KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vi håller på att bygga ett lösvirkeshus och beställde tidigare i våras nio fönster från Nordiska fönster. Av dessa var sju av modell enligt bilden nedan, av totalt sju fönster har sju felmonterade och skeva spröjs. Fyra av fönstren har en differens på spröjsen i höjdled från kant till kant på 2-3 mm och det kan vi leva med för det syns inte när man bara kollar på fönstren utan att mäta.

Däremot har tre av fönstren spröjs med över 10 mm diff från kant till kant, ungefär som på bilden nedan. Det är ju helt oacceptabelt och ser för j*vligt ut! Skulle skämmas att sätta upp dessa fönster på mitt eget hus.

[bild]

Det fina är sen att Nordiska Fönster inte tar något som helst ansvar för detta! Det är tydligen vårt eget fel eftersom vi väntade med att öppna pallen med fönstren för länge (vi fick leverans i somras, minns inte exakt men mitten på juni/början på juli) och eftersom huset inte var fönsterredo lät vi de stå på pall under en presenning för att det var enklast så. Vi upptäckte detta för ungefär 2 veckor sedan när vi öppnade pallen för att flytta in fönstren i huset äntligen (väder-tätt, därav flytten). Sen dess har vi bråkat och tjafsat med Nordiska Fönster men det är helt lönlöst. Dom försöker kringgå Konsumentköplagen med hänvisning till något eget avtal där mottagningskontroll inom en månader från leverans ingår. Problemet är bara att ett företag inte har rätt att förhandla bort Konsumentköplagen (vi har varit i kontakt med Konsumentvägledare och vet att vi har rätt) och att vi har rätt att reklamera i upp till tre år från leverans. Det är företagets skyldighet att bevisa att felet inte var där vid leverans. Allt detta spelar dock ingen roll för Nordiska Fönster, man anser sig inte skyldig att behöva följa Konsumentköplagen utan hänvisar till att vi får lösa problemet själva och anmäla dom till ARN om vi inte är nöjda.

Så, det är där vi är... en anmälan till ARN för att tre fönster har skeva spröjs.. helt otroligt.. hade dom bara tagit ansvar och fixat fönstren hade problemet varit ur världen redan, nu måste vi tjafsa vidare och blanda in ARN..

Så, googla Nordiska Fönster och läs lite omdömen plus det ovan och välj för guds skull en annan leverantör om ni ska köpa fönster!
Det stämmer att ni har 3 års reklamationsrätt dock är det bara de första 6 månaderna som företaget har bevisbördan efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden om inte företaget har erbjudit längre garanti tid vilket de inte har någon skyldighet art erbjuda.

Företaget kan inte förhandla om sämre vilkor än vad som finns i konsumentköplagens men enligt lagen ska du reklamera ett fel inom skälig tid från att du upptäckte det.

Jag förstår det som att spröjsen alltså sitter snett ? Kan inte se det på bilden...

Men om företaget har sagt att de tänker följa ARNS beslut så är det väll bra. Finns företag som inte följer ARNS beslut och då måste du gå till domstol vilket kostar massa pengar.

Sen är det såklart alltid enklast att själva komma överens men hur lång är handläggningstiden hos ARN ?
 
Filip94 Filip94 skrev:
Jag förstår det som att spröjsen alltså sitter snett ? Kan inte se det på bilden...

Men om företaget har sagt att de tänker följa ARNS beslut så är det väll bra. Finns företag som inte följer ARNS beslut och då måste du gå till domstol vilket kostar massa pengar.

Sen är det såklart alltid enklast att själva komma överens men hur lång är handläggningstiden hos ARN ?
Vi ska ta bättre bilder i helgen med en tumstock framför så blir det tydligare förhoppningsvis...

Det tar ungefär 6 månader att gå via ARN, så det är ju verkligen att gå den krångliga vägen men vi har inte panik att montera just dessa fönster så de får stå över vintern tills det är löst.
 
Man kan fundera på hur många missade fönsterbeställningar Nordiska Fönster kan ta, istället för att åtgärda ett fel som de själva orsakat på 3 fönsterbågar, genom att inte kontrollera sina leveranser ordentligt innan de lämnar fabriken?

Kanske hög tid att följa det de själva skriver om sitt företag?
"Nordiska Fönster
Vi är ett företag som värderar kvalitet och service. Vi säljer högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser och arbetar över hela norden."
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Så kallat "Corporate bullshit"
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
Har beställt fönster från dem flertalet gånger och jag kan bara hålla med om att deras slutkontroll är ganska bristfällig.
En gång var det så stora skador på karmen att det syntes direkt när jag kom och skulle hämta fönstret på deras lager.
En annan gång hade de missat både spår för fönsterbleck och att montera karmhylsor.
Deras egna logo som de valt att pryda sina fönster med har ibland hamnat på vänster sida och ibland på höger av karmen... Lite amatörmässigt!

