Hallå på er!

Jag är fast besluten att på något sätt (via magiskt under) skaffa mej en egen liten stuga.
Om jag så måste bygga den själv.

Jag är alltså en ensamstående (just nu långtidssjukskriven) tjej.
Har inte direkt några män att "tillgå" - min far är händig, men vid 72 års ålder kan jag inte förvänta mej så mycket...

Som sjukpensionär är inte ekonomin den bästa...
Måste jag ragga upp första bästa snickare på krogen och hoppas han är medgörlig...? :-/
(obs! bara skämt!)

Finns här någon tjej som lyckats bygga en stuga själv?

Alla tips emottages!
/Viva
 
snacka med von sassen här på forumet...
 
Kolla med fiamajja oxå... dom har lite koll på det där.
 
En partner ja... har en killkompis (ex. partner) som är händig - men tyvärr även alkoholist... inget att hämta där alltså...

Någon måste ju va händig i alla fall.
Jag är rätt händig själv, bara jag vet vad jag ska göra - men så behöver man kanske lite erfarenhet åxå...

Kanske det kan finnas en lösning ändå...
Kollade på stugor lite norrut - där är dom billiga!
Kommer ev. köpa en tomt med äldre torp - där man allteftersom kan bygga ut/nytt hus...

*håller tummarna*
 
:)

Du måste inte bara vara händig!
Du måste vara stark och Du måste vara två!
Hur får Du annars upp reglar o dyl och hur står Du och mäter på olika håll?

En bra kompis som är stark är alltså behövlig!
Även om Du köper ett prefab-hus som stomreses eller om Du köper ett torp och renoverar!

Men släpp inte drömmen, det finns alltid lösningar!
Fundera vidare och sortera i tipsen Du får!
;)

Helena med ......
Sverige Stugan
 
Är inte byggtjej, men jag kanske får va me iallafall.

Köp ett slitet ställe, ring tokErnst (sommartorpet) och få det renoverat gratis.

 
Jävlaranamma fungerar också. Jag har fått upp diverse saker som normalt är "omöjligt" ensam just ensam. Man får tänka lite mer helt enkelt. Sen bygger man sig stöttor av gjutrör eller gipshissar av gargedomkrafter och pallbockar....
Men sedan finns det saker som man inte fixar själv det skall vi inte glömma, men de är färre än man först tror.
 
Hej!

Grundförutsättningarna för att man skall kunna bygga något eget är att man har god ekonomi.

Lättast är det om man har egna kunskaper, och inte bara en stark vilja, när man väl skall sätta igång. Kunskaper kan man lätt skaffa sig, ex både ABF och Medborgarskolan kör "snickar kurser". Som är jätteroliga och nyttiga, varav 99% av deltagarna är män. ;) Anmäl dig och lär dig grunderna!

Ett annat förslag är att Du börjar med att hyra en liten
billig och ganska rucklig sommarstuga, kanske kan Du komma överens med ägaren om arbete som skall utföras? Du står för arbetet, de står för materialet.
Det finns mängder med små stugor ute i landet som ägs av äldre, som inte orkar att underhålla sina stugor. Men inte vill sälja av sentimentala skäl. Pröva dig fram med andra ord, om Du trivs med att bygga och underhålla.

Ge aldrig upp din dröm! Men sätt upp realistiska mål.
Tids nog så är Du hemmansägare :)

Med SOLIGA Hälsningar
Erica
 
Tack för tips och idéer!

Nog förstår jag att jag måste ha lite bär- och lyft-hjälp - och förmodligen lite annat med, men man kan nog som sagt klara mer än man från början tror...

Den här sajten är toppen för att lära sej om husbygge - har redan lärt mej många begrepp som jag aldrig hört innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.