Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Har redan en sådan. Problemet är att jag inte kan mäta nere i grunden. Finns ingen lucka att öppna ner till grunden.
Skulle kunna ta bort nätet till en av ventilerna och placera en givare innanför nätet,frågan är om det blir rätt värden då eftersom mätaren inte befinner sig särskilt långt in under grunden då,utan precis vid ytterkanten.
Eller använd en griptång eller annat lämpligt att placera ut den med...

Använd fantasin :)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eller använd en griptång eller annat lämpligt att placera ut den med...

Använd fantasin :)
En bra ide´. Men jag vill ju helst mäta i själva taket på torpargrunden också. Sticka in en mojäng i träet,om du förstår hur jag menar.Och mäta fukthalten i själva träet. Och hur når jag det utan att förvandla mig själv till en liten insekt,eftersom utrymmet i grunden är för trångt för en människa?:p;)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
En bra ide´. Men jag vill ju helst mäta i själva taket på torpargrunden också. Sticka in en mojäng i träet,om du förstår hur jag menar.Och mäta fukthalten i själva träet. Och hur når jag det utan att förvandla mig själv till en liten insekt,eftersom utrymmet i grunden är för trångt för en människa?:p;)
Det är bara att använda de små grå. Allt går att lösa...nästan.
Jag tror du klarar dig mer än väl med att mäta luftfuktigheten i grunden. Det är ändå den som kommer att mata träet, annars har du läckage från något vattensystem (golvvärme, radiatorer, vattenledningar, osv) och det räknar jag med att du uppmärksammat om så vore fallet. Börja du med att slänga in en givare och se vad den säger.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är bara att använda de små grå. Allt går att lösa...nästan.
Jag tror du klarar dig mer än väl med att mäta luftfuktigheten i grunden. Det är ändå den som kommer att mata träet, annars har du läckage från något vattensystem (golvvärme, radiatorer, vattenledningar, osv) och det räknar jag med att du uppmärksammat om så vore fallet. Börja du med att slänga in en givare och se vad den säger.
Intressant. Hur upptäcker jag en vattenläcka i grunden från en vattenledning menar du? Lyckligtvis har jag ingen golvvärme som kan läcka. Men var vattenledningarna befinner sig i grunden har jag inte koll på.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Intressant. Hur upptäcker jag en vattenläcka i grunden från en vattenledning menar du? Lyckligtvis har jag ingen golvvärme som kan läcka. Men var vattenledningarna befinner sig i grunden har jag inte koll på.
Onormalt hög vattenkonsumtion, behov av att fylla på radiatorkretsen titt som tätt, osv. Annars är skadade trägolv och/eller väggar ett bra tecken också.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Onormalt hög vattenkonsumtion, behov av att fylla på radiatorkretsen titt som tätt, osv. Annars är skadade trägolv och/eller väggar ett bra tecken också.
Vad är radiatorkrets? Är det vattenfyllda element? Jag har el element. Inget vatten vad jag vet.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Vad är radiatorkrets? Är det vattenfyllda element? Jag har el element. Inget vatten vad jag vet.
Korrekt. Vattenfyllda radiatorer.
Då så, då är inte det heller en möjlighet.

Nej, kasta du in en givare i grunden och börja experimentera. Det är från luften som träet får sin fukta, med största sannolikhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Mikael_L
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Själva syftet med frigolit bitarna är ju att skydda huset från kylan som annars tar sig in? Vid flera plusgrader ute förlorar dom sitt syfte,och risken för fukt i grunden ökar.
Du måste förstå fuktmekaniken för att göra rätt. Alla årstider har sina olika förutsättningar.
Mitt i sommaren, sensommaren och framåt hösten fram till att temperaturen ute sjunker under temperaturen i krypgrunden ska man idealt inte ventilera in någon utomhusluft alls.
För under hela den perioden innehåller uteluften mer vattenånga än vad luften i krypgrunden kan bära p.g.a att krypgrunden är kallare.
Så den perioden ökar man fukten i krypgrunden ju mer utomhusluft man tar in i krypgrunden.

Ideala tiden för att ventilera krypgrunden max är under vårvinter/försommar, då har utomhusluften för det mesta lägre ånghalt än krypgrundens luft.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Korrekt. Vattenfyllda radiatorer.
Då så, då är inte det heller en möjlighet.

