Ska skaffa "gårdbelysning" för att belysa mörka delar på min tomt. Det blir lite kraftigare LED lampor som monteras relativt högt upp på fasaden.

Dessa ska i första hand vara styrda med rörelsedetektor.

Jag vill också kunna styra tända dessa på signal, antingen via mitt larm eller bara med en strömbrytare. Tändning på signal ska tända alla, tändning på rörelse tänder lampan där det förekommer rörelse.

Jag vill också ha viss gångtid på belysningen när den triggats av rörelse.

1. Vilken rörelsedetektor är lämplig för utomhusbruk och på vilket avstånd fungerar dessa bra (vill helst montera lampor och detektor i takfoten => 5-7m avtånd.
2. Finns det några lämpliga reläer för detta som har två ingångar för styrning och dessutom kan hantera tidsstyrningen?

Jag är inte speciellt sugen på att bygga någon avancerad styrning med arduinos etc utan fokuserar på enkla saker som jag inte behöver konstruera, vanliga normapparater.
 
Steinels rörelsevakter, tex
https://www.khs.se/shop/rorelsevaktis-360-3/
https://www.khs.se/shop/rorelsevakt-is-180-2/
en/flera till varje grupp av lampor som ska tändas samtidigt vid rörelse.
Vill du att dom bara ska tändas när det är tillräckligt mörkt så går det att sätta ett skymningsrelä innan alla rörelsevakter.

För central styrning, ett relä/en kontaktor per lampgrupp

Handritad skiss av en elektrisk koppling för rörelsevakter och lampor med skymningsrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grov skiss
 
tommib
Det första, med tändning på rörelse och drift en viss tid, löser du med en rörelsedetektor per lampa. Välj detektor av bra sort, t.ex. Steinel, så får du allt detta inbyggt. Det finns lite olika varianter beroende på hur högt detektorn ska sitta.

För att lösa centraltändningen behöver du ett relä per lampa för att isolera dem från varandra. Centralstyrning in på "spolen" och tändtråd från reläet parallellt med rörelsedetektorn in på lampan. De flesta rörelsedetektorer har reläutgång så det gör inte något om du lägger på 230 V på utgångssidan.

Kör med dosmonterat relä så kan du gömma allt i kopplingsdosan du behöver per lampa. Det blir trångt men det går om du är noga med hur du drar ledarna. Använd t.ex. U56 utan mittstolpe.

Ev skulle du kunna använda lampor med inbyggd rörelsedetektor men då måste du dels kunna komma in mellan lampan och sensorn med din styrda tändtråd, dels är det ofta lite si och så med kvaliteten på sensorerna.

Om du ska köpa Eltako så är de ofta betydligt billigare i Tyskland än här hemma i Sverige. Sök via idealo.de så hittar du massa näthandlare.
 
tommib
Heh.... samtidigt.

Jag skulle inte göra som Demmpa beskriver med skymningsreläet av två anledningar. Den första är att funktionen troligen redan finns inbyggd i alla vettiga rörelsevakter (t.ex. de båda han länkar), den andra är att rörelsevakter ofta tänder vid spänningssättning för att visa att de fungerar. Den andra grejen skulle då göra att du får full belysning varje kväll under en viss tid när skymningsreläet spänningssätter rörelsevakterna.

Jag skulle dra femledare mellan alla kopplingsdosor. Då får du med dig fast fas, central tändtråd samt har en ledare över för att kunna bygga grupper mellan intilliggande kopplingsdosor. Detta gör dock att det kan bli väldigt trångt så du kanske får sätta reläet i en egen kopplingsdosa under/bredvid.
 
Bra tips, tack. Ska läsa på lite med detta som grund. Det hela blir ju mycket enklare om rörelsedetektorn hanterar tid också.
 
tommib
Det gör alla rimliga rörelsedetektorer. De är tänkta att installeras utan ytterligare komponenter. I stort sett alla jag har sett hanterar också skymningsfunktionen eftersom det normalt är onödigt att tända på dagen.
 
Steg 1 avklarat. Dags att välja rätt rörelsevakt.



 
Detta projekt somnade tyvärr, men nu efter två bilinbrott (ett hos mig, ett hos grannen) på kort tid är det tydligt att det behöver prioriteras, dock med lite fokus på uppfarten. Belysning runt hela huset får vänta.

När jag nu funderar lite praktiskt på detta, baserat på era förslag ovan, kommer jag fram till följande upplägg:

1. Två rörelsevakter (tex Steinel IS 180 med skymningsfunktion)
2. En kontaktor i elcentralen
3. 2-3 lampor, alla lampor tänds i grupp

Rörelsevakterna matas från dvärgbrytare i elcentralen och ger styrspänning till 1st kontaktor som styr alla lampor (säg 3x50WLED. Eftersom jag inte behöver tända lamporna individuellt räcker det med en kontaktor per "lampgrupp".

Kontaktorn kan även få styrsignal från en reläutgång från ett larmsystem.

Om lampa och rörelsevakt råkar sitta på samma ställe är någon fem-ledare lämplig, annars räcker en 3-ledare till varje rörelsevakt.

Jag känner mig lite osäker på detta med flera reläutgångar till samma kontaktor och min elektriker har inte heller pysslat mycket med sådant. Går det alltid att göra så för alla 230V reläutgångar?

..och för kontaktorn - rörelsevakterna har ju olika kapacitet beroende på typen av last - är det någon typ av kontaktor jag ska hålla mig borta från. Denna var den första jag hittade, passar den? https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor-esc225s-2-pol-25a-brumfri-230v
 
Nått sånt här hade jag gjort:
Handritad elektrisk kopplingsschema med reläer och en kontaktor på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är begripligt.
Alla reläer ligger parallellt och släpper genom strömmen till spolen i kontaktorn.
 
Jag har motsvarande men för att styra värme. Samma kontaktor kan dras av en termostat, brytare eller fjärrpuck som alla ligger parallellt över spolen på kontaktorn.

Kommer i håg att det var viktigt att det var potentialfria relän, annars kunde det bli problem om de får ström "bakvägen" när något av dra andra reläerna drar spolen
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nått sånt här hade jag gjort:
[bild]
Om det är begripligt.
Alla reläer ligger parallellt och släpper genom strömmen till spolen i kontaktorn.
Ja det är så jag tänker mig det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om lampa och rörelsevakt råkar sitta på samma ställe är någon fem-ledare lämplig, annars räcker en 3-ledare till varje rörelsevakt.
Ja det funkar med 3-ledare OM det är en utan gulgrön tråd (3*x,y; brun-svart-blå), annars är det minst en 4-ledare (4Gx,y eller 5Gx,y).


MathiasS MathiasS skrev:
Jag känner mig lite osäker på detta med flera reläutgångar till samma kontaktor och min elektriker har inte heller pysslat mycket med sådant. Går det alltid att göra så för alla 230V reläutgångar?
De flesta, typ alla av Steinel’s rörelsevakter mm har potentialfria reläutgångar, finns några undantag om jag inte missminner mig.

Jag kör själv liknande, en IS 360 & en IS 180 som är parallellkopplade.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.