Håller på med grunden till ett växthus. Har grävt ur helt och hållet, duk, packat makadam, murar upp Leca. Tänker isolera på utsidan. Med frigolit? Tjocklek?
Skall lecan under mark som har isolering utanpå putsas eller vara ”naturell”?

Kommer fylla upp invändigt med makadam. Då jag murat ett par rader finns plats för både en hel del makadam men också ev isolering. Värt att lägga isolering invändigt också? Om ja är det precis i början innan jag börjar fylla upp med massa makadam eller när man väl fyllt upp en bit?

En helt annan fråga, vintriga årstiden gör sig påmind. Kämpar på så gott det går. Ser till att det iaf går tre dygn från murning innan för mkt kyla. Kan murgrunden stå mellan varven med lite skivor som täcker? kanske till våren eller måste allt bli klart innan vintern börjar på riktigt?

Tacksam för tips till nybörjarmuraren som plöjt många foruminlägg utan att bli riktigt klok :)
 
Personligen hade jag putsat alla sidor överallt på Lecan. Förmodligen kan man ta genvägar under mark, och särskilt i ett växthus, men för att Lecan ska bli vindtät och fungera/isolera som tänkt så har jag fått intrycket att den måste putsas på båda sidor.

Det här med växthus och markisolering anser jag är ett feltänk. För en optimal funktion så bör grundmuren vara isolerad, och sedan helst markisolering som ligger utanför grundmurens botten och 60-120 cm ut åt sidan.
Marken ger värme på vintern, och på sommaren när det lätt blir för varmt i ett växthus så kyler den. Samtidigt blir den snabbt uppvärmd av växthusvärmen på våren.

I vårt växthus, som är helt oisolerat alla kategorier, och är mkt välluftat året om, så blir det 20 C redan i januari när solen tittar fram ett tag. Denna värme sätter sig såklart även i marken, (även om det naturligtvis inte blir några 20 C där). Men betänk att endast några tiondels grader förhöjd temperatur på årsbasis ger ett betydligt gynnsammare klimat. Hade det funnits isolerade grundmurar så hade värmen som sätter sig i marken stannat kvar längre, och totalt sett gett ytterligare högre medeltemp. Dock ska man inte överdriva detta med temp i växthus, eftersom höjd temp kräver mer ljus för att växtligheten ska kunna nyttja den högre temperaturen tidigare och senare på säsongen. Om man inte planerar att använda konstljus i växthuset så är det inte så stor poäng i att överdriva temperaturen utöver vad ett helt oisolerat växthus ger.

Tror du kan låta bygget stå halvklart över vintern. Det är säkert en fördel att väderskydda Lecan, men vi har en överbliven Lecasten som legat ute i många år utan att ta ngn skada. Det enda som ev kan skada är förmodligen om tjälen går ner under sulan.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Oldboy framför kloka och erfarna synpunkter. Jag skulle bara vilja lägga till några saker. Marken inne i växthuset fungerar som värme/köldmagasin som hjälper till att utjämna temperaturskilladerna över dygnet. Därför är det bättre att isolera marken utanför växthuset. Frigolit är mums för möss. Den bör inte vara exponerad vare sig utanför eller inne i växthuset. Det allra enklaste (men inte billigaste) alternativet är att använda sandwichblock av leca med kärna av frigolit.
 
Åh vilka värdefulla tankar och inspel. Åt några håll har vi grävt ut rätt mycket mer än vad som behövdes. Det finns alltså en poäng att isolera på marken utanför där det går förutom längs muren på utsidan under mark? Tänkte annars fylla i med makadam runt om och även i växthuset fullt ut. Odling kommer sker i stora krukor och rummet får gärna kunna användas som lite uterum under så stor del av året som det kan tänkas gå. Hm möss och isolering, ger de sig på frigoliten långt ner under marken som är täckt med makadam?
 
Nej, frigolit i marken har jag inte sett att mössen äter. Annars tycker jag de äter det mesta i plastväg, t.ex. rörisolering, som måste vara en verklig delikatess.
 
Funkar detta bra tror ni? Vad ska man unna sig för tjocklekar? Så isolering invändigt i botten gör varken till eller från?
 
Isolering invändigt i botten begränsar den volym som kan utgöra värmemagasin. Möjligen kan det vara en viss poäng med det om du gjuter en betongplatta ovanför. Dimensioner spelar inte så stor roll. Väljer du sk isoblock så finns de inte smalare än 300 mm. De finns även isobalkar, 1500, 2400 eller 3000 mm långa. Förenklar bygget kolossalt. Se mer på denna länk:
https://www.weber.se/leca-registred-produkter/produkter/leca-registred-isoblock.html
 
  • Gilla
MalinSK
  • Laddar…
Tänker bara mura upp Leca och makadam i och runt, ingen gjuten platta. Då är alltså tipset enkelt sammanfattat att isolera runtom utvändigt. Ev på marken utanför horisontellt men invändigt fyller vi bara upp med makadam. Korrekt?
 
Jag har sett lite olika varianter på nätet där man struntat i att putsa lecan under mark då det läggs cellplast runtom. Dumt misstag eller något som varken gör till eller ifrån när det bara rör sig om ett växthus?
 
Det beror på.
Lecan är inte vindtät i sig själv. För det behövs puts utanpå. Dock under mark blåser det normalt inte, men om markfyllning runt om består av t ex grov makadam, som inte heller är vindtät, så kan förmodligen lite luft röra sig strax under ytan. I ett växthus är det dock inget nämnvärt problem. Däremot kanske jord och grus som ligger mot Lecan kan ställa till det med tjälen. De får ju ett bra tag i det ojämna Lecablocket, och kan kanske över längre tid slita loss material.
Frigoliten skyddar mot båda dessa saker, så om den inte ligger exponerad ytligt så att smågnagare, fåglar och/eller myror kommer åt den så bör det fungera.
 
Nu när man murat (första gången i mitt liv :)) tre av sju rader och fixat lite blandat kring grunden mm så ser jag en hel del exempel på murning där man inte har någon vertikal fog. Hur är standarden här? Som nybörjare körde jag givetvis med fog även vertikalt vilket gör att det tar aningen längre tid... kan jag lika gärna gå över till enbart horisontell fog? Utan att reflektera tog jag för givet att det skulle vara en vertikal fog haha...
 
Stötfog kallas den vertikala fogen. Det är mest en hållfasthetsfråga, som blir viktigare ju större muren är. Sedan stämmer inte modulmåtten om man utelämnar stötfogen. Eftersom stenarna normalt är 29 cm långa är det tänkt att stötfogen skall svara för den sista centimetern. Som förstagångsmurare tycker jag att du har gjort rätt.
 
Man lär sig minsann. Tack! Så egentligen hade jag kunnat ha de rader som är ovan mark utan stötfog? Dimensionerna och mur mått kräver ändå att kapa till blocken.
 
En så låg mur hade du nog kunnat göra utan stötfog, men då hade du inte lärt dig så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.