Hej!

Jag håller på att måla mina spegeldörrar med Ottosons linoljefärg och har två frågor som jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick svar på.

1. Den första frågan handlar om glans. Jag fick höra att många väljer Ottosons antikvit till sina snickerier inomhus just för att den har lite högre glans än vanlig linoljefärg. Jag gillade dock inte den gula tonen i den färgen och köpte därför Zink-Titan. Jag fick även med mig en flaska av Ottosons linoljelack som jag kan blanda i färgen vid slutstrykning (10%). Nu undrar jag lite hur jag bör göra. Bör man ha lite glans i färgen vid målning av snickerier? Är det någon som har erfarenhet av linoljelack? Jag är rädd att det ska se flammigt ut när man stryker på det eftersom man målar så tunt och är väldigt osäker på slutresultatet. Visserligen hade det varit bra att provmåla men det tar ju en halv evighet att få till tre lager och sen behöver dessutom färgen ännu mer tid för att komma till sin rätta.

2. Jag har nu gjort mellanstrykningen och jag reagerar lite på att vissa områden är lite fläckiga. Färgen är ju väldigt blank nu till en början men en del områden är väldigt matta. Är det här vanligt? Kommer det synas efter slutstrykningen? Bör jag göra eller tänka på något? Väldigt svårt att fånga på bild men jag försökte. Värt att nämna är att dörrarna var helt obehandlade innan målning.

Nymålad spegeldörr med linoljefärg, viss glans och utmärkt fläckig yta i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vanliga är väl att snickerier inte är blanka men alla gör såklart som dom vill men just linoljefärger är väl inte kända för att vara just blanka så det kanske är fel val från start.
 
Det matta partiet beror på att färgen sugits in i underlaget just där. Så blir det nästan alltid när man målar tidigare obehandlat trä. Tredje strykningen fixar vanligtvis problemet, ibland krävs en fjärde strykning.
Linoljelack i slutstrykningen fungerar bra om man vill ha lite blankare yta, har inte noterat någon "flammighet". Blir väldigt blankt direkt efter målning men mattas lite när färgen "oxiderar klart" under några veckor. Tycker att glansen passar väldigt bra på snickerier.
 
Redigerat:
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Ottosson rekomenderar att blanda lite torkmedel i färgen i första strykningen/strykningarna för att minska fläckigeten. Inte nödvändigt, men är man kinkig med texturen och inte vill göra för många lager tror jag på det. Speciellt viktigt vid gråa färger, om jag minns rätt. Lite linoljelack i sista strykningen är en bra idé också, blir glansigt och lite mer lättstädat.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Tittat lite extra på din bild. Är det MDF i speglarna? Linoljefärg på MDF kan vara lite jobbigt eftersom det suger färg ojämnt och länge. Målade nyligen en ny ytterdörr med MDF i speglarna, kvarstod små matta partier även efter fjärde strykningen. Avhjälptes genom att med trasa stryka ett mycket tunt lager kokt linolja på speglarna istället för en femte strykning. Resultatet blev bra.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Tack för alla svar!

hscn hscn skrev:
Tittat lite extra på din bild. Är det MDF i speglarna? Linoljefärg på MDF kan vara lite jobbigt eftersom det suger färg ojämnt och länge. Målade nyligen en ny ytterdörr med MDF i speglarna, kvarstod små matta partier även efter fjärde strykningen. Avhjälptes genom att med trasa stryka ett mycket tunt lager kokt linolja på speglarna istället för en femte strykning. Resultatet blev bra.
Ja det stämmer att det är MDF i speglarna. Det där med kokt linolja ska jag ta till mig och testa!
 
C
Bör också noteras att ytan långsamt blir mattare med tiden.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd till liv här. Kanske borde jag skapat en ny?

Jaja. Hantverkarna har målat furudörrar (nya, obehandlade) samt lister i Ottosson linoljefärg. Det är dock väldigt ojämnt, framför allt i glans.

Ojämnt målad furudörr med varierande glans i linoljefärg, behov av ytterligare målning eller åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt målad furudörr och lister i grå linoljefärg med synlig struktur och varierande glans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad beror detta på? Slarvigt utfört? Eller behövs det bara målas på mer? Behövs annan åtgärd eller är det rent av kört?

Skriv gärna vad ni tror!

Tack för hjälpen!
 
D danielte skrev:
Väcker en gammal tråd till liv här. Kanske borde jag skapat en ny?

Jaja. Hantverkarna har målat furudörrar (nya, obehandlade) samt lister i Ottosson linoljefärg. Det är dock väldigt ojämnt, framför allt i glans.

[bild] [bild]

Vad beror detta på? Slarvigt utfört? Eller behövs det bara målas på mer? Behövs annan åtgärd eller är det rent av kört?

Skriv gärna vad ni tror!

Tack för hjälpen!
Trät är inte mättat. Trådskaparen här. Jag fick måla mina fler lager. Sen blev det jämt och fint
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
Då får vi köra ett lager till och hoppas på det helt enkelt.

Tack för svar!
 
Är säkert så att träet sugit ojämnt men jag anar mig också till att målaren inte varit så noga med den sista fördrivningen av färg. Cirka 2 min och 20 sek in i filmen visas hur en dörrspegel ska målas med avslutande utjämning för att bli bra,
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
Om det nu är så att de inte varit så noggranna, är det då för sent för ett bra resultat? Eller blir det bra om man nu gör enligt videon ovan?
 
Är det inte för tjockt pålagt någonstans kan det bli bra. Jag rekommenderar lätt slipning innan nästa lager.
 
Om det skulle vara för tjockt någonstans, vad skulle detta då resultera i?
 
Då torkar/oxiderar färgen på ytan men den är fortfarande flytande under. Så småningom blir ytan skrynklig när det oxiderat hela vägen ner (kan ta flera veckor eller månader). Blir det så måste färglagret slipas ned där innan nästa lager om det ska bli snyggt.

Det fina med linoljefärg är för övrigt att man har flera timmar på sig att rätta när man missat. Linoljefärg blir inte yttorr på kort tid som modern färg. Man kan alltid ta ett steg tillbaka och se att allt verkar jämnt och snyggt. Om inte jämnar man till med penseln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.