Undrar om någon känner till Svenska Familjehus AB i Falun?

Fick via en bekant tips om att de bygger lösvirkeshus på totalentreprenad? Vi har precis fått bygglov och skickat ut ett antal förfrågningar till etablerade byggfirmor men hade inte hört talas om dem förrän jag talade med en av mina arbetskompisar om vårt kommande byggprojekt.

Har någon av er byggt ett hus med dom och vad är era intryck?

/Staffan
 
Vi har byggt med dem och är väldigt nöjda. Allting har gått över förväntan och efter att ha bott i huset i tre veckor så har vi inte hittat något att anmärka på. Det kanske dröjer ett tag innan huset sätter sig... Titta gärna in på vår hemsida: http://hem.passagen.se/miljonprogrammet/

Firman gör nästan ingen reklam för sig förutom att ha en annons i gula sidorna. De säljer hus ryktesvägen och eftersom det konceptet verkar fungera så tyder det på att de gör bra hus.
 
BoD är nog den enda jag vet som är pervers på radiatorer..undrar om fenomenet har en medicinsk term? ;)

Kanonfint hus faktiskt, kul att kika på hemsidan. Måste säga att jag är imponerad av rörmokerijobbet vid "reaktorn"...supersnyggt!
 
:D :D :D

"Snålus jåpus tofflorandum", eller på svenska: kronisk elräkningsallergi. Biverkning: odören från de nedslitna skodonen och rabiata utfall mot oliktänkande.
 
Tack för ett så snabbt svar. Kom just in efter ett möte och såg i mailboxen att det fanns två svar redan på min förfrågan.
Jag måste få säga att jag är imponerad över hur du dokumenterat ditt husbygge. Det är guld värt för alla här som inte börjat processen ännu.

Hur skötte sig husleverantören? Jag antar att du var ute ofta på bygget eftersom du plåtat så ivirigt? Gick allt på räls?
 
BoD du är inte ensam om sjukan!
 
Staffan56 skrev:
Hur skötte sig husleverantören? Jag antar att du var ute ofta på bygget eftersom du plåtat så ivirigt? Gick allt på räls?
Jag var där i stort sett dagligen (till snickarnas förtret...?) eftersom jag jobbar (surfar på forumet) bara några kilometer från huset. Det har varit en stor upplevelse att se huset växa fram och bilderna blir minnen för livet.
Husfirman har skött sig ypperligt. Vi har inte haft nåt att klaga på och det som kan drabba andra efter att kontraktet skrivits på, nämligen att säljaren går under jorden har verkligen inte gällt oss. De har till och med ringt söndagkvällar bara för att fråga om det är något vi undrar över. Vi har haft kontakt flera gånger i veckan under byggtiden och nu när huset är klart känns det riktigt tomt...
Det är små detaljer som gör en glad som att dörrklockan var inkopplad och klar (en del hustillverkare drar bara tomrör), antennkablar var färdigdragna, tapetseringen var bättre än jag kunnat åstadkomma själv etc. Dessutom var snickarna enormt trevliga och hjälpsamma, inte alls som man förväntar sig att hantverkare ska vara. Till sist tycker vi det var ovärderligt att vi kunde bygga huset på totalentreprenad.

PA skrev:
BoD du är inte ensam om sjukan!
Ändå har jag använt munskydd...eller var det munkorg? ;)

 
Tack för infon - jag skall skicka våra ritningar även till Svenska Familjehus.

Gjorde ni någon jämförelse med andra innan ni valde just Familjehus? Var det någon skillnad i pris att bygga i lösvirke och totalentreprenad gentemot övriga alternativ?
 
Har de någon hemsida? Kan någon isf bistå med adressen?
 
Du kan ta kontakt med:

Svenska Familjehus AB
Leif Söderlund
> 070-572 66 40
> 010-226 24 00
> 023-266 40

Jag hade deras hemsidesadress men har tyvärrr tappat bort den. Den var ganska oansenlig - bestod enbart av företagsnamnet och deras e-postadress.
 
Staffan56 skrev:
Tack för infon - jag skall skicka våra ritningar även till Svenska Familjehus.

Gjorde ni någon jämförelse med andra innan ni valde just Familjehus? Var det någon skillnad i pris att bygga i lösvirke och totalentreprenad gentemot övriga alternativ?
Vi letade totalentreprenör i drygt ett år och var nära att ge upp. Flera lovade dyrt och heligt att de kunde bygga på ett kontrakt men när vi bad att få se det så visade de upp ett entreprenadkontrakt... och så ytterligare ett på husmaterialsatsen... >:(

Vi jämförde med LB-hus men de låg 100-150 kkr över Familjehus och det avgjorde det hela. Dessutom blev vi rekommenderade firman av en byggmästare som byggt med dem och det var ett tungt argument. Generellt är väl lösvirkeshus lite billigare än blockbyggda hus, men det är en regel med flera undantag. I gengäld tar det oftast längre tid att bygga hus i lösvirke än med förtillverkade väggblock.

Vi har svårt att ange vilka priser vi skulle fått om vi i stället byggt med delad entreprenad eftersom alla entreprenadpriser var "säljarens uppskattning" och uppenbarligen glädjekalkyler men av de seriösa firmor som (ibland motvilligt) skulle gått med på totalentreprenad varierade påslaget mellan drygt 40 och 80 kkr.
 
Tack för infon. Nu väntar vi på en offert från Sv. Familjehus så får vi se hur de ligger till jämfört med de andra leverantörerna.

Under tiden vi väntar skall vi göra en grundundersökning.
 
Kul att Sv familjehus fanns med på denna site. Vi bygger också med dem och är hitills mycket nöjda, men då har vi i å för sig bara gjort markarbetena klara. En klar fördel med dem är hur som helst att de enbart säljer på referens, de har helt enkelt inte råd att misslyckas. Sedan gillar jag också, som den stockholmare jag är, att alla deras snickare kommer från Falun. De tycks ha betydligt bättre kvalitetskänsla än många hantverkare i Stockholm.

Själva bygger vi ett hus om 256kvm med högsta standard så billigt blir det inte, men med stor sannolikhet bra. Dessutom till den kvalitet och med de material, maskiner etc som vi själva valt.

Kan varmt rekommendera dem som ett alternativ till blocktillverkarna.
 
BoD
Vilket fint hus!! Letar själv hus, har tomt. Skötte svenska familjehus allt inkl grund och vad slutade notan på? Blev mycket intresserad. inte hört talas om dessa förut.
 
Åh, tack... 8)
Jag ska försöka lägga in fler bilder på det målade huset, men filerna har blitt korrupta och jag har inte haft tid att fixa det. Två lösa bilder finns där huset inte är helt färdigmålat: http://hem.passagen.se/miljonprogrammet/fram.jpg och samma adress men bak.jpg.

Vi hade som krav att bygga på totalentreprenad och då var det inte lätt att hitta något byggföretag. Det är inte många som vill ta ansvar för det de gör... Vi hade nästan gett upp när vi via omvägar fick tips om den här firman och vi har inte blivit besvikna.

De gjorde allt: schaktning, grund och helt nyckelfärdigt på nedervåningen. Övervåningen är oisolerad och oinredd för det tänker vi fixa själva. Priset blev 1,72 mille exklusive tomt- och byggherrekostnader. Det kostar att ligga på topp! Om man räknar om det till det vanskliga begreppet kr/kvm hamnade vi på strax under 8 000. Väldigt trevliga snickare som stod ut med mitt fotande under byggtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.