Jag filar på hur man skulle kunna få till en bra planlösning i ett hus vi är intresserade av. Vad tror ni om detta? Jag har inte satt ut alla köksskåp på väggen än, det är mest för att testa olika placeringar. Vi vill få till ett större badrum och luftigare kök genom att flytta tvätt/torkmaskin till badrummet och förminska kontoret/gästrummet lite. Kvar i groventren finns torkskåp och en garderob. Vi förlorar en del garderober, men tanken är att badrummet även skall innehålla linneskåp och allt som rör tvätt. Vad tror ni? Trädgården vetter åt syd. Det är fin utsikt både åt trädgården och gatan.

Hur det ser ut idag.

Översikt av ett hus med alternativ planlösning inklusive dimensioner, markeringar för kök, badrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ planlösning.

Alternativ planlösning av ett hus med möblerade rum, kök, förslag på större badrum, tvättmaskin och markeringar för trädgård och gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-skiss av en planlösning för ett hus, visar kök, badrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en alternativ husplanlösning med möbler och rumsindelningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skall tilläggas sägas att vi är två vuxna och två småbarn. Ovanplan har tre sovrum, ett allrum och en liten toalett med dusch.
 
Vi tänkte om lite och gav upp arbetsrummet för att få in fler garderober. Nu är det ett kombinerat lekrum och gästrum.

Översiktsplan av en våning med kombinerat lekrum och gästrum, garderober och angivna mått, nära trädgård och gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är det tillräckligt stort avstånd mellan torktumlaren och badkaret för att man ska få plats med att stå framför och tömma?
Jag kan inte se var ni får in ett linneskåp i badrummet.
Det ser trångt ut kring toaletten, den behöver ett utrymme som är 80 cm brett för att man ska kunna städa sidorna och sitta bekvämt.
Ett torkskåp som är i ett annat rum än tvättmaskinen verkar väldigt opraktiskt och det är väl tveksamt om det kommer att användas för att torka tvätt.
Är det nödvändigt med två matbord när det är öppen planlösning?
 
Tack för svaren!

Jacuzzin var egentligen bara en placeholder för en kombinerad dusch och badkar. Inte lätt för dig att veta :) Jag kunde inte få till det på ritningen, men vi tänker oss en bänk där man sorterar tvätt och liknande och så finns tvättmaskin och torktumlare under. Handdukar och linnegrejer finns i skåp på väggen ovanför. Toaletten bör få plats bra tror jag, annars kan vi ta ett smalare tvättställ.

Översiktsritning av en våningsplan med möbler, inklusive tvättutrymme, kök, matbord och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torkskåpet skall inte användas för tvätt utan för blöta vantar och så. Jag vet inte om vi verkligen behöver två matbord. Brukar inte folk ha det :) Jag tänker att man äter frukost i köket men kanske middag i vardagsrummet. Och om man har gäster förstås. Eftersom vi inte kommer ha något hemmakontor så kan det nog vara bra med två bord därför med.
 
Gammelnörden
Utifrån vad vi tyckte var praktiskt när barnen var små har jag gjort ett förslag på planlösning. Samt jag har behållt flera väggar och placering på dörrar för att hålla nere ombyggnadskostnaden.
Vi gillade rymlig hall, där alla fick plats plus matkassar när man kom hem, och med mkt plats för ytterkläder och skor. Finns det utrymme under trappan kan man ha garderober där för ytterkläder ur säsong.
Våra barn ville alltid vara där vi var, så vi gjorde plats för en lekmatta och leksaksförvaring nära köket. Säkrare att slippa ha dom i köket. Under alla småbarnsår och nästan därefter också för den delen, förutom typ helgfirande och födelsedagar, använde vi aldrig matsalsbordet. Så det skippar jag på min planlösning, men det runda matbordet (ger bättre flöde) skulle istället kunna vara utdragbart, för när man behöver fler sittplatser. Bara att flytta lite på lekmattan så finns det plats för långbord. Dess centrala plats gör att man kan sitta kvar en stund men ha uppsikt över barnen när de leker bredvid på lekmattan eller tittar på TV.
Personligen tycker jag det är väldigt praktiskt med gallerikök. Mer lättarbetade och tar man bort sittplatsen får man mkt användbar bänkyta och förvaring, som gör att man kan skippa överskåp, som ger en öppnare och luftigare känsla från den vyn man ser från vardagsrummet. Finns det möjlighet, beroende på planlösningen på övervåningen, kan jag varmt rekommendera ett tvättnedkast eftersom tvättstugan blev lite avsides. Personligen tycker jag det är praktiskt med en tvättstuga där allt är samlat och tvätten utom synhåll, istället för på gästtoaletten om man får besök, men har tre ton smutsiga barnkläder i tuben...
Men med det sagt är vi alla olika, denna planlösningen speglar bara hur vi hade velat ha det när barnen var små. :geek:
Översiktsplan över en våning i ett hus med rymlig hall, gallerikök, tvättstuga, badrum och ett rundat matbord nära vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oj, vilket jobb! Tack så mycket! En större hall vore fantastiskt, men vi är nog rätt inställda på två matplatser. Vi inser att vårt "stora" badrum nog inte är så stort trots allt. Tillbaks till ritbordet. Det är skönt att bara kunna lämna kökskaoset och sätta sig framför tv:n utan att behöva se eländet ibland :) Mycket att tänka på. Återkommer säkert senare.
 
Gammelnörden
A arasmus skrev:
Oj, vilket jobb! Tack så mycket! En större hall vore fantastiskt, men vi är nog rätt inställda på två matplatser. Vi inser att vårt "stora" badrum nog inte är så stort trots allt. Tillbaks till ritbordet. Det är skönt att bara kunna lämna kökskaoset och sätta sig framför tv:n utan att behöva se eländet ibland :) Mycket att tänka på. Återkommer säkert senare.
Vad sägs om den här lösningen?
Översiktsplan av en lägenhet som visar layouten av kök, vardagsrum, badrum och sovrum med möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack så mycket för er hjälp! Tyvärr blev det inte detta huset för oss :(
 
  • Ledsen
Gammelnörden
  • Laddar…
Trist. Passar ändå på att påpeka att linneskåp inte är bra i badrummet, pga luftfuktigheten man har där.
 
Bra poäng, det hade vi inte alls tänkt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.