Hej vi bor i ett souterränghus från 65.
Ovan mark är det lättbetong och tegel.
Fram och baksidan är bara lättbetong och gavlarna är lättbetong/luftspalt/tegel.

På vintern blir gavelväggarna kalla.
Luftspalterna är öppna upp till vinden som är oisolerad.
Så den kalla luften rasar ner i väggen och den blir betydligt kallare än väggen som är bara lättbetong.

Hur viktig är luftspalten för tegelväggen?
Kan jag göra något för att förhindra kallraset?

Mvh Simon
 
Du menar att väggen som bara består av lättbetong är varmare än den som består av lättbetong plus fasadtegel? Spontant har jag lite svårt att tro på det. Är det lika mycket lättbetong i samtliga väggar? Hur ligger väggarna i väderstreck? Var i landet ligger huset? Det vanliga är att luftspalten bakom teglet ventileras med ett antal öppna stötfogar i översta och nedersta skiftet.
 
Det är inte lika mycket lättbetong i tegelväggarna som ligger i öst och västläge utanför sthlm.
Det finns heller inga öppna fogar nertill...
 
Om du kan redovisa hur mycket lättbetong det finns i de olika väggarna har vi en bättre grund för att diskutera problemet.
 
Nu har jag läst i konstruktionsbeskrivningen och varit uppe på vinden och sett att det verkar stämma.
Det var inte riktigt som jag trodde.

Tegelväggens uppbyggnad är som följer utifrån och in:
Tegel, luftspalt, diffusiontät papp, 80mm mineralull, 70mm siporex, puts och sen tapet.

De andra ytterväggarna är ca 300mm siporex som är putsad ut- och invändigt.

Enligt beskrivningen så skall tegelväggen ha ett K-värde på 0,34.

Känns inte som att det borde vara en så dum konstruktion som jag trodde.
Frågan är bara varför dom upplevs som så mycket kallare än de andra väggarna?

Kan tillägga att det inte är några fönster på gavlarna och alla radiatorer sitter på de andra väggarna.
 
Lättbetong har ett isoleringsvärde som motsvarar 1/3 av mineralull. Tegel har ett isoleringsvärde som motsvarar 1/3 av lättbetong. (Detta är medelvärden. Variationen kan vara stor beroende på volymvikt mm.) Med dessa jämförelsetal kommer väggarna med 300 mm Siporex att motsvara 100 mm mineral ull, och övriga väggar 116 mm mineralull. Som jämförelse kan man säga att isoleringsstandarden mellan 1950 och 1975 var ca 100 mm mineralull i väggarna. Jämfört med dagens standard är det lite, men förklarar ändå inte din upplevelse. Fönsters och radiatorers placeringar har säkert betydelse. Ska du fundera över tilläggsisolering är nog inte väggarna ett förstahandsalternativ.
 
  • Gilla
Simon13
  • Laddar…
Gissar även jag att det främst beror på frånvaro av radiatorer, sen kan gavlarna ligga i stora öppna rum och de rummen får därmed en större andel av yta yttervägg jämfört med de rum som typiskt ligger längst långsidorna. Oavsett så kan en tilläggsisolering av fasad vara lönsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.