Min lilla frånluftsvärmepump vill inte riktigt uppföra sig som jag vill ;D

Har 170 kvm med 2.7m i nedervåning, platta på mark och sedan trä bjälklag i övervåningen.
Kör nu på värmekurva 3.6 samt har finjusterat ner 1.0.

Bor i Stockholm.

Har tagit bort motorerna på shuntventilerna på alla rum som har stengolv för att slippa iskalla golv.

Jag tycker dock att elpatronen går på alltför ofta.....
När det är 2-3 plusgrader så kör elpatronen på 3-4 Kw i flera timmar tex.

Har ni någon information hur ofta elpatronen går på samt värmekurva+finjustering?

Mvh

/Fredrik
 
När det är 2-3 plusgrader så kör elpatronen
Tyvärr är det så frånluftvärme fungerar. Den sänker temperaturen på frånluften från ca 20 grader till några minusgrader (har ingen exakt siffra , någon som vet? ) . Den värme man får ut från luften används för att värme radiatorvatten eller förvärma tappvarmvatten, det finns olika lösningar.
Dock räcker inte den värme som finns i den utventilerade luften till att värme den luft som sugs in i huset och dessutom värma väggarna som kyls av då det är så kallt ute som 2-3 plusgrader.
Berg, jord och sjövärme däremot ger energi då det är kallare, men det är en annan fråga.

 
Jepp, det är som BAS säger, frånluftsvärmepump är endast ett komplement som kräver någon primär värme - elpatronen i ditt fall.
Frånluftsvärmepump är värmeåtervinning som bara minskar förlusterna och inte tillför någon "ny" energi.
Altså inte jämförbar med en jord-, berg-, eller luftvärmepump som tar energi utifrån. Frånluftsvärmepump borde för att undvika missförstånd inte kallas för värmepump utan värmeåtervinning...
 
Man ska inte dra alla frånluftsvärmepumpar över en kam. De flesta ligger på 2kW och det räcker givetvis inte när det är kallt ute. De sänker temperaturen på avluften med ca 15 grader, från +20 till +5 ungefär. Sedan finns det Comfortzone på 5 kW vilken sänker temperaturen med 30 - 35 grader, dvs från +20 till -15 ungefär. Den ger besparing på upp till 15 000 kWh för en villa, dvs i samma härad som en bergvärmepump på 5 kW. Det är inte bara värmeåtervinning det... Priset är dessutom hälften mot vad en bergvärmeinstallation kostar.
 
Har ett 2 år gammalt Götenehus på 175 kvm som har en IVT490. Även jag är ganska besviken på prestandan, är det lägre än 2-3 plusgrader ute så går elpatronen i princip konstant på minst 3 kWh. Man verkar ha paketerat gammal teknik i ett snyggt skal. Tidigare nämnda koncept från Comfort Zone verkar ha samma fina prestanda som luft/luft-värmepumparna från t.ex. Panasonic. Själv tröttnade jag på IVT'n och kompletterade med bergvärme (Nibe 1115-7 och 130 m). Att sälja nya hus på våra breddgrader med skräp typ IVT490 borde vara straffbart
 
BJohan skrev:
Sedan finns det Comfortzone på 5 kW vilken sänker temperaturen med 30 - 35 grader, dvs från +20 till -15 ungefär. Den ger besparing på upp till 15 000 kWh för en villa, dvs i samma härad som en bergvärmepump på 5 kW.
Har du någon erfarenhet av Comfortzone-pumpar? Jag har försökt få mer kött på benen angående den pumpen, men det är ingen som känner till den. :p
 
Att sälja nya hus på våra breddgrader med skräp typ IVT490 borde vara straffbart

:surprised: :surprised: :surprised:

Oj då.. jag som ska bygga nytt,135kvm med ivt 490.
Är den verkligen så dålig ?

Tänkte även ha en täljstenskamin!! någon som vet om
det är en bra kombination
 
Måste erkänna att man blir lite orolig...
Vi skall bygga två plan 135m[sup]2[/sup] med IVT 490

Är den verkligen så dålig? Finns det andra alternativ? (Vi har inte avropat än...)
 
