Hur mäter jag om en vattenburen radiator är jordad? Sitter ett ojordat uttag strax jämte en stor radiator vilket känns sådär. Huset är byggt i slutet på 60-talet och det finns även ett jordat uttag i rummet så det är dessutom jordade/ojordade uttag i samma rum.
 
Det låter ju inte helt optimalt. Det är bra att ha jordfelsbrytare i det läget.
 
tommib
Låter inte så bra med blandat jordat/ojordat. Radiatorn kan du nog förutsätta är jordad, detta var något man bortsåg från i de gamla reglerna. Det vettigaste är att dra fram jord till samtliga uttag och installera JFB. Tills dess kan man vara medveten om riskerna och försöka att bara använda dubbelisolerade apparater.
 
Du kan mäta resistansen mellan skyddsjordsblecket i uttaget och elementet (på något ställe där målarfärgen är borta...). Det ska helst inte vara någon kontakt alls, möjligen högohmiga värden på 50 kohm eller mer.

Om elementen har jordkontakt så ska uttagen skyddsjordas. Installera gärna en JFB samtidigt men uttagen måste skyddsjordas utan undantag.
 
Det finns ojordade uttag även i andra rum med radiatorer men det är endast i detta rum som det är blandat ojordat/jordat. Men om nu radiatorerna är jordade så är väl det i princip att likställa med risken då det finns jordade elprodukter inkopplade i närheten av ojordade? Visserligen skyddar väl färgen mot direktkontakt med metall? Ska försöka mäta resistansen mellan jordblecket och radiatorn enligt tipset.
 
Fram till 1994 var det vanligt med vattenburna radiatorer och ojordade uttag i torra bostadsrum med isolerande golv,
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordat-och-ojordat/


I vårt hus som är byggd -69 var det ojordat i hela markplanet förutom själva köksdelen, matplatsen var ojordad fastän det var i samma rum som köksdelen.
I källaren var alla uttag jordade förutom gillestugan och trappan, parkettgolv.

I mitt barndomshem från -71 så var alla uttag ojordade förutom köksdelen och tvättstugan, golven var plastmatta på oisolerad betongplatta, vattenburna element.
 
Resistansen fladdrar en del men det verkar ju onekligen som att radiatorn har jordkontakt då jag får ca 30 ohm (på inställning 2000). Är det rimliga värden om radiatorn har jordkontakt eller är jag ute och cyklar med mätningen?
 
R
Räkna alltid med att en radiator har jordkontakt i hus som har vattenburen värme , rören står i seriekontakt med allt annat som är av metall i huset , ( en braskt men troligtvis inte plastslangar ) och det finns pumpar och annat som är jordade , hela huset
är sammanbundet via vattenrören , att det blir lite olika OMH beror nog på att allt ligger i seriejord genom olika kopplingspunkter på dessa
 
R rävlyan skrev:
Räkna alltid med att en radiator har jordkontakt i hus som har vattenburen värme , rören står i seriekontakt med allt annat som är av metall i huset , ( en braskt men troligtvis inte plastslangar ) och det finns pumpar och annat som är jordade , hela huset
är sammanbundet via vattenrören , att det blir lite olika OMH beror nog på att allt ligger i seriejord genom olika kopplingspunkter på dessa
Mät direkt mot rören och tryck in mätspetsarna ordentligt men ditt resultat hittills tyder på kontakt.
 
Det kan ju tilläggas att det inte är nått stort problem med ojordade uttag i närheten av jordade element. Skulle det vara det skulle halva bostadsbeståndet i Sverige vara farliga och olyckor skulle ske lite då och då men så är det ju inte.
Och visst blir det säkrare med JFB och med jordade uttag, men jag tror inte att dom allvarliga olyckorna skulle minska med mer än nått enstaka fall om alla ojordade uttag byttes och alla fick JFB.
 
För att det ska ske en olycka ska det först bli ett jordfel i en apparat, t.ex en strömförande lampa. Och sedan för att det ska rapporteras som en olycka ska man ta i denna samtidigt som man tar i elementet, och man ska dessutom greppa tag i dem så att man krampar och inte kommer loss. Med ett skyddsjordat uttag går säkringen direkt när felet inträffar (om det handlar om en skyddsjordad apparat).

Men det går ju inte att på något sätt försvara avvikelsen mot den allra mest grundläggande regeln om skydd mot elchock, så det enda man kan argumentera för är om radiatorn verkligen är jordad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I vårt hus som är byggd -69 var det ojordat i hela markplanet förutom själva köksdelen, matplatsen var ojordad fastän det var i samma rum som köksdelen.
I källaren var alla uttag jordade förutom gillestugan och trappan, parkettgolv.
Det låter som att elektrikern som drog elen i mitt hus hade samma tankar kring jordat/ojordat. De jordade uttagen i gillestugan är nära källarutrymme med betonggolv vilket kanske är anledningen att elektrikern satte jordade uttag just där. I husets begynnelse var det plastmatta i själva gillestugan.

S Slugge skrev:
Mät direkt mot rören och tryck in mätspetsarna ordentligt men ditt resultat hittills tyder på kontakt.
Även om jag kanske inte lyckades få ett perfekt mätvärde så är jag nu tämligen säker på att värmesystemet är jordat då multimetern gav ett mätvärde som bör indikera en sluten krets. Som rävlyan skriver så sitter rören ihop med allehanda komponenter som är/kan vara jordade (bl.a. cirkulationspumpen).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att det ska ske en olycka ska det först bli ett jordfel i en apparat, t.ex en strömförande lampa. Och sedan för att det ska rapporteras som en olycka ska man ta i denna samtidigt som man tar i elementet, och man ska dessutom greppa tag i dem så att man krampar och inte kommer loss. Med ett skyddsjordat uttag går säkringen direkt när felet inträffar (om det handlar om en skyddsjordad apparat).

Men det går ju inte att på något sätt försvara avvikelsen mot den allra mest grundläggande regeln om skydd mot elchock, så det enda man kan argumentera för är om radiatorn verkligen är jordad.
Ja, det är många händelser som ska sammanfalla men visst finns det en risk även om den är liten. Fram till ett eventuellt större ingrepp så blir det endast dubbelisolerade komponenter i de ojordade uttagen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.