Nej, kasta du in en givare i grunden och börja experimentera. Det är från luften som träet får sin fukta, med största sannolikhet.
Ja jag tänkte göra det,men jag tänkte vara lite besvärlig först och berätta att jag nu på bara några få dagar som frigoliten suttit på plats,(Nej den får sitta kvar,orkar ej ta bort dem)har uppmärksammat fuktfläckar på ställen det ej var fuktfläckar på grunden innan jag satte dit frigoliten. Dessa fuktfläckar bekymrar mig lite,eller är jag för nojig nu igen? Vad beror dessa fläckar på? Hur kan jag få bort dom utan att ta bort frigoliten?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Därför att det blir väldigt kallt på köksgolvet vintertid om ej frigoliten sitter på. Vintern som var tex,hade jag 27 minusgrader i flera dagar i sträck. Då var jag glad att inte den kylan kom in. Dessutom sa förra ägaren att vattnet fryser om ej frigoliten sitter på,vintertid. Och att vattnet fryser,vill jag väldigt gärna undvika så gott det går.
Låter som om det är dags att se över isoleringen, och kanske flytta rördragning från ytterväggen.
 
T Troberg skrev:
Låter som om det är dags att se över isoleringen, och kanske flytta rördragning från ytterväggen.
Låter intressant för en nybörjare som jag:) Det sitter isolering redan i väggarna. Men det kanske inte räcker? Eller behöver isolering som redan sitter i väggarna,bytas efter några år?

Som sagt,jag frågar för att jag är nybörjare på detta.:)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Låter intressant för en nybörjare som jag:) Det sitter isolering redan i väggarna. Men det kanske inte räcker? Eller behöver isolering som redan sitter i väggarna,bytas efter några år?

Som sagt,jag frågar för att jag är nybörjare på detta.:)
Tja, uppenbarligen räcker den inte, eller så är något fel med den. Det är inte normalt att behöva ha frigolit runt grunden på vintern.

Är det specifika ställen dom blir kalla så kan isoleringen ha blivit förstörd av tex getingbon eller möss, eller så kan det ha fuskats. Det kan också finnas läckor så att kalluft kommer in där den inte ska komma in.

Det jag skulle gjort är antingen att ta in en expert som tittar på det, eller köpa en billig värmekamera (de kostar bara ett par tusen nu för en kamera som gott och väl räcker för detta behov) och titta var det läcker.

Är du lömsk så begär du in offerter på att fixa det, då får du felsökningen gjord, och ett pris på en fix.
 
T Troberg skrev:
Tja, uppenbarligen räcker den inte, eller så är något fel med den. Det är inte normalt att behöva ha frigolit runt grunden på vintern.

Är det specifika ställen dom blir kalla så kan isoleringen ha blivit förstörd av tex getingbon eller möss, eller så kan det ha fuskats. Det kan också finnas läckor så att kalluft kommer in där den inte ska komma in.

Det jag skulle gjort är antingen att ta in en expert som tittar på det, eller köpa en billig värmekamera (de kostar bara ett par tusen nu för en kamera som gott och väl räcker för detta behov) och titta var det läcker.

Är du lömsk så begär du in offerter på att fixa det, då får du felsökningen gjord, och ett pris på en fix.
Ja,så mycket har jag förstått att något är galet när man behöver ha frigolit i grunden på vintern,nu behöver jag bara ta reda på vad jag kan göra för att "ordna till" detta.

Tack för tipset om värmekamera vad gäller isoleringen.

Detta med att flytta rördragningen från ytterväggen,så är jag osäker på vilket vatten som fryser,om jag ska vara ärlig.
Vattnet i köket,eller vattnet som befinner sig utanpå väggen för trädgårdsbevattning?

Vilka rör ska jag flytta och hur vet jag var rören finns? Om det gäller trädgårdsbevattning,hur flyttar jag dessa rör? Dessa ska ju befinna sig i ytterväggen,annars blir det inget vatten? Många frågor. Nu kom vi ifrån ämnet här,men detta väcker förstås min nyfikenhet.
 
I vårt hus leder grunden in kyla via två stålbalkar som kyler ner trägolvet. Kanske har ni samma felkonstruktion?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I vårt hus leder grunden in kyla via två stålbalkar som kyler ner trägolvet. Kanske har ni samma felkonstruktion?
Jag som är nybörjare frågar lite om det är ok? Var sitter dessa två stålbalkar? Och vilket syfte är dom till för?
Har ingen aning om även jag har sådana. Hur vet jag det?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.