Jag har en tegelskorsten med fem pipor. En används till att elda i och resten är till ventilation och en kamin. Den eldas i dagligen, då jag har vedpanna, så den är alltid varm. På sommaren eldar jag för varmvatten, dock mindre än på vintern.

Är i färd med att byta tak, och då kom det på tal att plåta in skorsten. Varför gör man det? Bör jag göra det?
 
Claes Sörmland
Plåt är inte bra säger murarna för det stänger in fukten från eldandet så att skorstenen får frostsprängningar på vintern. Fast det ser man ju inte där under plåten...
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Finns det vissa gånger det är bra att plåta in en skorsten då? Varför gör folk det
 
Om man inte eldar dagligen?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag plåtade in min i tegel, då den inte används. Skulle jag använt den hade jag nog inte gjort det, det är fint med en synlig murstock. Däremot är det ju viktigt att få till nedre och övre beslag och att skorstenen är i bra skick.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag har plåtat in min skorsten samt satt på regnhuv. Plåten ligger inte kloss mot teglet och slutar en liten bit under kronan. Har inte märkt några problem,snarare tvärtom. Tror att skorstenen kommer hålla sig längre då den inte blir konstant blöt av regn och snö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.