K
Jag har just kört igång min IVT 490 (210m2 enplanshus, Wirsbo golvvärme), har inte satt dit rumstermostater eller styrningsmotorerna på värmefördelaren ännu. Men det är ju som Fredrik sade ovan, den verkar gå på elpatronen mycket fastän det är några plusgrader ute. Fredrik, du sade att den går på 3-4 kW, hur ser man detta? Går det överhuvudtaget att stänga av tillskottet (elpatronen) och bara köra på kompressor? Har även en stor Tulikivi kamin som jag inte börjat elda i ännu. Man får väl labba med detta ett tag för att få till det antar jag, finns det nån läsning på nätet om inställningar?
 
Att IVT490 inte är en optimal lösning är inte så svårt att inse. Utan att ha mätt på mitt system kan man anta att den frånluft från rummen som IVT'n utnyttjar håller c:a +3-5 grader när den lämnar värmepumpen för att blåsas ut på taket. Om man sen tar in friskluft via fönsterventiler etc., t.ex. när det är -10 grader ute så får man en tempdiff. på 13 till 15 Kelvin som man måste värma med el. Till detta kommer energiförluster genom konvektion mellan rumsluft och golv, väggar, tak och fönster. Alltså går IVT'n +/-0 energibalansmässigt vid c:a 3-5 graders yttertemperatur (konvektionsförluster mellan rumsluft och huset ej inräknat). Man plockar in samma lufttemp via fönsterventiler som man skickar ut på taket. Går man under denna temperatur så krävs ALLTID eltillskott. Bättre teknik finns, kolla t.ex. på Panasonics luft/luft-värmepumpar som tar energi ur uteluften ner till -15 (eller -20) grader. Har man åtmistone lite intresserad av sitt hus energiförbrukning så hade jag ALDRIG satt in en IVT490 trots att jag själv gjorde det för två år sen. En sista sak som retar mig varje vår och höst. På dagarna när det är soligt jobbar värmepumpen med att höja tempen i IVT'ns tank. Detta är snart gjort eftersom den är så liten. Sen stannar pumpen eftersom elementen/golvvärmen även stryper ner p.g.a. solinstrålning. Sen nattetid när det kan bli minusgrader och huset behöver energi töms tanken snabbt på varmvatten och elpatronen går in. Alltså står systemet still på dagen när det finns energi att ta från och kör sen elpatronen för fullt på natten. HELT KASST även om det inte bara beror på IVT utan är en dålig VVS-systemlösning för hela huset (Götenehus ansvar).
 
Du menar man borde ha en ack-tank kopplad i serie så kompresson kan jobba under hela dagen och bunkra upp varmvatten?

Om man nu skulle köpa sig en ack-tank, är det den som ska vara "kompatibel" med solpaneler? Vad jag förstått är varken Nibes eller IVT's anläggningar anpassade för att kopplas ihop med solpaneler?

Snurrigt är det.. 8)
 
Varför var jag tvungen att läsa detta om IVT 490 och Götenehus. Jag som skall köra precis detta koncept... :-[

IVT 495 Twin då? Med jordvärme. Kostar c:a 30.000 extra tror jag. Hur är det systemet och när kan man räkna hem investeringen? Säljaren sa 6 år men det känns inte realistiskt. 5000/år...
Eller om man tar en Nibe fighter 390 (tror den heter så). Är den bättre?

Vi bygger en 1½-plans villa på 185 m[sup]2[/sup] på västkusten.

 
Har oxå villa på västkusten (GBG). I princip är IVT490 en bra lösning OM det inte är kallare än c:a 4-5 plusgrader (typ i England eller så), därunder eldar man konstant för kråkorna. I Sverige krävs det att man tejpar över lysdioden som indikerar att elpatronen går in för att man ska få lugn och ro. Tycker att lösningen från Comfortzone verkar bra, iallafall på papperet. En sådan värmepump borde inte vara mycket dyraren än en IVT490. Detta borde bli billigare än en IVT Twin och nästan uppnå samma resultat.
 
Har beställt en 490 som kommer snart så detta var inte så kul läsning.
Men 490n måste väl i alla fall vara bättre att ha än som jag har nu EL-värme vattenburen med en gammal frånluftspump som värmer tappvattnet annars är det nåt fel!.
 
Hallå!!!!!!!

Är det ingen som är nöjd med sin ivt 490?

Det här låter ju inte bra!

Mvh Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.