Hej på er!

Har idag ett garage med väggar av betonghålsten, gjutet betongvalv som tak (ca 15cm tjockt), och över detta ligger det W-takstolar med råspont och plåtbeklätt.

Idag är det 2st slagportsdörrar som är 2800x2600 med en mittpelare som mäter 520mm på bredden. Invändig takhöjd är 3010.

Jag har beställt en takskjutsport från Krokom som mäter 5000x2610.

Tanken är att:
1. Stämpa upp öppningen, knacka ner pelaren och såga bort den övre "betongbalken"
2. Mura upp en lecavägg som är ca 80cm bred på vardera sida, armerad med armeringsjärn insvetsad i den gamla stålkarmen.
3. Mäta in och putsa ihop så att allt är rakt och i linje/lod
4. Lyfta upp en limträbalk som sedan ska kläs med utegips, hönsnät och få puts på utsidan.

picture.php

En kompis som är konstruktör räknade lite på det och sa att själva betongvalvet troligtvis är nästintill självbärande (beroende på hur välarmerat det är), och sa att det räcker med en 115x315 limträbalk som överliggare.

Har kört det i vissa simulationer, och får då ca 50% användning och 20mm deformation om jag har 140x405 limträbalk.

Tror att jag får plats med MAX 400 mm balk.

Bifogar en bild så ni ser ungefär hur jag har tänkt:

Blå: Limträ
Röd: Lecaväggar
Orange: 45x120 regel för att ha nåt att lättare kunna skruva fast portskenorna i.

Kom gärna med synpunkter eller konkreta förslag.

MVH Jocke
 
Har inga direkta synpunkter mer än att jag tycker du ska lyssna på din kompis som är konstruktör när det gäller dimension på balk. Jag skulle nog även överväga en stålbalk istället för trä. Dina 20mm anser jag också är för mycket. En nedböjning som är större än L/300 börjar bli synligt för ögat samt att större nedböjningar över öppningar kan ställa till det när balken börjar trycka på karmar o dylikt.
 
B bossespecial skrev:
Har inga direkta synpunkter mer än att jag tycker du ska lyssna på din kompis som är konstruktör när det gäller dimension på balk. Jag skulle nog även överväga en stålbalk istället för trä. Dina 20mm anser jag också är för mycket. En nedböjning som är större än L/300 börjar bli synligt för ögat samt att större nedböjningar över öppningar kan ställa till det när balken börjar trycka på karmar o dylikt.
Så du tycker att jag ska göra som han sa, trots att en grövre limträbalk bågnar 20mm?

Stål vill jag helst slippa då det blir mycket krångligare att klä in, men visst med en stålbalk hade jag ju kunnat gå ner en hel del i dimension.
 
Nu vet jag inte hur ni räknade på det eller vilka antaganden eller laster ni använde. Men som konstruktör har man förhoppningsvis lite större förståelse för konstruktioners ‭verkningssätt och kan ”tillgodoräkna” sig lite mer. Men jag håller kanske med om att den lilla balken egentligen inte skulle tillföra så mycket.
Jag hade också samma inställning till stål innan jag verkligen behövde en stålbalk hemma, det var förvånansvärt ”lätt” att bearbeta stålet och inga problem att klä in den(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.