Hej! Jag har en husqvarna mikado no 82. Har precis fått klartecken av sotarn att jag kan elda i den. Men är så osäker hur jag tänder den. Vart lägger jag i veden?

Längst ner i luckan är det en liten behållare, är det där all aska hamnar?

Det finns ett litet spjäll både uppe och nere, ska dem va stängda eller öppna?

Tacksam för svar!
 
  • Kamin i gjutjärn märkt "Mikado Husqvarna" med utsmyckningar och detaljer, fråga om tändning och askbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn genom öppen lucka på en Husqvarna Mikado nr 82 kamin, visar askbehållare och spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnskamin Husqvarna Mikado no 82 med dekorativa detaljer i ett hörn av ett rum mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen asklåda på en gammal Husqvarna Mikado no 82 kamin med synliga reglage för luftflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!Gå med i fb gruppen :Vi som använder Vedspis och publicera frågan och bilderna där..en kvalificerad gissning är nog att det är en kamin avsedd för koks.Den invändiga murningen i kaminen verkar ok?Kollade sotaren det?Tror de fylldes med koks från toppen och tändes i nedre luckan,bör funka med ved som fylls uppifrån och även den tänds nerifrån men vänta till svar på vedspisforum,finns ev tom instruktionsbok scannad ngnstans på nätet.
 
Jag delade till gruppen hoppas det var ok...
 
Det står spaltmeter om Mikado i gruppen,anv sökfunkt i gruppen så hittar Du massor.
 
Hej okej vad bra! Ska kolla det. Tack för hjälpen!
 
Man ska hälla in koksen i luckan där uppe. Det här är inte en vedkamin.
 
Okej! Men vad är koks? Är det kol man ska elda med eller hur funkar det? :)
 
Det är stenkol som har ”torrdestilerats” dvs hettats upp så att lättflyktiga ämnen försvunnit.
 
Jaha där ser man. Vart köper man stenkol då? Så det går alltså inte elda med ved alls? :)
 
Jo det går elda med ved,lite kortare vedbitar typ 15 cm,klossar men inte med tokdrag då ved brinner snabbare och kaminen skadas,koks finns att köpa i Danmark och Tyskland och Polen.
 
Okej då vet jag lite :) tack för hjälpen!
 
Jag har 2 sådana kaminer, MIKADO 80.
Vad man bör säkerställa är att keramiken är hel, att skyddet i locket/överdelen finns, att glimret är helt och att spjället är intakt.

Jag tänder med 3 ihopknycklade papperstidningssidor.
Ovan på detta har jag 5 tunna vedbitar och en tjock.
Max 2 bitar åt gången sen när det börjar bli glöd i botten.

Jag eldar oftast med "logs" som jag delat på längden, de brinner riktigt fint och länge.
I den kamin som saknar skyddet i toppen får jag ner hela logs vilket fungerar mycket väl.
:D
Men elda försiktigt för de kan snabbt bli för varma och förstöras av ved.

Sen tycker jag de är en usel värmekälla men vansinnigt snygga! :D:D:D:D
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Tror min är i rätt bra skick faktiskt. Vad bra, ska testa lite ikväll. Blir spännande.
Det är ju ett litet spjäll på själva ”vedluckan” ska den vara öppen när man eldar?

Och nere vid askluckan, det spjället ska vara öppet antar jag? :)
 
Claes Sörmland
Vi eldar grovspäntad björkved i vår Mikado. Bara att peta ned en liten bunt och tända med en brinnande tändkudde (en sån där i förpackad stearin) från ovan. Fullt drag genom att stora luckan där nere står på glänt när man tänder och sen när det brinner kraftigt stängs luckan och luft ges genom det nedre spjället så processen blir lite lugnare.

Det snart (för) varmt i rummet. Sällan lägger vi i mer ved av det skälet men är det vargavinter så går det att mata i mer björkved under en längre tid och elda långsamt. Glödbädden kan få brinna långamt genom att reglera spjället. Då använder vi finhuggen björkved som brinner långsamt och bildar glöd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.