P
Just Metabo har löst det med att flera tillverkare delar på samma batteriplattform.. tummen upp för dom!
 
  • Metabo 18V LiHD 5.5Ah batteri framför CAS-märkt (Cordless Alliance System) kompatibilitetsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
Sen kan jag ge en eloge för Hikokis nya Multivolt batterier.. Där man kan plugga in 230 volt i maskinen med hjälp av en batteriadapter, i samma stil som Dewalts Flexvolt men där har man bara för dubbla batterier (y) jag kommer att investera i detta system!

PS: tigersågen skall vara den första på marknaden som har pendel funktion! (Batteri). Hikoki Heter MetaboHPT i USA om ni med stör er på maskinens namn :geek:
 
  • Hand håller en Hikoki Multivolt AC/DC batteriadapter framför en kapmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön Hikoki tigersåg med Multivolt batteri och adapter ansluten till 230V, placerad på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mats-S
Ojojoj, det tog skruv när jag påpekade behovet av en standard för batterier ...
Rena rama BS att tro att batterierna är så unika att man inte kan ta fram en standard, som tillgodoser BÅDE konsumenter och tillverkarnas krav.

Vänta 5 år så har vi det på plats, och alla kommer då att undra vad det var för dumheter att man måste köpa märkesspecifika batterier till varenda elmojäng man har i snickarboden ... även alla skeptiker på det här forumet kommer att inse mervärdet så småningom ... det är faktiskt något som gynnar även tillverkarna i längden :) ... verkar som Metabo är på rätt spår :cool:
 
Redigerat:
Mats-S John Smith skrev:
Ojojoj, det tog skruv när jag påpekade behovet av en standard för batterier ...
Rena rama BS att tro att batterierna är så unika att man inte kan ta fram en standard, som tillgodoser BÅDE konsumenter och tillverkarnas krav.

Vänta 5 år så har vi det på plats, och alla kommer då att undra vad det var för dumheter att man måste köpa märkesspecifika batterier till varenda elmojäng man har i snickarboden ... även alla skeptiker på det här forumet kommer att inse mervärdet så småningom ... det är faktiskt något som gynnar även tillverkarna i längden :)
Inte en chans att det finns en batteristandard som en majoritet av tillverkarna följer om fem år..
 
Mats-S
Bra att en "allvetare" har svaret 5 år i förväg, den som lever får se :) Att få en standard på plats är en mognadsprocess, tar typ 5 år enligt mig ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ta ett exempel på något liknande där vi har en standard idag?
 
j.erkers
D Daniel 109 skrev:
När det gäller mobilladdare så var det EU som införde regler om kompatibilitet. Det var inget som tillverkarna tog fram.
Eller så var det de gamla kineserna som redan 2007 krävde att laddning skulle ske via USB, se https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1166285 . Vad jag fårstått är det bara telefoner tillverkade i europa som faller under EU-direktivet vilket förklarar varför Apple kan fortsätta med egen lösning. Kina verkar dock ställa krav på alla tillverkare att telefonerna ska kunna laddas med USB om de överhuvudtaget ska få säljas där. Hur Apple gör med laddningen av sina telefoner där har jag ingen aning om.
Edit: Det ser ut som om även Apple har USB i ena änden av sin laddkabel, både här och där. I andra änden ser det mest konstigt ut...
 
Mats-S John Smith skrev:
Ojojoj, det tog skruv när jag påpekade behovet av en standard för batterier ...
Rena rama BS att tro... ... det är faktiskt något som gynnar även tillverkarna i längden :) ... verkar som Metabo är på rätt spår :cool:
Det beror på att Metabo tillverkar Mafells skruvdragare. Steinel och några andra tillverkare är med på batteriunionen. Sök lite, och du ska se att varumärkena antingen har samma ägare eller att de rebrandar varandras produkter. Jag skulle vilja se en utläggning, om än spekulativ, om hur det skulle kunna vara tillverkarna till gagn att släppa kontrollen över batteriutformningen. Att skrika BS och säga ”så här blir det” är en alltför låg nivå för att vara acceptabel.
 
j.erkers:

EU standarden kräver antingen mikrousb mot telefonen eller usb typ A mot laddaren. Det är ett krav som gäller alla. Innan det kravet kom så varierade det en del. Mycket var miniusb. Standardiseringen kom inte från tillverkarna.
 
j.erkers
D Daniel 109 skrev:
/... / Sandardiseringen kom inte från tillverkarna.
Nej, det har jag inte heller påstått. Däremot var Kina ute tidigare med en standard än vad EU var.
 
