Vi funderar på att köpa ett hus, där planlösningen varit perfekt OM man i samband med renovering av kök kunde riva en halv vägg. Köket är idag litet med angränsning till ett stort vardagsrum.

Väggen går rakt genom hela huset (chansar därför att den är bärande), och har en dörröppning i varje ände av vardagsrummet. För att huset ska passa vår familj skulle vi behöva ta bort en del av väggen så vi kan bygga ett större kök. Handlar om knappt 2 meter vägg. Det blir då kvar ca 2 meter på varje sida av dörren längst bort. Är det möjligt att ta bort denna del av väggen utan att riskera att huset förstörs?! Vad måste vi tänka på isåfall? Behövs bygglov för att ta bort en bit av bärande vägg (vet att de behövs om en hel ska bort)?
 
Ja det är absolut möjligt!
Men kanske du/ni behöver förstärka bjälklaget med en regel, kanske 220 x 45.
Och det är svårt att avgöra utan ritningar/konstruktionsritning.
 
BirgitS
E Ericamaria skrev:
Behövs bygglov för att ta bort en bit av bärande vägg (vet att de behövs om en hel ska bort)?
Det behövs normalt bygglov för ingrepp i bärande vägg.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja det är absolut möjligt!
Men kanske du/ni behöver förstärka bjälklaget med en regel, kanske 220 x 45.
Och det är svårt att avgöra utan ritningar/konstruktionsritning.
Måste dubbelkolla, menar du att vi ska ”spara” en bit vägg mot taket som extra stöd eller att vi typ ska ha en pelare i mitten av den rivna väggen? Haha...

Vad skulle du chansa att det skulle kosta att riva? Bifogar handritade ritningar för att förklara lite bättre.
 
  • Handritad planritning av en bostad med markerade väggar och utrymmen för köksskåp, trappa och bad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en planlösning med måttmarkeringar, visande position för köksskåp och disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det behövs normalt bygglov för ingrepp i bärande vägg.
Tack, har du någon aning vad de kostar med bygglov för att riva väggen?
 
BirgitS
Villkor och kostnader för bygglov brukar framgå på kommunens webbplats. Kostnaden för att riva beror nog mycket på hur väggen är uppbyggd, t.ex. är det en plankvägg så kan ni nog riva själva.

Tror KnockOnWood menar att du behöver en balk längs taket och den måste i sin tur vila på något i ändpunkterna, dvs man kan behöva förstärka kanterna på vardera sidan av öppningen. Du behöver nog anlita en byggnadskonstruktör eller liknande som får räkna på hur kraftig balk som behövs och hur man löser stöden av den.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är väldigt svårt att uppskatta kostnaden. I enklaste fall så räcker det att sätta dit en limträbalk. Någon tusenlapp i material, och några timmars arbete att montera.

I värsta fall kan man behöva sätta en stålkonstruktion som ett U, för att dels bära upp belastningen från taket ovanför, dels styva upp konstruktionen så att inte huset kan vika ihop sig (osannolikt), och i allra värsta fall kan det behövas förstärkning även i grunden där pelarna till detta kommer ned. Men det är ett osannolikt worst case. Och då börjar vi prata om några några tiotusental kronor.

Men du behöver ta in en byggnadsingenjör som kan dimensionera konstruktionen, och du kommer att behöva en konstruktionsritning med beräkningar för att kommunen skall bli nöjd. Ingenjörsjobbet borde kosta 5 - 15 000.

Det finns även metoder att fälla in balken i bjälklaget, så den inte behöver sitta synlig under. Det är avsevärt mera komplicerat, och kan kräva att man även bryter upp golvet på våningen ovanför. Men kan vara värt att överväga för att kunna ha ett obrutet tak.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Villkor och kostnader för bygglov brukar framgå på kommunens webbplats. Kostnaden för att riva beror nog mycket på hur väggen är uppbyggd, t.ex. är det en plankvägg så kan ni nog riva själva.

Tror KnockOnWood menar att du behöver en balk längs taket och den måste i sin tur vila på något i ändpunkterna, dvs man kan behöva förstärka kanterna på vardera sidan av öppningen. Du behöver nog anlita en byggnadskonstruktör eller liknande som får räkna på hur kraftig balk som behövs och hur man löser stöden av den.
Är det olika från olika kommuner? Hittar inget på min kommuns hemsida medan Karlstads kommun har en lista där man skriver att bygglov inte behövs men en anmälan.. Om så är fallet hos min kommun (ska ringa imorgon) måste man ändå anlita en konstruktör eller kan jag lita på snickaren?
 
H hempularen skrev:
Det är väldigt svårt att uppskatta kostnaden. I enklaste fall så räcker det att sätta dit en limträbalk. Någon tusenlapp i material, och några timmars arbete att montera.

I värsta fall kan man behöva sätta en stålkonstruktion som ett U, för att dels bära upp belastningen från taket ovanför, dels styva upp konstruktionen så att inte huset kan vika ihop sig (osannolikt), och i allra värsta fall kan det behövas förstärkning även i grunden där pelarna till detta kommer ned. Men det är ett osannolikt worst case. Och då börjar vi prata om några några tiotusental kronor.

Men du behöver ta in en byggnadsingenjör som kan dimensionera konstruktionen, och du kommer att behöva en konstruktionsritning med beräkningar för att kommunen skall bli nöjd. Ingenjörsjobbet borde kosta 5 - 15 000.

Det finns även metoder att fälla in balken i bjälklaget, så den inte behöver sitta synlig under. Det är avsevärt mera komplicerat, och kan kräva att man även bryter upp golvet på våningen ovanför. Men kan vara värt att överväga för att kunna ha ett obrutet tak.
Tack för svar! Alla kommuner verkar inte kräva att man har bygglov utan vissa räcker med anmälan, behöver jag verkligen en byggnadsingenjör om min kommun inte kräver bygglov då? Snickaren borde kunna veta vilka lösningar som passar, eller? Kanske borde ta ändå för säkerhetens skull...
 
BirgitS
Jag skulle inte lita på en snickare för att göra en korrekt beräkning av balkstorlek anpassad till just mitt hus.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Hittar inget där alls om kostnad för bygglov/Bygglov för riva bärande vägg... men tack, då har jag ändå lite koll på pris!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle inte lita på en snickare för att göra en korrekt beräkning av balkstorlek anpassad till just mitt hus.
Varför inte det. Finns många snickare som har kunnandet eller kontakter för att ordna detta. Blir oftast billigare det är ju ingen jättegrej.
 
E Ericamaria skrev:
Hittar inget där alls om kostnad för bygglov/Bygglov för riva bärande vägg... men tack, då har jag ändå lite koll på pris!
Bygganmälan braskamin kostar ca 1500kr,
Bygglov inglasning av altan ca 3500kr.
Då tippar jag på att bygganmälan rivning bärande innervägg kommer kosta max 3500kr, skulle säga att priser snarare hamnar runt 1500kr.
För närmare prisuppgift så skulle jag ringa kommunen å fråga.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bygganmälan braskamin kostar ca 1500kr,
Bygglov inglasning av altan ca 3500kr.
Då tippar jag på att bygganmälan rivning bärande innervägg kommer kosta max 3500kr, skulle säga att priser snarare hamnar runt 1500kr.
För närmare prisuppgift så skulle jag ringa kommunen å fråga.
Tack, hoppas på det bästa. Jag ska ringa imorgon tänkte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.