Hej,
Har nyligen flyttat in i ett äldre hus och i barnens rum ligger ett laminatgolv. Jag blev lite nyfiken på att kolla på vad som ligger under så där inte ligger en gammal PVC-matta och släpper skit. Lyckades lyfta upp golvet en bit och under foamen verkar där ligger någon jutehistoria (?) . Vad kan detta vara för något? Luktar jutesäck och ser ut som en upp och nervänd dörrmatta.

Tack på förhand
 
O Ollza skrev:
Hej,
Har nyligen flyttat in i ett äldre hus och i barnens rum ligger ett laminatgolv. Jag blev lite nyfiken på att kolla på vad som ligger under så där inte ligger en gammal PVC-matta och släpper skit. Lyckades lyfta upp golvet en bit och under foamen verkar där ligger någon jutehistoria (?) . Vad kan detta vara för något? Luktar jutesäck och ser ut som en upp och nervänd dörrmatta.

Tack på förhand
Vore bra med en bild men det låter som Linoleummatta. Baksidan ser ut som en jutesäckar som du beskriver. Mattan i sig är nog ofarlig men den kan vara limmad med s.k svartlim som kan innehålla asbest. Dock ofarligt så länge man låter den ligga.
Hela mitt hus(1951) var fyllt av linoleum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammal PVC matta har nog släppt ut det mesta.
Kan det vara en linoleummatta?

Protte
 
L lob skrev:
Vore bra med en bild men det låter som Linoleummatta. Baksidan ser ut som en jutesäckar som du beskriver. Mattan i sig är nog ofarlig men den kan vara limmad med s.k svartlim som kan innehålla asbest. Dock ofarligt så länge man låter den ligga.
Hela mitt hus(1951) var fyllt av linoleum.
Det går även att lyfta mattan och under ligger en träskiva. Hade hoppats på trägolv som det är i de angränsande rummen. Här kommer en bild också. Svårt att ta en bra bild men kanske duger? Upplyft hörn av matta som visar en träskiva och befintligt trägolv bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
prototypen prototypen skrev:
Gammal PVC matta har nog släppt ut det mesta.
Kan det vara en linoleummatta?

Protte
Har hört att de släpper rätt länge till de typ vittrar sönder men det kanske är fel och övernojjigt?
 
O Ollza skrev:
Det går även att lyfta mattan och under ligger en träskiva. Hade hoppats på trägolv som det är i de angränsande rummen. Här kommer en bild också. Svårt att ta en bra bild men kanske duger? [bild]
Ser inte riktigt men linoleum är fortfarande min första-gissning. Kanske har du brädgolv under skivorna? Dock ganska säker på att det brädgolvet aldrig tänkt att vara ytskikt men det kan man ju använda det som ändå. Brukar dock vara stora springor, kvistar och spikhål efter skivorna.
Mvh/LOB
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lob skrev:
Ser inte riktigt men linoleum är fortfarande min första-gissning. Kanske har du brädgolv under skivorna? Dock ganska säker på att det brädgolvet aldrig tänkt att vara ytskikt men det kan man ju använda det som ändå. Brukar dock vara stora springor, kvistar och spikhål efter skivorna.
Mvh/LOB
Kan kanske vara ett uttjänta linoleumgolv dåför ytan är inte vacker om någon valt det som golv . Sen verkar limmet ha gjort sitt eftersom det går att lyfta på linoleumet och det ser inte ut att vara svartlim. Kan nog ligga bröder under som du säger. I de andra rummen ser det ut att vara golv som inte är tänkt som golv men som används som det dvs rätt bra glipor.
Då låter jag det ligga för linoleum känns inte så ohälsosamt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.