Elpress anväder Makitas batterier. De köper tekniken från Makita till sina maskiner.

Würth kör med Bosch.

Gardena köper mycket av sin batteriteknik från Ansmann.
 
USB-kravet i EU var väl miljömotiverat men Apple gillade inte att bli påtvingad saker så de kom runt kraven genom att sälja adaptrar och ta eventuella straffavgifter. Så vill jag minnas att bl.a Sweclockers skrev om ämnet för hundra år sedan. Orkar inte söka upp källor nu då det ändå bara är en parentes i denna diskussion.

Jag anser att det är en viss skillnad på att prata om gemensamma laddkontakter och volttal på batterier kontra gemensamt batteri. Laddkablar och laddare är inte något varken mobiltelefonstillverkarna eller batterimaskinstillverkare gör några större pengar på. Det är snarare en onödig utgift för dem.
Batterierna å andra sidan gör båda parterna pengar på samt batteriets konstruktion påverkar maskinens ergonomi. Sen om det redan påpekats så används både maskinen i sig och laddaren på olika sätt för att övervaka batteriets kondition. Ska allt detta standardiseras kommer det inte finnas en anledning att välja en Festool före Makita eller Makitan före en grön Bosch. "Allting" kommer ju ändå vara "byggt på samma sätt".
Jag tror inte att någon större tillverkare är intresserad av denna kompromiss för att slutkunden vill ha en skruvdragare från Milwaukee, en sticksåg från Ryobi och en skruvautomat från Hitachi men samma batteri till samtliga.
Sen för att inte glömma att den tillverkare som får sitt batteri som standard kommer för evigt vara krönt till kung över världen. Typ.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Jag ser ju också en risk i att tillverkare inte vågar satsa på nya maskiner i sin line-up om de inte kan få den där stunden av "first to market"-exklusivitet ...
 
Det går tekniskt utmärkt att göra det precis som med laddning i USB, då kan man ha sina 3 batterier och välja den bästa maskinen och inte den som man redan hade batteri till.
 
För batteridrivna verktyg så hade det krävts en lagstiftning och EU reglemente för att tvinga tillverkarna till en gemensam standard och det lär inte ske.
Att låsa in kunderna i ett batterisystem ligger i verktygstillverkarnas intresse då kunderna ofta köper till nya verktyg i samma serie då det är billigare att köpa verktyg utan batteri och laddare.
Men visst hade varit bekvämt med ett standardbatteri som passade alla fabrikat och man kunde köpa den bästa maskinen för uppgiften oavsett fabrikat men det kommer inte att ske utan tvingande lagstiftning, visst kan maskiner inom samma koncern dela batteriplattform men inte lär dom dela dela med konkurrenter.
Batteriernas utformning påverkar hela maskinens ergonomi, minns de äldre milwaukee/AEG/Atlas copco där batterierna kunde stoppas in från två håll dom var underbara då man kunde flytta tyngdpunkten beroende på arbetsmoment t.ex i tak eller på vägg mm.
Batterierna är väldigt integrerade med verktygens utformning och laddare skiljer även enormt där vissa har fläktlösa tysta laddare medans andra har laddare som låter mer än byggfläktar.


S Squall Leonhart skrev:
USB-kravet i EU var väl miljömotiverat men Apple gillade inte att bli påtvingad saker så de kom runt kraven genom att sälja adaptrar och ta eventuella straffavgifter. Så vill jag minnas att bl.a Sweclockers skrev om ämnet för hundra år sedan. Orkar inte söka upp källor nu då det ändå bara är en parentes i denna diskussion.
Kina införde detta krav och EU valde då att hakade på för de ville nog inte vara sämre än Kina.
Standardisering av laddare för mobiltelefoner förde även med sig andra enheter med samma standard och har utvecklats väldigt bra.
Önskar bara att andra saker gick samma väg t.ex laptops.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.