Hej!

Här kommer ytterligare en fråga om kaklad bastu - hoppas någon kan hjälpa mig så jag inte gör bort mig. Håller på att renovera badrum där även bastu förhoppningsvis ska få plats. Tanken är att sätta kakel på väggar och klinker på golvet i hela utrymmet för att sedan sätta upp ett väggparti med bastudörr in till bastun. Lavar med ryggstöd byggs på plats ev. i al. Alltså utrymmet för bastun blir enligt alla konstens regler när det gäller fuktspärr m.m. för badrum. En vägg är yttervägg..... Funderar på att ta tilluft utifrån alt. från badrummet och frånluften förs in i tvättstuga/pannrum.

Taket blir "bastupanel" även det i hela utrymmet.

Behöver jag tänka på något särskilt för att inte få problem med vid en sådan här bastu-lösning?

Tacksam för all hjälp!

@rne
 
Jag tycker att det låter rätt vettigt, det borde inte vara några problem att köra vidare på detta.

Mina kommentarer:
1) Tilluft, ta den inifrån! När det är minus 20 grader kallt ute så kommer du att ångra din lösning på tilluften.
2) Byggsätt. Varför inte regla upp bastun (mellanväggen) och kortla och dra el, ev. vatten avlopp etc innan du sätter igång med plattsättningen? I mina ögon är det bättre att göra allt grundarbete klart innan palttsättning.
3) Bastulavar. Tänk till med placeringen av kortlingar så att du kan fästa lavarna prydligt utan några stöttor inne i bastun.
 
Bastuaggregat: tillräcklig effekt.
 
Hej

Jeg er helt ny her på forumet.

Jeg (dansk) har bastad i en mycket fin bastu i Skåne. Bastu er bygget helt i teglsten (mursten på dansk) och kalkad. Den har fönster med kik til det åpna land och poolen (solvarmet). Den den er ca 5 m2 och opvarmet med en stor 30kv Misa vedugn. Den er virkelig bra och mycket rå (dansk for ikke fin och poleret). Den er på en lantgård med BB. Jeg har et par bilder men hur viser man dem??

Smose
 
Tackar för svaren!

Funderar dock lite på det här med fastsättningen av lavar och ryggstöd, trodde ur täthets-synpunkt att det var bättre att bygga lösa i det färdiga utrymmet för att slippa punktera fuktspärren - eller hur har ni andra löst detta?

@rne
 
ArneH skrev:
Tackar för svaren!

Funderar dock lite på det här med fastsättningen av lavar och ryggstöd, trodde ur täthets-synpunkt att det var bättre att bygga lösa i det färdiga utrymmet för att slippa punktera fuktspärren - eller hur har ni andra löst detta?

@rne
I bastuutrymmet behöver du inte köra med fuktspärr på väggarna. Använd lämplig primer, det räcker. För golvet kör du samma som i badrummet. Du behöver inte vara orolig för att montera upp lavar och ryggstöd och därmed "punktera" tätskiktet. Om du tycker det är kul kan du köra i lite silikon i hålet innan du drar dit franskingen eller vilken skruv du nu ska ha.
 
Hej

Her er billeder fra den mysige bastu i skåne. Det jeg tycker er at inte alle bastu får värre med trä panel.

svettig hälsning

smose
 
Helt klart urskönt och lockande! Har du duschen där inne också eller kan du ta dig näck till huset utan insyn? Huset bakom - tillhör detta tomten eller en grannes?
 
Hej

Som sagt er bastuen ikke min - desværre. Den ligger ensamt på en lantgård i österlen. Man dusher inte men hopper i poolen ret uten for dörren !! :D

Gården er fixet up til BB af dom som bor der.

smose
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.