Hej.

Har en liten fundering angående bolån då detta är helt nytt för mig.

Enl vad jag förstått får man låna 85% av bostadens marknadsvärde.
Vem bestämmer vad marknadsvärdet är? Är det säljarens pris? Eller någons bedömning?

För att precisera frågan:
Om man hittar en bostad som köparen vill ha 1 000 000 för.
Men bostaden har "akuta" renoveringsbehov som att byta värmesystem, dränering samt tak.
Jag bömmer att åtgärderna kommer kosta 400 000.
Kan man då få låna 1 190 000 dvs 85% av 1 400 000?

Värdet på bostaden kommer ju rimligen öka efter åtgärderna.
 
Skulle tro att svaret är nej.
Banken vill inte ta den risken.
 
E EyEr0n skrev:
Hej.

Har en liten fundering angående bolån då detta är helt nytt för mig.

Enl vad jag förstått får man låna 85% av bostadens marknadsvärde.
Vem bestämmer vad marknadsvärdet är? Är det säljarens pris? Eller någons bedömning?

För att precisera frågan:
Om man hittar en bostad som köparen vill ha 1 000 000 för.
Men bostaden har "akuta" renoveringsbehov som att byta värmesystem, dränering samt tak.
Jag bömmer att åtgärderna kommer kosta 400 000.
Kan man då få låna 1 190 000 dvs 85% av 1 400 000?

Värdet på bostaden kommer ju rimligen öka efter åtgärderna.
Marknadsvärdet är normalt sett det köparen betalar så du kan inte ha bolån på mer än 85% av köpeskillingen. Om du behöver renovera finns olika alternativ men i ditt fall bör det bli ett blancolån och sedan en ny värdering av huset. Har värdet gått upp kan du lägga om hela eller delar av blancolånet till bolån.
 
Jag tror du kan göra så. Fast det medför massa extra jobb. Du köper huset sedan måste du ta en byggkredit (högre ränta ca dubbelt så hög)
Förhandsvärdering, betalningsplan och värdering när deg är färdigt
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Banken räknar 85% av köpekostnaden inga renoveringsbehov mm. Du får antingen ta byggkredit el blancolån. Jag har kört blancolån då byggkredit är rätt komplicerat i min mening.
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
Fairlane
Som övriga skriver har jag fått det beskrivet i en bankkontakt också. Det innebär i princip att du antingen måste ha en bra slant att renovera för när du köper ett renoveringsobjekt, eller också ta blanco-lån (eller byggkredit). Jag tittar själv på ett renoveringsobjekt och där har jag ungefär 33% som jag kan lägga in kontant (beroende på vad huset i slutändan går för). då tänker jag istället lägga in 15% och använda 18% till att renovera (i mitt fall skulle jag vara överlycklig om 400' räcker, jag räknar med minst det dubbla:)).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
nyvillaägare
L laxen86 skrev:
Banken räknar 85% av köpekostnaden inga renoveringsbehov mm. Du får antingen ta byggkredit el blancolån. Jag har kört blancolån då byggkredit är rätt komplicerat i min mening.
Hur funkar en byggkredit?
 
Enkelt sagt så får du en kredit på banken men måste åka in till kontoret med varje faktura.
Krångligt och mycket onödiga resor för min del så kört på blanco och värderat upp huset i omgångar.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Hur funkar en byggkredit?
Du gör en "lyftplan". (betalningsplan) 10kr vecka1 20kr v2, etc.
Sen måste du ha Förhandsvärdering och en värdering när det är färdigt.
Vi fick ca 1-2% sämre ränta på bygglån jämf med bolån
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.