Hallå där!

Vi har en CTC 1100 Ekonomi-panna med pelletsbrännare (satt en oljebrännare innan).
Nu är det så att pelletsen är slut och jag tänkte dra igång elpatronerna i ca 2 dagar, men inget händer.

De fungerade senast jag använde dem för några månader sedan.
Hur kan man felsöka elpatronerna på enklaste sätt (som novis)?

Stort tack på förhand!
 
R
Kolla så att vreden på panelen står på bara EL tror det är blixt , och kolla överhettningsskyddet för EL har löst ut
Årsmodell på den , finns även en före 99 har du manualen
 
Tack för svaret!
Jag vet tyvärr inte när den tillverkades och det finns ingen manual.

Det finns inget vred på pannan som har med el att göra, utan det finns en brytare på väggen där man startar och stänger av elpatronerna.

Har kollat överhettningsskyddet, det hade inte löst ut.
(Är riktigt kallt i huset nu. :confused:)
 
Ja, den ser ganska lik ut.
Svårt att se på bilden dock.

Ska ta några bilder på pannan. Återkommer...
 
20181104-091528.jpg 20181104-091520.jpg 20181104-091503.jpg
 
Är det inte första strömställaren på pannan med ikonen som ser ut som en hårfön som du ska stänga av för eldrift?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Är det inte första strömställaren på pannan med ikonen som ser ut som en hårfön som du ska stänga av för eldrift?
Tror att den knappen är "förbikopplad" (tror jag).
Den användes bara i samband med oljebrännaren som vi hade innan.

Men kan testa att trycka på den knappen..
 
Var går säkerhets brytaren tv. om tiduret till? Står på 0. Kollat säkringarna antar jag?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Var går säkerhets brytaren tv. om tiduret till? Står på 0. Kollat säkringarna antar jag?
Det är den brytaren som startar/stänger av elpatronerna.
Jag kollade alla säkringar i skåpet igår kväll.
 
R
Det det ser ut som du har en Backer EL-patron , nu syns det inte riktigt men bakom ratten för inställning temp på patronen sitter ett litet plastlock ( ev rätt ) under den sitter det en pinne som är för överhettningsskyddet till patronen . när man trycker på den så ska man nästan sluta andas så då ett klick ska höras , det kan vara hårt att trycka på den , men ta i lite
Kickar det när du vrider ratten till min och max så fungerar termostaten , som info så är det en 2 polig termostat och en fas ligger direkt på patronen förbi termostaten
 
R rävlyan skrev:
Det det ser ut som du har en Backer EL-patron , nu syns det inte riktigt men bakom ratten för inställning temp på patronen sitter ett litet plastlock ( ev rätt ) under den sitter det en pinne som är för överhettningsskyddet till patronen . när man trycker på den så ska man nästan sluta andas så då ett klick ska höras , det kan vara hårt att trycka på den , men ta i lite
Kickar det när du vrider ratten till min och max så fungerar termostaten , som info så är det en 2 polig termostat och en fas ligger direkt på patronen förbi termostaten
Jag har testat att trycka på överhettningsskyddet på elptaronen flera gånger, det verkar inte ha löst ut.
Ja, det klickar när jag vrider på termostaten.

Tycker att allt detta är väldigt märkligt.
För elpatronerna fungerade kanon i över 1 månad, (medan vi letade ny pelletsbrännare).

Finns det några andra "skydd" -och/eller säkringar att kolla?
 
R
Alla säkringar hela 3 st , byt alla 3 inget händer , Stäng av brytaren på väggen , en kniv under ratten och bänd uppåt då får du den i handen . lossa locket och kika in under termostat och överh-skyddet ( är lite trångt där en ficklampa bra ) En klassiker på dessa patroner med box på är att ledarna brukar bli så varma att dom brinner av eller att kabelskorna stickmodell som abiko brinner upp
 
R rävlyan skrev:
Alla säkringar hela 3 st , byt alla 3 inget händer , Stäng av brytaren på väggen , en kniv under ratten och bänd uppåt då får du den i handen . lossa locket och kika in under termostat och överh-skyddet ( är lite trångt där en ficklampa bra ) En klassiker på dessa patroner med box på är att ledarna brukar bli så varma att dom brinner av eller att kabelskorna stickmodell som abiko brinner upp
Är lite osäker på vilka 3 säkringar det är, men jag kollade alla säkringar i proppskåpet igår ikväll.
Ska försöka att kolla under termostaten strax.

P.s. uppskattar verkligen all hjälp. :giggle:
 
R
Beroende på storlek på patronen , tror det är en 6 kw och då räcker det med 10 amp säkringar .annars 16 amp , om du lyser lite under boxen så är det instämplat på en kant hur många kw den är på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.