Hej,

Smygläst här inne i flera månader iom att jag och min fru letat hus och nu äntligen slagit till och håller på att flytta in.

Nu till min fråga, Huset är i princip orginal sedan -76 när det byggdes. (Samma ägare vars son sålde till oss)
Finns två badrum, 1 på entreplan och 1 i källarn.

Planen är givetvis att vi skall renovera igenom hela huset, där steg 1 är att fixa badrum.
Vilket hindrar oss just nu från att permanent flytta in.

Första planen var att vi skulle köpa en duschkabin och montera i badrummet på entreplan, för att sedan förflytta ned den i källaren vid renovering. Inser nu dock när jag mäter upp att det är väldigt ont om plats kring duschhörnan i källaren, då byggaren valt att mura upp en skiljevägg.

På grund av detta så känns det lite trist att köpa en duschkabin i avvaktan på renovering (Vilket vi hoppas få utfört innan årsskiftet) som sedan behöver säljas, eftersom den inte får plats i det andra badrummet.

Min fråga blir således vågar man duscha i så gamla badrum?
- Förstår att teknisklivslängs är förbrukas på tätskikt. Anledningen till att jag tänker att det kan vara möjligt är.
Huset är ett betonghus rakt igenom, med Tegel fasad.
Dvs bakom kaklet så bör det vara ren betong, vilket då inte bör ta illa vid sig av fukten, som förhoppningsvis även torkar ur om man har rimlig värme på elementet i badrummet. Förhoppningsvis så sker huvudrenoveringen inom närtid och då renskrapas ju allt igen och moderniseras.

Alternativ nummer två är ju att man använder duschen i källaren där det känns som eventuellt ännu mindre risk. (Iom att under betongen här så är det ju faktiskt jord/sten, istället för ett mellanbjälklag i betong)
Har även hört att om det är så att man har en dusch i källarplan så skall det trots allt inte vara tätskikt överallt eftersom det kan bygga in fukt bakom källargolv/väggar som på sikt kan leda till problem.

Vad säger den samlade kunskapen vågar man duscha 1-2 ggr om dagen (1gång/2personer), i avvaktan på renovering. Är det isfåfall skillnad på vilken dusch man använder.
Eller skall man vänta på renovering eller kabin?

//Nedro
 
Duschade inte de förra ägarna?

I teorin skulle ni naturligtvis kunna ha en pågående fuktskada.

Men givet att:
* huset är av sten/betong
* ni ser/känner inga tecken på fuktskador
* ni har för avsikt att riva upp och renovera inom överskådlig framtid

...talar mycket för att huset inte tar någon större skada om ni sköter er hygien medelst dusch i väntan på renoveringen.

Självklart är kabin bäst för att minimera risk för fuktskador, men jag hade nog inte brytt mig om jag inte misstänkte pågående fuktskada
 
Ah missade det i mitt svar...
Tidigare har det ju bott en äldre farbror som vi inte tror duschat lika frekvent som man gör idag. Samt att huset varit obebott en längre period.

Så duschat har han säkert gjort med mått om man jämför med vad vi skulle göra.
 
N Nedro skrev:
Hej,

Smygläst här inne i flera månader iom att jag och min fru letat hus och nu äntligen slagit till och håller på att flytta in.

Nu till min fråga, Huset är i princip orginal sedan -76 när det byggdes. (Samma ägare vars son sålde till oss)
Finns två badrum, 1 på entreplan och 1 i källarn.

Planen är givetvis att vi skall renovera igenom hela huset, där steg 1 är att fixa badrum.
Vilket hindrar oss just nu från att permanent flytta in.

Första planen var att vi skulle köpa en duschkabin och montera i badrummet på entreplan, för att sedan förflytta ned den i källaren vid renovering. Inser nu dock när jag mäter upp att det är väldigt ont om plats kring duschhörnan i källaren, då byggaren valt att mura upp en skiljevägg.

På grund av detta så känns det lite trist att köpa en duschkabin i avvaktan på renovering (Vilket vi hoppas få utfört innan årsskiftet) som sedan behöver säljas, eftersom den inte får plats i det andra badrummet.

Min fråga blir således vågar man duscha i så gamla badrum?
- Förstår att teknisklivslängs är förbrukas på tätskikt. Anledningen till att jag tänker att det kan vara möjligt är.
Huset är ett betonghus rakt igenom, med Tegel fasad.
Dvs bakom kaklet så bör det vara ren betong, vilket då inte bör ta illa vid sig av fukten, som förhoppningsvis även torkar ur om man har rimlig värme på elementet i badrummet. Förhoppningsvis så sker huvudrenoveringen inom närtid och då renskrapas ju allt igen och moderniseras.

Alternativ nummer två är ju att man använder duschen i källaren där det känns som eventuellt ännu mindre risk. (Iom att under betongen här så är det ju faktiskt jord/sten, istället för ett mellanbjälklag i betong)
Har även hört att om det är så att man har en dusch i källarplan så skall det trots allt inte vara tätskikt överallt eftersom det kan bygga in fukt bakom källargolv/väggar som på sikt kan leda till problem.

Vad säger den samlade kunskapen vågar man duscha 1-2 ggr om dagen (1gång/2personer), i avvaktan på renovering. Är det isfåfall skillnad på vilken dusch man använder.
Eller skall man vänta på renovering eller kabin?

//Nedro
Skaffa en begagnad balja för duschkabin och en campingduschtält som placeras inuti baljan. Då kan man rigga upp dusch även om ytskiktet är skadad eller olämplig för dusch. Är man försiktig och praktisk så funkar det även med en vanlig duschdraperi som hängs upp i en lämplig skena.
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Tack för era svar, det har blivit lite försiktigt duschande och undvikande av vatten på väggarna med handhållet munstycke. Golvet ser förvånansvärt bra ut och även golvbrunnen verkar vara bytt. Så hopp om att någon iallafall fräschat till detta de senaste 40 åren. Det kommer iallafall förbi en första VVS kille imorgon, så skall ställa lite dumma frågor och jobba vidare med offerten då =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.