Mitt hus sitter ihop med en grannes och vi har en 3 kammarbrun under altanen, nu är det så att det blir stopp titt som tätt och skitvattnet kommer upp i badrummet. Jag har vart ner med kamera och de som eventuellt kan innebära felet är baklut ca 30cm. Men nu funderar jag på om det kan ha med avluftningen att göra? Jag var uppe på raket och kikade ner i röret utan att se eller känna synliga fel, kan man testa att avluftsren funkar på något lätt sett? Vad tror ni husägare Jan vara problemet?
 
  • Gilla
Matkap
  • Laddar…
R
Har ni snålspolande toaletter och det bakfallet så kanske det inte skjuter på ordentligt , var är luftningen kopplad före mot tak eller efter en toa
 
Nej, vi är noga med att spola det dubbla minst. Avluftningen börjar på taket, sen går det väl i väggen?!
 
Claes Sörmland
Astonfamily Astonfamily skrev:
Jag var uppe på raket och kikade ner i röret utan att se eller känna synliga fel, kan man testa att avluftsren funkar på något lätt sett? Vad tror ni husägare Jan vara problemet?
Lägg en rökbomb/rökfackla i slamavskiljarens inloppsrör och de ska se rök komma upp i avluftningen om det fungerar.

Men om du redan känner till ett bakfall så låter det som att felet är hittat. Vad menas med 30 cm bakfall, några enstaka % bakfall på en 30 cm sträcka eller hela 30 cm bakfall vertikalt? I det senare fallet har du ju ett vattenlås som bjuder på motstånd för avloppsvattnet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg en rökbomb/rökfackla i slamavskiljarens inloppsrör och de ska se rök komma upp i avluftningen om det fungerar.

Men om du redan känner till ett bakfall så låter det som att felet är hittat. Vad menas med 30 cm bakfall, några enstaka % bakfall på en 30 cm sträcka eller hela 30 cm bakfall vertikalt? I det senare fallet har du ju ett vattenlås som bjuder på motstånd för avloppsvattnet.
Tack för tips! Några % bakfall i 30cm, rörisen som var här tyckte inte det borde stoppa upp så pass mycket/ofta som set gör.
 
kulle
Hur ser nivån ut i 3k brunnen ?
Kan ju vara infiltrationen som börjar sättas igen, då blir man inte av med gråvattnet och det stoppar upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.