Ventilen nedan har droppat i lugnt tempo sedan jag för några dagar sedan vred på den. Efter att ha läst lite här på forumet gav jag mig på att skruva åt muttern lite. Vilket fungerade, tills jag vred på ventilen igen... :oops: då började det komma en ganska strid ström. I panik så vred lindade jag på lite gängtejp här och var, nu har det lugnat sig igen.

Nu till min fråga: Är det någon som vet vad det är för typ av ventil jag har? Är det någon som dessutom vet hur man byter? När jag skruvade runt verkade det inte gå att se någon sån där insats jag hört talas om?

En gammal, droppande radiatorventil mot en flagnad vägg och vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar så hemskt mycket för all hjälp jag fått hittills på detta forum!
 
Tack! Det ser ut som jag borde kunna montera isär, renovera upp och sätta in ny packning. Utan att strula med att försöka hitta rätt reservdelar. Ska ändå tömma värmesystemet om någon vecka.
 
Krilleman
Din ventil finns med i MMA:s fantastiska rotbok:
www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Byt insatsen om du inte vill byta hela ventilen! Sen passar en vanlig MMA-termostat på gängan!

Tabell från MMA:s rotbok med bilder och beskrivningar av olika ventiler och utbytesinsatser markerade med gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Det skulle faktiskt vara extra bra med termostat i just det utrymmet. Går det att koppla på en MMA termostat även om jag bara renoverar upp ventilen? Litar iofs åt att köpa insats. Blir ju lite jobbigt att tömma värmesystemet igen om det inte skulle fungera att renovera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.