Någon som är guru på slangdimensionering?

Jag ska pumpa sjövatten 10 meter högt. Är det problem tror ni att slangen är väldigt grov (eller är det ett plus?)
Slangen jag har är invändigt 32mm (34?).
Ställer det extra krav på pumpen?
Måste sugslangen vara grövre än detta?

///Johan
 
Vet ej dina flöden eller pumpdata så svaret blir generellt

Grövre dimensioner ger mindre tryckförluster....vilket ökar pumpens kapacitet.

Grov inloppslang minskar inloppets förluster...normalt är en pump känsligare för förluster på sugsidan än på trycksidan..
Om du ska pumpa varmt vatten finns kavitationsrisk på pumpens sugsida.....dvs ha så lite sugförluster som möjligt på pumpens sugsida

 
Gå till en rörmokare och berätta sughöjd, tryckhöjd och längd på slangen på sug och trycksidan så läser han enkelt av vad du behöver för dimension och pump i de diagram som finns. Jag har en Jula-pump för 1500 spänn och suger ca 5 meter, trycker 2 meter, längden är 75 meter (suglängden 73 meter och trycklängden 2 meter). Slangdimension 32 mm PEM. Det funkar, men om jag skulle göra om det idag skulle jag ha gått upp en dimension i vart fall på sugsidan. Huvudregleln är att det är enklare att trycka än att suga. Pumpen bör alltså stå på så "låg" höjd som möjligt, om det är möjligt dvs...
 
finns bra tabeller om man tittar på rinkabyrörs hemsida

både lyfthöjder och övrig dimentionering
 
sugslang pen 40, tryckslang pen 32 (utvändigt mått) brukar vara det vanligaste, pumpen så "djupt" som möjligt ger bäst tryck/flöde. jag har dragit pen 16 i trädgården- ej att rekommendera, blir för dålig sprutt, bör nog vara pen 25
 

Att använda de 50m 40mm slang jag har visade sig kosta ca 600-1000 spänn i kopplingar för att komma ner i dimension i ändarna, Dvs det blev billigare att köpa ny 32 mm PEM istället.

Den grova slangen åker ner i trädgården innan jag lägger gräs enligt "Billig bevattning"´s-tråden

///Johan
 
Det går bra med dim 32 på sugsidan om det inte är för långt mellan sjön och pumpen.
Pumpen bör inte stå högre än några meter ovanför vattenytan, gärna lägre.
Att suga 10 m är inte möjligt ens teoretiskt.
10 mvp motsvarar 1 bar=1atm. Försöker man suga 10 m högt så blir trycket 0 vid pumpens inlopp, vattnet kokar.....
På trycksidan är det inte lika känsligt men håll upp dimensionen, inte under 20 mm invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.