra så gott som allt själv.

Vad jag förstått så är det bästa att bila ur alla golv och lägga frigolit, golvvärme, armering och sedan gjuta ca 8cm.
Men mitt hus handlar det om 100m2, så mycket har jag inte lust att bila ur allt det.

Funderar på om det finns något lättare sätt, räcker det med en 7cm frigolit, golvvärme, armering och sedan flytspackla? (för att slippa gjuta 8cm) direkt på den befintliga betongplattan.

Eller är det smartare med någon form av nivellgolv?

Mvh Anders
 
Vad vill du åstakomma efter renoveringen?

Är det varma golv och fuktsäker kontruktion, om du har takhöjd som fungerar, så är uppreglade golv snabbt och relativt prisvärt. Det finns alternativ till nivell, du kan tom köpa gängsatser och göra reglarna själv.
Då kan du isolera 70mm mellan reglarna och göra ett golvvärmesystem med parkett eller golvspån ovan.

Alternativet med att bila ut golvet och gjuta in nytt med cellplast under passar badrum eller golv som har stora fuktproblem redan idag. Att göra det för vardagsrum eller boyta känns overkill.
 
  • Gilla
Labom
  • Laddar…
Fulkemisten
Sen måste man ju fundera över slutlig takhöjd och hur uppvärmningen ser ut idag. Jag har bilat ur hela skiten, isolerat och gjutit ny platta med golvvärme. Detta till stor del för att jag hade låg takhöjd från början, elradiatorer nere och ett befintligt vattenburet system med värmepump uppe som bara var att koppla på och även ville ha en fuktsäkrare konstruktion. Jag rekommenderar inte den här proceduren om man är tveksam. Resultatet blir fantastiskt men även omfattningen på arbetet.
 
  • Gilla
Labom
  • Laddar…
Lägg på en platon och på det 50mm isolering sen golvspån.
 
  • Gilla
Labom
  • Laddar…
Lämpliga åtgärder beror ju mkt på fukten.
Hur är det med den?
Är träreglar, golv och isolering ok eller är de dåliga?
Om uppreglat trägolv stått sig sedan -63 så kan det ju inte finnas några fuktproblem.
Var det ett tätt eller fuktöppet golv?
Isolering? Isf hur tjockt?
 
  • Gilla
Labom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.