Hej allihop!

Detta är min första tråd på detta forum. Jag är nyinflyttad i en villa och hade därför frågor om värme, men speciellt golv osv. Jag undrar hur ofta golvvärme borde vara påslagen- hela tiden eller ibland? Och isåfall vid vilken temperatur är det vanligast att ha på? Jag vill helst spara på så mycket energi som det går, men har hört att golvet kan få fuktskada eller mögel om det inte finns nån värme till det. Jag har för närvarande 3 områden i huset med golvvärme : toaletten som har stengolv, en sovrum med trägolv och vardagsrum med trägolv.

Nånting jag undrade vid sidan om var LLVP (luft luft-värmepump). Ska den ständigt vara påslagen? Jag har förstått att ventilationen och ventiler aldrig ska vara inaktiv (rätta mig om jag har fel), men LLVP däremot är till för värme och kan påverka ventiler genom att t.ex. få den att pumpa ut varm luft runtom i huset samtidigt? Kan det bli några negativa konsekvenser (mögel, fuktskada osv) om jag väljer att inte ha på LLVP:en? Vill helst spara på så mycket el som möjligt på allting nu när elpriset har stigit rejält.

Uppskattar all hjälp och information jag kan få,
Mvh, en okunnig killen inom detta området.
 
Vad värms huset med förutom golvvärme och luftvärmepump? Problemet med golvvärme kan inträffa om den ligger på en oisolerade platta på mark. Vad har du för grund? Att alltid ha golvvärmen avstängd är riskfritt. Det fungerar ju i rummen som saknar golvvärme.

Det finns ingen risk förknippad med att stänga av värmepumpen mer än att det som värmer i stället för den kanske är dyrare i drift. Så åter till frågan. Hur värms huset?
 
A Avemo skrev:
Vad värms huset med förutom golvvärme och luftvärmepump? Problemet med golvvärme kan inträffa om den ligger på en oisolerade platta på mark. Vad har du för grund? Att alltid ha golvvärmen avstängd är riskfritt. Det fungerar ju i rummen som saknar golvvärme.

Det finns ingen risk förknippad med att stänga av värmepumpen mer än att det som värmer i stället för den kanske är dyrare i drift. Så åter till frågan. Hur värms huset?
Hej!
Dem huvudsakliga värmekällorna är luftpumpen och golvvärme. Du menar alltså att mögel och fuktskada inte kan inträffa om jag stänger av golvvärme?
 
Om du ställer in LLVP på ”Heat” istället för ”Auto”, kommer den att värma upp till den temperatur du har ställt in, och sen stänger den av sig själv tills temperaturen sjunkit igen osv. Då kan du ställa in den på det sättet och sen låta den vara.
 
K Klas123321 skrev:
Dem huvudsakliga värmekällorna är luftpumpen och golvvärme.
Då är frågan: Hur värms golvet där golvvärme är installerad?
Är det vatten som är värmebärare i rör i golvet? Hur värms i så fall vattnet?
Eller är det elvärmeslingor i golven (troligast)?

Var ligger huset, hur gammalt är det, hur stort, byggår?
 
K Klas123321 skrev:
Hej!
Dem huvudsakliga värmekällorna är luftpumpen och golvvärme. Du menar alltså att mögel och fuktskada inte kan inträffa om jag stänger av golvvärme?
Fortfarande har du inte sagt något om vad för grund huset har. Det raka svaret på frågan är nej. Det blir inte fuktskador av att du stänger av golvvärmen. Däremot finns det exempel på olämpligt förlagd golvvärme där det finns risk för fuktskador om den är påslagen. Det är om det ligger golvvärme på en oisolerad platta på mark. Det är för övrigt också en extra energikrävande variant. Är huset så nytt att det har en isolerad platta är det inga problem. Står det på krypgrund eller plintar är det inte heller några problem.

Det blir inte heller några fuktskador eller förändringar i ventilationen av att du stänger av luftvärmepumpen. Men om huset värms av golvvärme och luftvärmepump blir det kallt inne om du stänger av båda. Är du mån om att hålla nere energiförbrukningen så slutar du helt att använda all golvvärme. Men den värme som du ändå har igång inne skall till största möjliga del komma från luftvärmepumpen.
 
Golvvärmen är elvärme och grundmaterialet för grunden av huset har jag tyvärr ingen aning om, men jag har bedömt att golvvärme inte är så värst effektiv nu när golvet ändå är varm när den är avslagen, men tvivlar fortfarande om man ska stänga luftvärmepumpen varje kväll eller låta den gå hela vintern... jag tycker temperaturen är bra, men är mest rädd för elförbrukningen. Har hört att sätta av och på luftvärmepumpar regelbundet är mycket kostsam (har en Thermia Aura).
PS. Glömde påpeka att jag även hade termostater i sovrummen och vardagsrummet som gör att varm luft blåser ventilerna i varje rum.
 
