J
Bygga källare är dyrt, så rent praktiskt verkar tanken idiotisk. Men som ett tankeexperiment. Finns det regler för hur många våningar en källare får ha? :)
 
R
Inte vad jag vet , men det fordrar rätt bra konstruktionstruktionsritning . det ska ju bära upp allt ovanför och där kan det bli dyrt
 
Jag ville ha en bunker när jag var liten!
 
J Stormfrog skrev:
Bygga källare är dyrt, så rent praktiskt verkar tanken idiotisk. Men som ett tankeexperiment. Finns det regler för hur många våningar en källare får ha? :)
Så länge du uppfyller alla krav enligt BBR (brandskydd, ventilation, utrymning osv) finns det inga byggtekniska hinder.

Det finns också begränsningar på vad du kan använda källaren till och det gör att kommunen kanske avslår bygglovet om de menar att du bygger för stort, onödigt mm då det finns alltid möjligheten att göra det enligt PBL (ej ändamålsenligt).

Själva bygget kan ju påverkas av ev. miljöpåverkan, det får du ju hantera i din kontrollplan. Ex hantering av grundvatten som måste pumpas upp, schaktmassor mm.
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Jag ville ha en bunker när jag var liten!
Jag vill fortfarande ha en bunker!
 
  • Gilla
iMikael Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Vem f-n vill inte ha en bunker ? Ultimate man cave. Dessutom, när TSHTTF och TEOTWAWKI är ett faktum är du allas bästa vän. Då kommer inte frun i huset klaga !
 
Varför inte en tunnelbana. Lär var bygglovsbefriat varför kommunen inte behöver blandas in i planeringen alls (y).
Mvh Findus
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
colinfurze på youtube gjorde just det: Grävde upp hela baksidan på tomten och gjorde sig en mancave:
<iframe width="1197" height="673" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.