Vinn sous vide och bjud vännerna på perfekt tillagad mat

Sous vide-stick och vakuumförpackare med plastpåsar innehållande olika råvaror.


Sous vide har seglat upp som ett riktigt trendigt sätt att laga mat. Tekniken bygger på ånga och innebär att du placerar maten i ett vattenbad i en lufttät plastpåse och maten tillagas sedan under vakuum. Detta gör att du inte riskerar att exempelvis överkoka utsidan. Maten blir perfekt genomlagad. Nu har du chansen att vinna en egen sous vide så att du också kan imponera på familj och vänner med den här fräcka vakuumtekniken. Vinnaren tar hem sous vide-paket Anova Wifi och Magic Vac från Kitchenlab.se. Paketet innehåller allt du behöver för att komma igång.

Totalt värde cirka: 4 000 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vilken tid och temperatur menar Kitchenlab.se är den bästa för att tillaga en fläskfilet well done?
Svaret hittar du här: https://www.kitchenlab.se/byggahus-se/

1. 2 h i 60 grader
X. 1 h i 65 grader
2. 1 h i 70 grader

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 9 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Kitchenlab.se. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Kitchenlab.se för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Redigerat av moderator:
richardtenggren
2. 1 h i 70 grader

Har suktat efter en sous vide länge men inte prioriterat det ännu, tänk vad underbart att aldrig behöva bli överraskad över stekgraden längre ;) Då jag föredrar köttet tillagat :)
 
Redigerat:
2. 1 h i 70 grader

Som nybliven jägare finns det många saker att lägga sina pengar på och en Sous vide står fortfarande kvar på att köpa listan, med detta underbara paket skulle de otroligt fina råvarorna lyftas ytterligare och jag skulle göra ännu större succé i bekantskapskretsen!
 
2. 1 h i 70 grader

Kombinationen nybliven pappa och jägare går inte riktigt ihop sig då traditionell tillagning av ex. kött kräver mycket tid i köket. en Sous vide skulle göra föräldralivet mycket lättare för hela familjen.
 
Svar: 2

Har utrymmesbrist i köket men en sån här anordning har jag länge önskat mig.
Kommer göra plats för den.
 
Svar: 2.

Arbetade som servicetekniker på Lithells AB i Sköllersta i slutet på 90-talet, och reparerade bland annat deras vacuum-förpackningsmaskiner och ångskåp för tillagning av sous-vide-produkter. Lithells var först i Sverige med sous-vide, redan i slutet på 70-talet, tidigt 80-tal, introducerades de första produkterna på marknaden, riktad mot restauranger. Ibland fanns det sous-vide-produkter i personalshoppen, och jag har goda minnen av perfekt tillagade kamben, kotlettrad, och oxbringa...

Det hade jag gärna velat uppleva igen!
 
2. 1 h i 70 grader

När jag köttet ska steka, det ibland blir torrt som en skål med leca.
Eller så blir köttet alldeles för rått, den kunde likaväl ställa sig upp och gått.
Med en sous vide det kommer bli gött, med alltid korrekt tillagat kött.
Om jag denna skulle vinna, så skulle stektermometern äntligen få försvinna.

Tack för mig, hej!
 
T
Svar 2
Då sambon är helt störtförtjust i lax hade det vart trevligt att få kunna servera fisken med perfektion :)
 
Texten i länken anger att kycklingfilé ska gå i 65 grader en timme, alternativ X
Frågan gällde fläskfilé och då skulle jag välja alternativ 2

Jag vill ge en bra julklapp till min matlagningsglada vän som har "allt" och bygger nytt kök.
 
2. 1 h i 70 grader

Sous vide tycks vara det nya surdegsbrödet och är den stora snackisen på lunchrasterna på jobbet. Tyvärr har jag inte kunnat motivera ett inköp för mig själv (läs min bättre hälft) då den stora pengen sedan en tid tillbaka läggs på renovering. Den här tävlingen är chansen för mig att slippa sitta ensam i lunchrummet.
 
Svar: 2

Har flyttat från ett jättekök till en standard och storlek duglig för en tältsemester så en maskin av denna kaliber skulle göra mitt liv mer uthärdligt
 
En timme i 70 grader.

Nyttig o godmat är aldrig fel.
 
i länken står det ett recept för kyckling. Där säger dem alt. X:1h 65 grader. Men för att göra en fläskfilé så skulle jag köra på 2: 1h 70 grader.

Jag tror att denna maskin skulle kunna hjälpa mig att komma över rädslan för att tillaga kyckling. Då jag är väldigt rädd för risken att bli sjuk av ej tillräckligt tillagad kyckling.
 
Svar nr 2 70 grader ..
Varför: mkt enkelt svar .. underlätta min sämre sida i vardagslivet - på matfronten, att få möjligheten att få bjuda o övverraska min familj o vänner... och självfallet då brilljera med hur jag lyckades trolla med en sous vide
 
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Vinn sous vide och bjud vännerna på perfekt tillagad mat

[bild]


Sous vide har seglat upp som ett riktigt trendigt sätt att laga mat. Tekniken bygger på ånga och innebär att du placerar maten i ett vattenbad i en lufttät plastpåse och maten tillagas sedan under vakuum. Detta gör att du inte riskerar att exempelvis överkoka utsidan. Maten blir perfekt genomlagad. Nu har du chansen att vinna en egen sous vide så att du också kan imponera på familj och vänner med den här fräcka vakuumtekniken. Vinnaren tar hem sous vide-paket Anova Wifi och Magic Vac från Kitchenlab.se. Paketet innehåller allt du behöver för att komma igång.

Totalt värde cirka: 4 000 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vilken tid och temperatur menar Kitchenlab.se är den bästa för att tillaga en fläskfilet well done?
Svaret hittar du här: [länk]

1. 2 h i 60 grader
X. 1 h i 65 grader
2. 1 h i 70 grader

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 9 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Kitchenlab.se. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Kitchenlab.se för att de sponsrar den här tävlingen.
65 grader.jag borde vinna för att jag jagar och har tillgång på bra råvaror som jag borde göra något bra med , så jag kan bjuda min familj på god mat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.