murak
Jag har tagit in offerter på takstolar till en carport och alla ser likadana ut (W) men en sticker ut med en annan konstruktion, se bild:

Diagram över en ovanlig takstolskonstruktion för carport med dimensioner och spännvidd angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I offertförfrågan fanns följande info till tillverkaren:

Spännvidd: 6000 mm
Upplagsbredd: 115 mm
Takvinkel: 27 grader
Snözon: 2,5
Yttertak: Tungt yttertak (betongpannor, läkt, papp, råspont)
Innertak: Lätt innertak (råspont eller enkel gips)
CC: max 1200 mm

Vad jag kan se så har alla leverantörer räknat på samma laster för snö (2,5kN/m2) och inner/yttertak (0,3 / 0,65kN/m2)

Är modellen i bilden ovan sämre på något sätt om man jämför med en "vanlig" W-takstol? Jag noterade även att underramen hade dim. 45x120mm medan på alla andra offerter så var den 45x145. Gör konstruktionen att man kan använda tunnare virke utan att förlora i stabilitet?
 
Jag är inte expert på takstolar, men det ser ju nästan ut som att de räknat med ett upplag på mitten också.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte expert på takstolar, men det ser ju nästan ut som att de räknat med ett upplag på mitten också.
Ok, nej jag är ingen expert jag heller, men jag reagerade på att konstruktionen var annorlunda. Jag ska dubbelkolla att den är fribärande, dvs två upplag. Tack för snabbt svar!
 
murak
Jag ringde tillverkaren som var både vänlig och hjälpsam. Konstruktionen är rätt dimensionerad och det är aningen billigare att bygga på det sättet. Jag valde dock att ändra till W-takstol då det blir lättare att krypa runt däruppe, samt så ändrade jag underramen till 45x145mm för lite extra säkerhet om man skulle slänga upp lite isolering nån gång i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.