harry73
Och här kommer första prishöjningen
Bäste kund,

Vänligen ta del av nedan information.

Eftersom leverantören som sköter driften av ditt fibernät höjer sina priser för alla tjänsteleverantörer måste vi justera månadspriset för din internettjänst hos oss. Således kommer ditt nya pris (se nedan) att gälla från och med 1 januari.
 
De har nog hål att fylla...
 
harry73
Hål att gräva menar du?
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och här kommer första prishöjningen
Hur stor höjning?
 
Hos mig verkar Ip-only ha vaknat till liv igen. Ska börja bygga lite i början av 2019. Fast det är egentligen bara en stor stamledning de ska börja dra. Jag sitter som vanligt lugnt i båten. Tecknade nytt mobilt bredband för 24 månader, för några månader sen. Skulle tro att jag efter det har fiber indraget.
 
harry73
70 - 80 spänn
 
harry73 harry73 skrev:
Och här kommer första prishöjningen
Hos mig har inte priset för 100/10 justerats sedan 2010 när vi aktiverade fibern. 70-80 kr är ju rätt mycket procentuellt vilket verkar omotiverat, så mycket mer kan ju inte driften öka helt plötsligt.

Kolla vad de andra tjänsteleverantörerna kostar.
 
När det är fiberägaren som höjer så kommer det ju att bli likvärdiga påslag hos alla tjänsteleverantörer.
 
D Daniel 109 skrev:
När det är fiberägaren som höjer så kommer det ju att bli likvärdiga påslag hos alla tjänsteleverantörer.
Det vet man inte förrän man kollat, i vårt stadsnät diffar det iaf mellan tjänsteleverantörerna.

Att en månadsavgift plötsligt stiger från t.ex. 295 till kanske 370 kr anser jag oacceptabelt med hänvisning till ökade driftskostnader. Och då ställer jag mig frågan, hur kan det stiga så mycket ? (jag antar att det är per månad)
 
Sannolikt för att Iponly går rätt knackigt. Kunderna kan ju inte gå till någon annan.
 
De 70-80:- är inte vad nätägaren ökat priset med. En gissning är att IP Only även gör en justering i pris och sedan det generellta påslaget, så får jag gissa kanske driftkostnaden ökats med max 40-50:-, kanske mindre.
 
Några månader till får vi tydligen vänta..
(läs = nån gång kommande år...... om vi har tur!)

:poop:
 
T tompaah7503 skrev:
Vilka är det som klarar fiberprojekt på tidsplan?
Min erfarenhet från närområdet (landsbygd) är hittils:

Kommunalt bolag:
Tog beställningar från 2012, lovade klart senast 2014, nu i år har det grävts in i husen men än ej driftsatt

Regionalt bolag med tidigare ADSL-monopol:
Tagit upp beställningar i flera byar, byggstart lovad inom 1 år, inget påbörjat trots att flera år gått, skyller på att man inte fick igenom bidragsansökningarna. Ingen fiber i sikte för någon av fastigheterna

Kommunalt energibolag:
Tog beställningar från 2011 och framåt, lovat byggstart så fort tillräcklig beställningsgrad uppnåtts, det har aldrig talats om vilken grad det är. 2017 påbörjades grävning i ett större område, skulle vara klart nov 2018 men än så länge har man bara grävt ner stamledningar utmed större vägar och inga fastigheter är anslutna. 30 dagar kvar tills utlovat klardatum..?

Kommunalt bolag, lokal monopolist och IP-Only gick in i samma by 2015, gissa vem som fick flest kunder:
Ingen. Ingen fick det antal kunder som krävs för lönsam utbyggnad. Alla fick alltså tecknat avtal som ingen höll. Slutade med att alla utom en drog sig ur i en frivillig uppgörelse och en aktör kvarstod. Ingen utbyggnad påbörjad än, alltså flerårig försening och avtalsbrott för samtliga kunder.

Så... de där lyckade rosenröda fiberprojekten som alla löper på enligt tidsplan.. var är de?
Här har kommunen som mål att ge 100% fiber innan 2018 var slut, de ligger väldigt bra till i tidsplanen. Enda hindret var att en annan aktör gick in i började bearbeta kunder på orterna kommunens energibolag skulle bygga ut till, vilket orsakade problem med samförläggning m.m.
 
Blev idag uppring av IP only. De frågade om jag hade tid för några snabba frågor och jag sa absolut, men står och lagar mat så det får gå fort.

Får då tillbaka frågan om vad det lagas för mat och får även veta att uppringaren inte hunnit äta något ännu :crysmile::thinking:

Iaf ställdes frågor om tv tittande, kanalutbud m.m samt att dom tryckte på att om jag band mig 24 månader hos någon leverantör skulle inkopplingen bli 2000kr billigare.

Jag svarade helt sonika att när fibern är på väg uppför landsvägen, då är du välkommen att återkomma, enligt senaste brevet är det 9-13 månader kvar innan jag kan nyttja något via fiber, så jag har ingen brådska att bestämma mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Så har då brevet äntligen kommit från IP-Only.
Nu är det alltså bara att vänta på att någon säljare ska ringa för att med tveksamma metoder försöka binda upp en ytterligare i utbyte mot en rabatt på 2.000 kr.

Skärmdump av ett e-postmeddelande från IP-Only om pågående fiberutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.