Fick inbrott i början på sommaren och två altandörrar med fönster blev skadade. If fick alla bilder och polisrapport och vid telefonkontakt så blev jag ombedd att ta in offert på två nya altandörrar. Blev också upplyst att självrisken var 1500.- ( Har IF Stor Villa/Hemförsäkring ) Ordnade offert som skickades in, hörde inget på 10 dagar så jag ringde igen och fick ett snabbt godkännande av att beställa enligt offert.

Lång leveranstid + montage men för några veckor sedan är dörrarna utbytta. Tyvärr så passade inte mina g:a låscylindrar så nya måste köpas.

Kontaktade IF igen och meddelade att fakturan kommit ( 32500.- med moms ) samt att mina g:a låscylindrar ej passade. Handläggare sa att han var förvånad att dom inte passade och han hade varit i branschen länge så han vill ha en teknisk redogörelse per mail om varför dom inte passade. Sen började han prata om ålders avdrag utan att precisera sig, frågade hur gammalt huset var (1979) Han pratade också om att tycken/handtag/lås inte ersätts då dom ska flyttas över. Men dagens altandörrar är inte delade som mina g:a så byggaren beställde nya dörrar med nya tycken/handtag och tänkte återanvända mina g:a låscylindrar.

Tills saken är att mina altandörrar var i utmärkt skick, väl underhålla med träoljning i stort varje år, nya isolerglasmoduler i mitten på 80 talet och nya tycken/handtag för invändig cylinderlåsning från början på 2000-talet. Så dom hade gjort sin tjänst i minst 20 år till.

Läser man IF,s avskrivningsvillkor för dörrar, fönster så är upp till 15 år utan ålders avdrag, därefter 5% per år så mina altandörrar var värda 0 kronor för 4 år sedan

Jämför man med TryggHansas villkor för samma objekt så gäller 10 år ograverat sedan därefter 2 % per år. Så när IF var nere på 0% så är Trygg Hansas värdering 50%

Det är sådant här som vi försäkringstagare först kommer underfund med vid en skadereglering. Jag som försäkringstagare anser att IF, trappa för åldersavdrag inte är rimligt för välbehållna hus.

En fråga till Er forummedlemmar, jag gissar att halva fakturasumman är material och resten arbete. Låter man arbete ersättas utan avdrag då det är inte borde vara kopplat till åldersavdrag? I så fall så får jag åtminstone halva fakturan betald minus självrisk.

Nu har det gått ett tag sedan jag mailade fakturakopia och teknisk redogörelse samt bett att få vidare instruktioner. Att jag inte fått något svar än förvånar mig inte utan det blir säkert att jag som får kontakta dom per telefon igen och få den 4:e handläggaren att prata med.

IF är nu med i reklamsvängen på TV som "Det oknepiga försäkringsbolaget" :)

/Lennart
 
"Ta ett oknepigt försäkringsbolag" :thinking:
Men som de flesta försäkringsbolag är de världsbäst, innan en skada sker och du betalar dina premier.

Jag har aldrig varit med om att de delat upp arbetet och materialet när åldersavdrag görs.
 
Hemmakatten
Men det har vi. Dvs arbetet ersattes fullt ut och materialet (ackumulatortank med vattenberedare) med ett litet åldersavdrag. Vi har TryggHansa och har alltid blivit bra bemötta och fått ordentlig ersättning för våra skador. Vi har en tilläggsförsäkring Husplus, det var kanske den som gör att vi fått bättre ersättning.
 
I Folksams villkor står det såhär,
"Avdraget är begränsat till 80 procent för byggnadsdel som före skadan var funktionsduglig. Denna begränsning av avdraget gäller dock inte för skada som ersätts enligt punkt B4 (kort- slutning, överslag eller överspänning) eller punkt B14 (skada på hushållsmaskiner och instal- lationer), där åldersavdraget således kan uppgå till 100 procent. Vid ett och samma skadetill- fälle är de sammanlagda åldersavdragen högst 105 000 kronor.

För Villaförsäkring Stor och Bostadsrättsförsäkring gäller ovanstående men med följande änd- ringar: Åldersavdrag på skadade byggnadsdelar begränsas till sammanlagt högst 20 000 kronor."

Då hade du fått lite mer tillbaka än 0:-, som jag tycker är lite snålt.
 
Alltså, åldersavdraget kan aldrig vara 100 %. Minst 20 % ska du få, i alla fall. Enligt villkoret har de inte gjort något fel.

Om du läser nog i deras villkor bör det någonstans, nära tabellen för åldersavdrag till exempel, stå något liknande nedan:

"Tabellen tillämpas inte om det skulle leta till oskäligt resultat".

Det underhåll du har gjort är det nog många andra som INTE hade gjort. Överklaga handläggarens beslut, om chefen vidhåller, överklaga det till kundombudsmannen.

Försök förhandla dig till 50 %.


Åldersavdra görs i princip alltid på arbete och material.
 
IF har nu hört av sig och lämnat bud på 50% på allt minus självrisk. Är intresserad om det är rätt att låta arbetskostnaden ingå i åldersavdraget? Tror inte att värdet på mitt hus höjs inte med hela fakturasumman och inte heller hela materialkostnaden.

/Lennart
 
Så här står det i mitt villahemvillkor:

"Åldersavdrag görs på återställandekostnaden (material och arbestkostnad)..."
 
Tack, det är nog bara att gilla läget:)

/Lennart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.