Tjena,

En bekant bygger till sitt hus, byggytan är ca 30kvm. Två plan.
Platta på mark och murade väggar av lättbetong i första plan, därefter träbjälklag och träreglade väggar i plan 2.
Taket ska enligt offert bestå av limträbalkar, råspont, papp. Låglutande, ca 7 grader. Spännvidden är ca 7 m.

Nu var jag och tittade till bygget och snickarna har tillverkat egna limträbalkar av plywood. Man har alltså skurit långa remsor av plywood och i lager om fyra limmat samman dessa, hur förbanden ser ut, vilket tryck, vilket lim etc är okänt.

Det känns inte som att detta kommer hålla lika bra som riktiga limträbalkar. Däremot är det inte heller några större laster, taket väger inte så mycket. KA ska snart dit och titta på det hela.

Så först och främst, är det en godkänd lösning? Om inte, håller det ändå? ;)

En hemmagjord limträbalk av plywood under ett råsponttak med synliga skarvar och limfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak konstruerat med egentillverkade balkar av plywood under råspont i ett pågående husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl inget fel att göra så? Balkar av plywood är väl minst lika starkt som limträ?
 
Skulle bli väldigt förvånad om dessa är egentillverkade. Varför tror du det? Och om de är hemmasnickrade så nej det är inte nog inte så bra.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja de är hemmagjorda. Det levererades plywoodskivor till byggarbetsplatsen och skivorna sågades i remsor.
Därefter försvann remsorna och sedan kom de tillbaka som "limträbalkar".

Tänker att det är väldigt svårt att beräkna hållfasthet och så på dessa nu, men de kanske håller ändå.
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Med tanke på att hälften av fanerskikten har fel fiberriktning är risken stor att det behövs förstärkningar.

Var byggaren nykter den dagen han kom på det här?
 
  • Gilla
  • Haha
M219 och 3 till
  • Laddar…
Vad finns ovanför taket?

Det ser ju ut som rätt lång spännvidd. Stämmer dimensionen med konstruktionsritningarna? Balken ser klen ut. Alltså om man nu tänker sig att den är lika bra som en fabrikstillverkad balk, så ser den ändå klen ut i mina ögon.

Det känns lite märkligt att de skulle tillverka balkar själv, det går åt en hel del tid för det, och limträbalkar är måttligt dyra. Ett tag sedan jag tittade, men kostnaden låg då på mindre än dubbla kostnaden för en liknande dimension vanligt trä.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ovanför taket finns inget, det är endast råspont och papp. Så snölast och egentyngd är det enda som bärs upp.
Jag ska se om jag kan ta lite bättre bilder och även få måttet på balkarna och även se på ritningarna.
Får se vad deras KA säger om detta.
 
H heimlaga skrev:
Med tanke på att hälften av fanerskikten har fel fiberriktning är risken stor att det behövs förstärkningar.

Var byggaren nykter den dagen han kom på det här?
Ja detta var en av mina tankar också. Vet ej heller vilken kvalitet det var på plywooden.
 
H hastish skrev:
Så snölast och egentyngd är det enda som bärs upp.
Alltså, snölasten är den absolut största faktorn när tak dimensioneras, om det är plåt eller betongpannor har rätt liten betydelse jämfört med snölasten.

Med 7m spännvidd och (som det verkar) c-c 120cm på balkarna finns inte en chans att det där klarar kravet, inte ens om det skulle handla om snözon 1.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Förstår inte varför ni inte frågar byggaren hur det ligger till. Sedan är det väl bara se vad KA säger hur det ser ut kontra K-ritningarna.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Enligt byggnorm är det inte tillåtet att göra så här, lim i bärande konstruktioner måste uppfylla krav i särskilda SS-standarder. Det är i praktiken bara möjligt att uppfylla kraven i fabrik, det är inte heller vanligt konstruktionslim man köper i bygghandeln som används.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Snözon bör vara 2,5 när jag tittar på bilder från Google, fastigheten ligger i Västra Götaland.
Jag ska dubbelkolla alla mått vid tillfälle, tog bara en snabb titt på detta igår.
 
R RoBo skrev:
Förstår inte varför ni inte frågar byggaren hur det ligger till. Sedan är det väl bara se vad KA säger hur det ser ut kontra K-ritningarna.
Det lär dom göra, men det är ju bra att ha något på fötterna innan diskussionen tas.
 
Nu har jag varit och tittat på bygget igen. Måtten på balkarna är ca 55x300, spännvidden är knappt 7 m.
Jag laddade ner Svenskt Trä:s Lathunden app och valde att beräkna takbjälkar, Limträ i ett-fack. Med Snözon 2-2.5 så får jag fram den första godkända dimensionen som är 90x360 eller 90x405.

Så balkarna som sitter där nu är alltså ungefär hälften av vad som krävs. Galet.
Jag har även tagit foton mer i detalj på balkarna och det syns tydligt att de inte är gjorda i fabrik. De är ojämna och sitter även med lite skruvar här och var för att hålla ihop lagren. Limrester som droppar m.m.

Jag tittade även på ritningarna och där står endast Limträbalk cc 120, dimension enligt leverantör.
Ja, vill ju gärna se den beräkningen på detta hemmabygge.
KA ska titta på detta i dagarna.
Detta kan knappast vara okej.

Ojämna träbalkar mätta med tumstock som visar ca 55x300 dimensioner, limrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna träbalkar och limrester med måttband som visar dimensioner under en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna och ihoplimmade träbalkar med synliga limrester och spridda skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt sammanfogade träbalkar med synliga limrester och skruvar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Alexandra.F och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.