Däremot har jag alltid fått ett trevligt bemötande och reklamation har aldrig varit ett problem, men då inom en månad.

Hopps det löser sig!
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Vulcan61
Ha deras fönster i pvc. Nöjda ännu iallafall. Deras logga bruka ja ta bort då det är snyggare utan!
 
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vi har inte skrivit under någonting, vi har gjort en beställning via internet.

Företaget skriver om mottagningskontroll av levererat gods och vid leverans har vi naturligtvis kontrollerat levererat gods och att allting såg bra ut. Det finns ingen rimlighet att man vid leverans av större gods ska kunna syna varenda liten millimeter för eventuella fel. Det finns ju lagar för att företag ska följa dom, inte för att man ska hitta på egna.

Jag förstår inte varför argumentationen hamnar på att vi gjort fel som hört av oss efter ~3-4 månader när företaget inte följer lagen?
Jag tycker att företaget gjort fel och utan problem borde åtgärda felet.

Men jag tycker också att man har ett ansvar att läsa igenom avtal som man godkänner.

Men om ni inte har godkänt något avtal så har dom ju inget att sätta emot alls.
 
Avtalet är hur som helst underordnat lagen, så om TS läst och skrivit under ett avtal om något som inte får avtalas om är irrelevant då det inte är ett giltigt villkor.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Jodå, jag har också erfarenhet av Nordiska Fönster - förra året. På ett skjutdörrsparti för runt 30000 så missade dom att leverera med nedsänkt tröskel. Infon om detta alternativ var också ytterst bristfällig och förvirrande på deras webbplat men vi hade tydligt kommunicerat detta men fick fel ändå.
Dessutom var handtaget så hjärndött konstruerat det med svårighet gick att öppna skjutdörren. För att öppna måstge man vrida handtaget mot *lodrätt* läge och sedan dra dörren åt vänster. Då vill handtaget gärna vridas till horisontalläge, eller hur? Just - varpå låset spärras igen.

Till deras försvar ska sägas att vi fick ett rejält avdrag på priset. Men man undrar hur NF tänker, och fungerar...
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vi har inte skrivit under någonting, vi har gjort en beställning via internet.
Indirekt har du/ni skrivit under deras villor, det gör man automatiskt när man beställer via nätet, nedersta raden i bifogad bild.

Skärmdump från en betalsida med olika betalningsalternativ och en bekräftelse av användarvillkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är användarvillkor som det länkas till,
https://nordiskafonster.se/kassa/terms
 
  • Wow
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Synd att dom ska krångla så, går det inte bara att byta spröjsen?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Det där med att man ska kontrollera det levererade inom skälig tid har alla företag.
Att du väntat med att packa upp varan är ju inte företagets fel. Eller menar du att garantin och reklamationsrätten ska börja gälla först när man packar upp och börjat använda varan?

[länk]

[länk]

I lagtexten är det 23§ företaget lutar sig mot och det jag fetmarkerat, (tyvärr så har dom viktiga orden fallit bort i texterna i länkarna ovan),
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).”
[länk]

Det viktiga i ditt fall är just ”eller borde ha märkt felet”, med andra ord så borde du ha upptäckt och anmält felen inom två månader efter mottagandet.

Köper inte det du säger, om köparen inte upptäcker det när denne packar upp varan då, för att sedan märka det när i detta fall fönster sitter på plats, och då upptäcker köparen att det ser snett ut, har då inte köparen rätt att reklamera varan då menar du?

Om hon packat upp det nu eller när hon fick varan är ju inget företag vet eller kan bevisa.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag håller med om att det är tillverkningsfel, men eftersom ni inte har reklamerat inom skälig tid från ni borde upptäckt felet så har ni godkännt felet.
Skälig tid är rätt långt efter leverans och inget Nordiska Fönster kan stipulera. ARN har haft fall likt detta uppe för där kunden fått rätt då kunden felanmält så fort de upptäckt problemet. Anledningen lagen är utformad så här, är troligen för att man kund inte ska bruka produkten och förvärra felet för sedan kräva reklamation
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Köper inte det du säger, om köparen inte upptäcker det när denne packar upp varan då, för att sedan märka det när i detta fall fönster sitter på plats, och då upptäcker köparen att det ser snett ut, har då inte köparen rätt att reklamera varan då menar du?

Om hon packat upp det nu eller när hon fick varan är ju inget företag vet eller kan bevisa.
Om man läser på konsumentverkets hemsida så säger de emot Demmpa

"Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid."
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Ett företag kan skriva hur många hittepåregler de vill och kommer ändå att förlora om de går emot Konsumentköplagen Då den reglerar vad som gäller när konsumenter köper lösa saker av näringsidkare. Lagens regler är tvingande men endast till konsumentens fördel.
 
  • Gilla
Dan-E och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.