O
Jag funderar över möjligheten att byta ut besninmotorn på ett grävaggregat från Kellfri med en elmotor. Tänkte först skapa tråden i tråden för verktyg och maskiner men bestämde mig för att lägga den här istället, då kunskapen om elmotorer antagligen är större här. Kanske borde jag registrera mig på Maskinisten eller Fluxio istället men börjar här.

Kellfri grävaggregat för ATV:
https://www.kellfri.se/gravaggregat-atv

Det vore onekligen skönare och lite stillsammare att smågräva i trädgården utan allt buller, avgaser och kladdande med bensin. Så vad tror ni? Är det möjligt eller en helt tokig ide?
 
Att byta själva motorn är ju inget bekymmer (i värsta fall får du byta hydraulpumpen med), men jag tror det faller på den långa förlängningssladden .. Ska du få nån from av räckvidd behöver du ju minst 20-30 meter?
 
Om det bara finns plats på något vis så kan man koppla in ett eldrivet hydraulaggregat parallellt med bensinaggregatet. Så har man alla möjligheter och har inte förstört något.

Protte
 
Enda problemet som jag ser det är väl om dina mätarsäkringar håller?
Aggregatet tarvar en elmotor på 7.5kW och det brukar gå att Y/D-starta en sådan på 16A.
 
Fast den drar väl inte 7,5kW när man inte gräver?
 
O
Sammanfattningsvis så låter det alltså som den del jag var orolig för inte är den del som någon ser som ett problem. Mätarsäkringar, mjukstart, kabeldimensionering, osv. känns som jag har koll på. Det blir helt enkelt att läsa på om elmoterer och se om det går att få ihop till en rimlig kostnad. Sen skall jag nog fråga mig hur mycket jag kommer gräva, hur länge jag tänker behålla grävaggregatet och om det är värt besväret!
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Möjligen ett kul projekt, men jag hade nog köpt bensinversionen, ett par grymma hörlurar till mig själv, och en flaska whisky var till alla grannarna som tack för att de stod ut med ljudet... ;)
 
Man får ju välja elmotor efter vad man har tillgång på ström, med en mindre motor och pump går det bara lite långsammare att gräva men samma styrka.
Funkar tom med en handpump, men då går det nog bättre med spade.

Protte
 
Så länge man inte planerar för att gräva innomhus tror jag inte att det är värt jobbet att byta motor. Det är nog lättare att försöka sänka ljudnivån på andra sätt.
 
Borde gå bra att byta till en elmotor men man kan behöva kludda lite med att få till infästningen rätt, ser inte vad det är för hydraulpump. Om det primärt är ljudnivån kanske en ljuddämpare på avgas och insugssidan samt en ljudhuv över hela motorpaketet kan vara något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.