Hej,

Har en Chromecast i fritidshuset med begränsat bredband. Har laddat ner filmer från Netflix för att spara surf. Men upptäcker att det drar massa surf när jag streamar via Chromecast till Tvn. Det drar inte mycket när jag spelar upp i telefonen. Varför?
 
  • Gilla
Larspeter
  • Laddar…

Bästa svaret

Förenklat förklarat så skickas en länk till chromecasten som den spelar upp. Då går datan direkt mellan Internet och Chromecast. Vilket medför att surfen används.

Används en miracast eller liknande skapas en länk mellan tex telefon och enhet. Datan hämtas inte från Internet och surfen påverkas inte.

Hängde du med? Knappt så jag gör det ;)
 
  • Gilla
Larspeter och 1 till
  • Laddar…
Kortfattat chromecasten kan inte läsa från telefonen, den hämtar direkt från internet :)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Okej, kan man komma förbi det på något sätt?
 
Som fg trådskrivare säger så behöver du en enhet som klarar miracast
 
Koppla i en kabel direkt mellan telefon och tv.
Har du Android eller iOS telefon?
 
Super! Har laddat ner en miracast å ska testa imorgon :) Tack!
 
Nja en app räcker nog inte. Ni behöver en mottagare som har miracast stöd.
Fanns billiga på cdon. Typ 250kr
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Det fungerade faktiskt med ett problem. Appen kopierar min skärm och jag ser allt på tven som jag ser på mobilen. Problemet är just Netflix. Jag hör ljud och ser undertext men inte bilden. Läste att det kan ha att göra med någon overlay men vet inte hur man kan lösa det.
 
Diverse kopieringsskydd ställer till bekymmer för bilden Kan vara pilligt att ta sig runt.
 
Kör det nerladdade från Netflix på en laptop och koppla en hdmi kabel mellan datorn och tv:n
 
  • Gilla
Larfli-0 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.