CHEMAS CHEMAS skrev:
Kan du inte plasta på råspontens insida o hälla i isolering? Eller tänker jag fel?
Det är plastat, men om man häller i tex spån eller lösull i facket mellan yttre och inte råspont, så blir det ju ingen luftspalt mellan isolering och yttertakets råspont. Det "skall" det ju vara...därav min fråga initialt. Vad och hur...
 
Ja justd. Så va det. Hehe. Kan du inte isolera o plasta på inre råsponten då?
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Ja justd. Så va det. Hehe. Kan du inte isolera o plasta på inre råsponten då?
Nej, det är tyvärr inte plats för det pga dörr in till kattvinden. Jag vill inte sänka snedtaket 70 mm heller, så...nej.
 
Ok. Är det många m2 det rör sej om? Kan du inte riva inneraponten o flytta ut luftspalten?
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Ok. Är det många m2 det rör sej om? Kan du inte riva inneraponten o flytta ut luftspalten?
Alltså...kan och kan...man kan allt. Är jag villig att göra det? Nope. Då kan jag lika gärna köra på cutterspån. Det blir trä mot trä och tack vare plasten så kommer det noll fukt inifrån till spånet, och alltså är risken minimal, men jag hade hoppats att någon kunde komma med tips på lösning som det är.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Låter väl inte helt fel. Prova med det. Skulle nog jag gjort om jag va i din sits.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Låter väl inte helt fel. Prova med det. Skulle nog jag gjort om jag va i din sits.
Nej, inte annat än att det inte blir luftspalt då...
 
Kolla tex Isover Vario Extra, det är en variabel ångbroms som funkar utan luftspalt med tex isovers lösuull. Isocell har en liknande som används med deras cellulosa, de kan även ge 10 års systemgaranti. Jag har själv precis gjort enligt det senare alternativet då mina snedtak tidigare var fyllda med spån och saknade luftning i takfot. För tidigt än att säga om det funkar bra men jag har två hygrometrar i facken, än ser det bra ut. Tydligen vanligt sätt att bygga på i många länder, Isovers tekniska support var bra att diskutera med.
 
J Jonas Davidsson skrev:
Kolla tex Isover Vario Extra, det är en variabel ångbroms som funkar utan luftspalt med tex isovers lösuull. Isocell har en liknande som används med deras cellulosa, de kan även ge 10 års systemgaranti. Jag har själv precis gjort enligt det senare alternativet då mina snedtak tidigare var fyllda med spån och saknade luftning i takfot. För tidigt än att säga om det funkar bra men jag har två hygrometrar i facken, än ser det bra ut. Tydligen vanligt sätt att bygga på i många länder, Isovers tekniska support var bra att diskutera med.
J Jonas Davidsson skrev:
Kolla tex Isover Vario Extra, det är en variabel ångbroms som funkar utan luftspalt med tex isovers lösuull. Isocell har en liknande som används med deras cellulosa, de kan även ge 10 års systemgaranti. Jag har själv precis gjort enligt det senare alternativet då mina snedtak tidigare var fyllda med spån och saknade luftning i takfot. För tidigt än att säga om det funkar bra men jag har två hygrometrar i facken, än ser det bra ut. Tydligen vanligt sätt att bygga på i många länder, Isovers tekniska support var bra att diskutera med.
Problemet är ju att om jag inte får ner isoleringsskivor, så lära jag inte kunna sätta en folie heller :( Annars hade det varit noll problem.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.