Jag har en inspektionsluckan upp på vinden med integrerad utfällbar stege från Dolle.
Jag behöver modifiera denna med ett extra vik för att inte krocka med en tänkt hylla när åbäket ska fällas ut.
Jag behöver därför ett gångjärn liknande detta.
Vad är den korrekta termen för denna typ av gångjärn? Och någon som vet var jag får tag på dessa?
Den lokala bygghandeln var måttligt intresserad av frågan...
 
  • Gångjärn monterat på trä med extra vik, använd för en utfällbar stege, söker term och inköpsställe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vi har ingen stege i luckan utan tar fram en teleskopstege när vi ska upp på vinden. På så sätt kan vi ha en byrå rakt under luckan.
 
Hur har du tänkt att få in en led till med bibehållen funktion?
 
Har du kollat om den finns som reservdel? Numret finns ju instansat eller skicka din bild och fråga.
 
  • Gilla
jojje12
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur har du tänkt att få in en led till med bibehållen funktion?
Ja.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du kollat om den finns som reservdel? Numret finns ju instansat eller skicka din bild och fråga.
Bra ide!
 
  • Trästege med extra led fäst mot en dörrkarm med svarta gångjärn, utformad för att undvika öppning av dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jojje12 skrev:
Ja.
Den frågan kan inte besvaras med ett ja.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Behöver väl inte vara ett specialgångjärn längst ner? Borde räcka med ett "vanligt".
 
D Daniel 109 skrev:
Den frågan kan inte besvaras med ett ja.
Hur och Har är ganska likt när man läser fort. Tyckte väl din fråga var märklig ;)

Genom att göra precis likadant som de befintliga lederna. Som uselss så riktigt påpekat, viktigt att leden låser åt rätt håll.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Behöver väl inte vara ett specialgångjärn längst ner? Borde räcka med ett "vanligt".
Hur menar du då?
 
useless useless skrev:
Jag har en extra led på stegen så att man slipper öppna dörren till förrådet när man ska upp på vinden...
Nåt i stil med det här kanske skulle funka?
[länk]
Eller ett lite längre ledgångjärn?
[länk]

Huvudsaken stegen viks åt rätt håll så att den 'låser' vid belastning...
Zarges skulle kunna funka. Ska höra med dom.
 
7d8f2dfd-dcc5-457e-933f-bda1b046c5e2.jpg
 
J jojje12 skrev:
Hur och Har är ganska likt när man läser fort. Tyckte väl din fråga var märklig ;)

Genom att göra precis likadant som de befintliga lederna. Som uselss så riktigt påpekat, viktigt att leden låser åt rätt håll.
Det är det jag inte riktigt får ihop. Antingen blir den inte ihopfällbar, eller också låser den inte i utfällt läge...
Kan du visa en skiss?
 
Varför skulle det inte funka? Så länge leden är på baksidan så kan den inte vikas åt fel håll när man kliver upp på stegen.

567012.jpg

De blir inte ett lika snyggt 'paket' när man viker ihop stegen med en extra led, men det kan man leva med.

59de8e15aaa62577124612_565_477
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.