Hej. Ska måla om ett rum där det suttit en TV och dessa ankare sitter i väggen. Någon som har tips på hur jag tar bort dem? Är det bågfilsblad som gäller? Vägg med fyra metallankare från en tidigare TV-installation som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
normalt så ska det räcka att bända lite under kragen med tex kniv så skall kragen lossna och resten får du trycka in i väggen

t
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R
Det är molly du har där .ett otyg att ta bort , ,jättestora på baksidan , bara snurra dom runt så fräser dom ut ett stort hål och knuffa in i väggen , samt spackla
 
Staffans2000
Det är "Mollypluggar". Möjligen går det att borra loss kragen. Om inte, får du skära bort gipsen runt pluggen och trycka in den lite och därefter spackla.
Här hittade jag en filmsnutt med en som har mer hjärna än jag! Den här metoden verkar betydligt bättre än mina förslag.
 
  • Gilla
Stekpanna
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
bättre än mina förslag.
Bättre än mitt med , har inte tänkt på att göra så , klart är att vingarna på baksidan rätar ut sig :D
 
Tack för ett mycket bra tips!!! Ska testas! Inser dock precis att jag slängt skruven till dem.:thinking: Får kanske köpa nya för att ta bort de gamla! Väggen är inte gips utan en träfiberskiva.
 
Ta tag i brickan du ser med en tång och vicka lite så lossnar den. Resten petar du in i väggen.
 
Sätt i skruven som passar och skruva den bara ett par varv. Slå sedan med hammare försiktigt så rätar du ut den delen som är bakom gipsen. Sedan kan du dra ut den rakt ur väggen....

Detta funkar om man är försiktig, men finns också en risk att man spräcker gipsen.

Då får man spackla över o se gla ut! :D
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är "Mollypluggar". Möjligen går det att borra loss kragen. Om inte, får du skära bort gipsen runt pluggen och trycka in den lite och därefter spackla.
Här hittade jag en filmsnutt med en som har mer hjärna än jag! Den här metoden verkar betydligt bättre än mina förslag.
[media]
Funkade klockrent! Stort tack för tipset! Nu är det bara att spackla. Vägg med borrade hål redo för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du gjort en ordentlig utvärdering av alla tips?
 
Nej. Körde på videotipset som verkade effektivast. Tog ca 5 min inkl hämta hammare och tång.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.