Hej,
Jag har bilat ut ett betonggolv samt skall lägga nytt betonggolv i källaren och har tänkt dra en hel del av det elektriska i golvet (alternativet är att borra 16mm's hål i takbjälklaget, vilke6t jag inte vill då det skulle försvagas en hel del då. Då uppstår följande frågor

1.Tänkt att dra kabelrör som man senare kan dra kablarna i. Vilka dimensioner finns det på kabelrör ? Vill välja ett med stor diameter för att det skall gå lätt att dra kabel i röret senare. Finns ngt material som kan böjas (clas ohlson har ngt räfflat rör i vilken kabeln hela tiden fastnar. inte bra). De andra jag sett är stel och går ej att böja

2.Vilken kabeldimension skall jag välja ? Beslastning är vanliga vägguttag samt lampor belysning osv. Om man drar kabeln i rör kan man väl välja ngn mer töjbar" kabel

Sedan har jag några trefaskablar för bastu, jacuzzi osv som ligger på en 3-6KW. ngn som har en ide på vilken kabel man skall ha för detta?

3.I vissa kablar behöver jag dra under isoleringen under betonggolvet. Denna isolering är isodrän 20cm med getex på vardera sidan. Finns risk för fuktbildning under isodrän materialet? materialet under huset idag är en blandning av stenkross (efter sprängning) samt klippa

4.behöver kopplingsdosor för upptil 8 ledningar finns dessa att köpa. Dessa kan man väl lägga in i gipsväggen. har några innerväggar jag tänkt bygga i gips

5.Sista frågan är om någonm har tips på var man handlar kabel samt kabeltillbehör kopplingsdosor osv billigt. Jag bor i Stockholmsområdet och behöver 211 m vanlig 220V kabel för belysning/vägguttag samt ca 50 m trefas kabel.

Tacksam för svar från ngn kunnig
Hälsningar
Mikael_hempulare
 
Vi börjar med moralpinnen.

Allt som har med starkström att göra inkusive rördragning kräver formellt behörighet och därmed får du inte ens dra rören formellt men sen ska man ju vara praktisk också.

Känner du dig det minsta osäker på det här med el så ring en elektriker. I synnerhet med tanke på att du tänker gjuta in grejor och det är inte kul att bila upp golvet igen.

Iom att du inte vet hur man bockar vanliga rör så misstänker jag att du inte har så bra koll på området och därmed upprepar jag rådet att prata med en elektriker och se om han/hon tycker att det är ok att du gör vissa delar av jobbet.

Vill du prompt framhärda på egen hand så är byggmax ett tips
 
Hej,
Det teoretiska har jag väl koll på, dock finns en hel del luckor med det praktiska t.ex att det finns fjädrar att böja VP rör (som verkar omständliga att arbeta med) osv. Sedan var det ngn som sade till mig att det är OK om installationen är fackmannamäsigt utförd enligt gängse regler. Om man känner ngn som kan intyga att så är fallet räcker inte det? Jag pratade med den elektriker som flyttade vår elcentral om iden att dra ledningarna i betonggolvet, som tyckte det var en bra ide.

Som jag dragit systemet lägger jag vägguttag och belysning (ca 12 lampor + 6 vägguttag) på samma
säkring. Då dessa är fördelade över två kopplingsdosor funderar jag på att sätta dessa grupper på 2 säkringar.
(detta är det elektriska för: matkällare, förvaringsrum, arbetshörna, nedre korridor, elrum)

På en annan säkring lägger jag 2 taklampor samt 2 vägguttag (2 st sovrum i källare)

på en tredje lägger jag belysning vägguttag (hobbyrum och badrum källare)

på den fjärde (bastuaggregat 3 fas källare)

femte ligger ev ett jacuzzi bad i badrum

verkar det OK? ja ja jag får väl fråga en elektriker. Men skall en fackman göra det så drar som bekant kostnaderna iväg rejält.

Det verkar som flexrör med färdigdragna ledningar är ett bekvämt och snabbt alternativ då jag också skall dra kabel för LAN (Kat.6 verkar vara bäst, klarar hastigheter upp till 1GHz, somliga påstår att Kat.5 klarar det också).

En annan fundering jag har är vilken kabel man skall ha för TV. ngn sade att kablage för satellit signaler inte kan skarvas (men det får jag väl ta i ett annat forum)

Kan man lätt kan byta kablar i flexrör?

Med Vänliga Hälsningar
Mikael
 
Kan svara på din sat fråga iaf. Visst kan du skarva en sådan kabel precis som en vanlig antennkabel. Kör med F-kontakter och ett mellanstycke bara. Däremot kan du ju inte använda en kabel till mer än en box i taget. Så drar du från typ skorsten ner till en massa rum så är det nog lämlpigt att alla kablar går den vägen och sedan kopplar om till det rummet du har boxen i för närvarande. Då kan du oxå lätt köpa en LNB för flera boxar och kunna använda befintligt kablage.
 
Klart att det går att skarva en coaxialkabel, men varje skarv innebär också en liten kvalitetförsämring på signalen och har man lite halvbra mottagning som ligger på gränsen för vad som är godtagbart kan skarven göra att det blir trist att se på TV när det är dåligt väder, om du förstår vad jag menar.

// Lidman ;D
 
Hej,
Tack för svar. Min ide är att ha satellitmottagaren på en central plats t.ex elrummet för att sedan vidarebefodra signallen på TVn's frekvensband via AV modulator samt husets koaxnät som en vanlig TV kanal. Detta innebär att man kan se sattelit från vilken TV som helst i huset men bara ha en box i huset. begränsingen är förstås att endast en TV åt gången kan se satellit (räcker för min familj, barnen är små). Jag har sett att Lexcom t.ex säljer IR "gateways" som kör över signallerna från fjärrkontrollen via ethernet till t.ex elrummet (där jag också komer att ha korskopplingarna för LAN nätet) där en mottagare reläar signalen till satellitmottagaren. På detta sätt kan man byta satellitkanal från godtycklig TV i huset. En annan ide är att till ett sådant nät också koppla övervakningskameror (WEB) som gatewayas över till TV nätet i elrummet på en annan kanal.

Jag tror jag lämnar ämnet för min ursprungliga fråga om flex rör, ledsen för det...

Med Vänliga Hälsningar
Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.