Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus som har ett tak som tyvärr skulle behövt lite kärlek för många år sedan men nu tänkte jag ta tag i det iallafall.

Det var verkligen enormt mycket mossa så jag har tillbringat rätt bra med tid för att skrapa rent hela taket så gott jag kan, men min fråga är, hur mycket mekanisk borttagning krävs egentligen? Tänker att får man bara bort det värsta som kan suga upp fukt så borde det vara lugnt?

Har köpt taktvätt som jag ska spruta på sen så snart jag är klar med skrapandet.

Just nu ser taket ut såhär där jag har skrapat, nog borde det väl räcka för att sen gå på med det kemiska och sen låta tiden ha sin gång? Någon som haft ungefär samma utgångsläge och fått ett okej resultat? :D

Halvskrapat tegeltak med mossöverväxt, jämförande rent och mossa täckt del, samt skrapverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ÄR också intresserad av svar på denna fråga, då det här jobbet borde göras på föräldrarnas tak.

Var har du köpt det smarta verktyget?
 
Z ZipLock skrev:
ÄR också intresserad av svar på denna fråga, då det här jobbet borde göras på föräldrarnas tak.

Var har du köpt det smarta verktyget?
Den finns på Granngården, har varit guld värt faktiskt. Gör att man inte behöver upp och gå på branta hala tak mer än nödvändigt.
https://www.granngarden.se/takskrapa-nelson-garden/p/1167504

Sen finns tillhörande teleskopskaft också som jag har på bilden där.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Efter sommarens rengöring av ett tak tror jag så här:

Spruta på en takrentprodukt och låt mossan död av och multna några månader. Regnen tar en del. Nu sitter mossan löst och kan lätt avlägsnas från taket. Taket kan sedan efter mekanisk rengöring duschas ännu en gång med en takrentprodukt för att döda eventuell kvarvarande mossa. Jag körde med Nilfisk Roofcleaner

Alternativet, att ge sig på den levande mossan och att sedan spruta taket med Nilfisk Roofcleaner krävde i mitt fall mycket arbete. Den levande gröna mossan satt hårt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Efter sommarens rengöring av ett tak tror jag så här:

Spruta på en takrentprodukt och låt mossan död av och multna några månader. Regnen tar en del. Nu sitter mossan löst och kan lätt avlägsnas från taket. Taket kan sedan efter mekanisk rengöring duschas ännu en gång med en takrentprodukt för att döda eventuell kvarvarande mossa. Jag körde med Nilfisk Roofcleaner

Alternativet, att ge sig på den levande mossan och att sedan spruta taket med Nilfisk Roofcleaner krävde i mitt fall mycket arbete. Den levande gröna mossan satt hårt.
Tack för input! Så baserat på bilderna jag postade så tror du alltså att en omgång taktvätt nu och sen låta det vila några månader följt av ännu en dusch i vår skulle vara tillräckligt?

Jag resonerade lite så att det viktiga inför vintern nu var att få bort den stora ansamlingen mossa för att slippa eventuella fukt och sprick-problem, att få pannorna helt 100% rena kan nog vänta till våren? :)
 
Spruta Grön fri på taket och återkom året därpå och ta bort de som dött och fortfarande sitter kvar, resten sköter regnet om.
 
Jag körde GrönFri och väntade några år, mer behövdes inte. Nu kanske den torra sommaren gjorde sitt för att hjälpa till, men är ändå imponerad av resultatet.
 
Råden ovan är bra, ta sedan och lyft på takpannorna lite här och där efter nästa ordentliga regn. Takpappen bör vara torr, men betongpannor blir gärna rätt porösa efter ett antal år med mossa... (Märks om inte annat av mängden grus i hängrännan som brukar uppstå)

Själv behandlade jag mina pannor med impregnering och målning från Tectorius som ger 10 års garanti efteråt, grannen med ungefär samma ålder (strax under 40 år) på pannorna målade dem själv med nån lämplig färg. (Han är målare till yrket) och än så länge verkar det ha fungerat precis lika bra. :)
 
Y
Tycker det ser bra ut efter att du skrapat och blev också nyfiken på verktyget.

För er som inte prövat Grönfri på tak tidigare så är det värt att nämna att det tar upp mot 12månader innan man märker av att något händer. Långsam process. Och det märks var man inte sprutat så spruta hellre förmycket än missa lite zoner. Det finns bra ogrässprutor som kan ge långa strålar så man slipper klättra på taket.

En firma var och tvättade tak med varmvattenhögtryckstvätt och efter det sprutade på Grönfri när det hade torkat. Resultatet efter tvätten blev bra. Är taket inte för brant så kan man ju göra detta själv. Fast man bör nog inte göra det nu så nära inpå att det är minusgrader ute så dom fuktiga pannorna sprängs.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Högtryckstvätt förstör pannan.
 
Alla effektiva takmedel har i stort sett samma aktiva ämne. Jag kör själv roofcleaner från Nilfisk. Ok prissatt. Jag tycker du har gjort ett bra jobb spruta på nu, men kontrollera prognosen så att det inte regnar bort. Upprepa behandling i vår.
 
elpaco elpaco skrev:
Alla effektiva takmedel har i stort sett samma aktiva ämne. Jag kör själv roofcleaner från Nilfisk. Ok prissatt. Jag tycker du har gjort ett bra jobb spruta på nu, men kontrollera prognosen så att det inte regnar bort. Upprepa behandling i vår.
Ja jag körde på biltemas taktvätt. Såg ut att innehålla precis samma saker som övriga produkter så det blir nog bra. Helgen ser ut att utlova bra väder så då ska jag försöka spruta på överallt. :)
 
engs
elpaco elpaco skrev:
Alla effektiva takmedel har i stort sett samma aktiva ämne.
Bensaltensid är väl det aktiva ämnet om jag inte minns fel? Finns en lång tråd här nånstans och en länkad lite udda webbshop där man kan köpa det koncentrerat. Funkade kanon för mig.

Edit: Hittade denna tråd men har för mig det finns en mycket längre också.
https://www.byggahus.se/forum/threa...nsid-bensalkonklorid-aer-det-serioest.115503/
 
engs engs skrev:
Bensaltensid är väl det aktiva ämnet om jag inte minns fel? Finns en lång tråd här nånstans och en länkad lite udda webbshop där man kan köpa det koncentrerat. Funkade kanon för mig.

Edit: Hittade denna tråd men har för mig det finns en mycket längre också.
[länk]
Alldeles säkert är det så. Köpte du från Gert-mannen?
 
engs
elpaco elpaco skrev:
Alldeles säkert är det så. Köpte du från Gert-mannen?
Japp, använt det två gr sen dess med bra resultat. De 2.5l jag köpte räcker till flera omgångar till med runt en 5 års mellanrum. Om den nu inte försämras av långtidslagring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.