Vårt badrum är avlångt och ca 175 cm brett. Dörren sitter på kortändan och i motsatta kortända vill vi ha ett badkar som är 170 långt. Frågan är hur mycket utrymme det krävs för att välta ner ett 170-badkar från högkant till stående. Räcker det med 5 cm marginal? Det skiljer säkert något för olika fabrikat, men generellt - vad tror ni?

Någon som har några erfarenheter från badkar i smala badrum?
 
Ni behöver räkna ut vad diagonalen blir, det är den längsta biten på badkaret och alltså det absolut minsta utrymmet som behövs för att välta det.

Pythagoras sats:

a*a+b*b=c*c där c är diagonalen

c = roten ur (a*a+b*b)

*EDIT* Jag tror inte 5 cm räcker, säg att badkaret är 60 cm högt, diagonalen blir då cirka 180 cm och även då komemr man att skrapa sönder väggar.

/ama
 
ama skrev:
Ni behöver räkna ut vad diagonalen blir, det är den längsta biten på badkaret och alltså det absolut minsta utrymmet som behövs för att välta det.

Pythagoras sats:

a*a+b*b=c*c där c är diagonalen

c = roten ur (a*a+b*b)

*EDIT* Jag tror inte 5 cm räcker, säg att badkaret är 60 cm högt, diagonalen blir då cirka 180 cm och även då komemr man att skrapa sönder väggar.

/ama

Jag tror att det räcker, för badkaret är inte 170cm i botten utan säkerligen inte mer än max 150. Det är nog bara själva badkarskanten som är 170.
 
Jaaa, det har du rätt i, jag såg badkaret som ett rektangulärt block för mitt inre öga och det är det ju inte. Det borde gå i så fall.

/ama
 
Vi har ett sånt badrum - standardbadkar på tvären längst in, blandare på kortsidan av badkaret (se upp med att evt. rör tar centimetrar. Närmare dörren finns tvättstället. Jag välter helt enkelt ner det (nåja, det är ett tufft jobb). Badkaret är ju inte helt en rektangel heller, så det blir inte helt diagonalen som är problemet, det är lite rundat i bottenhörnen på kortsidorna - typ 10-15 cm. När det står på plats har jag ingen marginal i ena änden och 2 cm i blandaränden pga rören.

Men du kan ju alltid testa med en ram först - bygg en ram som är lika bred som rummet med 1.5 m pinne upp - ser ut som ett U - om du kan snurra ramen längs längden av badkaret är det grönt ;-)

... och nu funderar jag över vilket bubbelhörnbadkar som går in längst in i ett badrum som är 137 cm brett in med en dörr på 60x200 i kortänden....
 
... och nu funderar jag över vilket bubbelhörnbadkar som går in längst in i ett badrum som är 137 cm brett in med en dörr på 60x200 i kortänden....
Vi har ett sånt här:

http://www.westerbergs.com/(hot3xk4...wframe=1&departmentcode=1032&mtc=1001

Badrummet är 137 cm brett. Litet bökigt var det att få in det men så var jag ensam också. Vi har dock inget bubbel i vårt men det skall väl knappast påverka måtten.

Zephir
 
Angelven skrev:
... och nu funderar jag över vilket bubbelhörnbadkar som går in längst in i ett badrum som är 137 cm brett in med en dörr på 60x200 i kortänden....
Glöm inte att du alltid hyfsat lätt (lättare än att hacka hål i väggen eller lämna tebaks för stort kar) kan demontera dörr och dörrkarm om det handlar om att det fattas ett par cm i dörröppningen.

/ama
 
TACK, TACK!

Råkade bara läsa denna tråden. Har ett liknande problem, men har inte funderat på att karet skall "sättas" på plats utan bara konstaterat att det i "teorin" får plats. Ovanstående tänkte jag inte ens på, så ni har besparat mej en hel del extrabesvär och pengar. :)

Har bredden 138 cm och räknat med att ta in ett kar på 135, men det kommer ju alltså då självklart inte funka. Det får då bli ett träkar som byggs på plats istället. Ja, ja, det lär glädja frugan men inte vår plånbok.

Men det är alltid lika roligt att få en lektion i PRAKTISK matematik, detta borde vara ett typexempel på hur man tillämpar Phytagoras sats.
 
Jag insåg av egen erfarenhet att även med noggrant mätande och räknande i 3 dimensioner så slutar det ändå med Arthur Dents soffa...Vårt badkar lyftes till slut in genom balkongdörren, trappan upp var 2 cm för smal på ett ynka ställe.

/ama
 
vårt badkar är 169.5... jag provade i vårt badrum som utan gips var 171cm... det gick. Tyvärr passar inte badkaret med gips och kakel :( , men det är ju en annan sak..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.