Du måste nog kolla upp vad du har för uppvärmning. LL-värmer luften i huset på ett effektivt sätt, om det är elslingor i golvet är dom mindre effektiva (mindre värme per kWh). Sen att det blåser varmluft ur ventiler kanske är ett ftx-system, inte speciellt bra på uppvärmning men ger bra ventilation kostnadseffektivt = jättebra. Men ngn behöver kolla upp vad du har...
 
Grävde lite info om huset (som borde har varit självklart för mig):
Byggplan : 1 plan
Byggår : 1989
Grundmur : betongsten
Grund : krypgrund
Stomme/bjälklag/fasad : trä
Takbeklädnad : betongpannor
Ventilation : mekanisk till- och frånluft
Uppvärmningssystem : El - luft värme med värmeväxlare
Boarea : 133 kvadratmeter
Golvbeläggning inomhus : trä i hela huset förutom toaletter

Hade kanske varit bra att installera vattenburen värme? inte för att jag vet hur mycket kostnaden skiljer sig från luftvärmen, men men vill tacka för alla informationsrika svar. Jag är helt grönt i detta området och fler tips och svar är alltid välkomna :D
 
Två frågor:
Ventilationen, med mekanisk till- och frånluft, finns det någon värmeåtervinning mellan från- och tilluften?.
Hur mycket ström drar huset per år, antalet kilowattimmar alltså?
 
För att besvara det kort : ja det finns återvinning och huset drar från våran användning just nu,
13 000 kWh/ år. Men jag skulle räkna med på ungefär 20 000 - 25 000 kWh/år
 
Huset har krypgrund. Alltså behöver du inte oroa dig för fuktproblem relaterade till golvvärmen. Om jag förstår uppgifterna rätt så har huset ett luftburet värmesystem som värms med el. Stänger du av värmepumpen och lämnar elvärmen på så ökar förbrukningen. För att spara på el skall du sänka termostaterna på elvärmen till ett antal grader under vad värmepumpen är inställd på. Gjordes det någon energideklaration vid försäljningen?
 
A Avemo skrev:
Huset har krypgrund. Alltså behöver du inte oroa dig för fuktproblem relaterade till golvvärmen. Om jag förstår uppgifterna rätt så har huset ett luftburet värmesystem som värms med el. Stänger du av värmepumpen och lämnar elvärmen på så ökar förbrukningen. För att spara på el skall du sänka termostaterna på elvärmen till ett antal grader under vad värmepumpen är inställd på. Gjordes det någon energideklaration vid försäljningen?
Alltså med "värmepumpen" menar du luft-luftvärmepumpen antar jag. Syftar du på ventilerna som har ftx när du säger "elvärmen"? Vi fick ingen mer info från gamla ägaren angående energideklarationen
 
Det står "Uppvärmningssystem: El - luftvärme med värmeväxlare." Det menade jag med elvärmen. Och med värmepumpen menade jag mycket riktigt luft luftvärmepumpen. Luftburen värme är inte helt vanligt. Jag vet inte hur ditt system fungerar. Men högst troligt finns det en cirkulation av inomhusluften förutom ventilationen. Jag spekulerar nu, men det är troligt att detta system kan cirkulera värmen från luftvärmepumpen i huset ganska bra. Om det går så kan du prova att stänga av elvärmen och se hur väl luft luftvärmepumpen räcker för att värma ensam.
 
A Avemo skrev:
Det står "Uppvärmningssystem: El - luftvärme med värmeväxlare." Det menade jag med elvärmen. Och med värmepumpen menade jag mycket riktigt luft luftvärmepumpen. Luftburen värme är inte helt vanligt. Jag vet inte hur ditt system fungerar. Men högst troligt finns det en cirkulation av inomhusluften förutom ventilationen. Jag spekulerar nu, men det är troligt att detta system kan cirkulera värmen från luftvärmepumpen i huset ganska bra. Om det går så kan du prova att stänga av elvärmen och se hur väl luft luftvärmepumpen räcker för att värma ensam.
Ajemän, va i kontakt med den gamla ägare. Han förklarade då för mig såhär "dem enda värmekällorna som finns i huset är varmluften som kommer hur ventilerna om du reglerar den till en viss värme på termostaten i väggen, golvvärme och LLVP, men eftersom LLVP:en är en komplement till en annan värmekälla så kan det vara bra att ha vridit termostaten till exempelvis 21 grader så att det blåser varm luft ur ventilerna i huset och även ha på LLVP:en på samma temperatur, golvvärmen är inte så jätteeffektiv och drar mycket el, men du kan även använda kaminen" där blev saken tydligare för mig, frågan återstår dock, ska man ha varmluft blåsandes ur ventilerna samtidigt eller räcker det bara med LLVP:en? Eller kanske vice versa?

PS. Han sa också att det tog luft utifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.