T Texan skrev:
Dock saknar Homey en säkerhetslösning!
Det finns en tilläggsmodul som kopplar ihop Homey med ett SPC-larm.

https://www.lundix.se/smarta-losningar/

Sen kan man väl även koppla ihop den med Verisure.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Det finns en tilläggsmodul som kopplar ihop Homey med ett SPC-larm.
Jo det är klart! Men då måste man köra med dubbla sensorer t.ex. en dörrsensor för larmet och en för Homeyn. Men det är rätt, det går!
 
T Texan skrev:
Jo det är klart! Men då måste man köra med dubbla sensorer t.ex. en dörrsensor för larmet och en för Homeyn. Men det är rätt, det går!
Jag tror att du får in alla larmenheter i Homey via Lundix men jag har det inte själv men fick för mig det när jag kollade deras video på youtube.
 
T Texan skrev:
Vad jag vet så finns det inte många fler alternativ än Zipabox/Zipatile och Vera Security om man vill ha en larmlösning som är inbyggd från grunden. Jag har ingen erfarenhet av Vera boxar, använder Zipabox idag som larm och jag tycker det fungerar bra.
Det är klart att det varit väldigt struligt historiskt men idag är det stabilt. Jag väntar på Zipabox 2 idagsläget. Precis som du så föll jag för Zibabox p.g.a. utbyggnadsmöjligheterna som finns med detta system.
När du köper ProUpgrade för 99USD så får du alla vid tecknandet tillgängliga funktioner i systemet plus de som utvecklas 1 år framöver. Allt behåller du så länge du har boxen o.s.v. SMS har jag ingen erfarenhet av, har inget behov eftersom jag tycker det räcker med app notiser kompletterat med mejlutskick av det som jag tycker är extra viktigt.
Hallå!
Har du brandvarnare inkopplade också?
Köpte en zipabox och två fibaro smokesensor för några dagar sedan. När jag parade ihop dem så kom varje detektor upp som två olika enheter (smokesensor och temperatur) funkade fint i ett par dagar men nu visas inte tempen längre, står bara temperatur och sen är det en liten prick där graderna tidigare visades.. har även lagt till rum i appen och ett foto på rummet men nästa gång den synkar så försvinner fotot :( nån erfarenhet av detta?? Mvh uffe
 
U Uffeuffe skrev:
Hallå!
Har du brandvarnare inkopplade också?
Köpte en zipabox och två fibaro smokesensor för några dagar sedan. När jag parade ihop dem så kom varje detektor upp som två olika enheter (smokesensor och temperatur) funkade fint i ett par dagar men nu visas inte tempen längre, står bara temperatur och sen är det en liten prick där graderna tidigare visades.. har även lagt till rum i appen och ett foto på rummet men nästa gång den synkar så försvinner fotot :( nån erfarenhet av detta?? Mvh uffe
Jag har också två fibaro brandvarnare, när jag har haft problem med dessa så har det varit att batterierna är slut. Även att det är nya brandvarnare så kan det av många anledningar vara så att de är slut. Foto har jag inte använt!
 
T Texan skrev:
Jag har också två fibaro brandvarnare, när jag har haft problem med dessa så har det varit att batterierna är slut. Även att det är nya brandvarnare så kan det av många anledningar vara så att de är slut. Foto har jag inte använt!
Batteri symbolerna visar 100%
 
U Uffeuffe skrev:
Batteri symbolerna visar 100%
Om det inte finns kraft kvar i batteriet att sända batteristatus så kan kontrollern visa 100%. Kanske det är 100% men enklast är att testa med ett nytt batteri eller testa med en batteriprovare för att utesluta denna felkälla.
 
T Texan skrev:
Om det inte finns kraft kvar i batteriet att sända batteristatus så kan kontrollern visa 100%. Kanske det är 100% men enklast är att testa med ett nytt batteri eller testa med en batteriprovare för att utesluta denna felkälla.
Får skaffa nya batterier och testa..
Idag upptäckte jag iaf att zipatos app är 100ggr snyggare på Apple än android så nu börjar jag gilla systemet lite mer :)
 
R
Är det någon som använder "Security" modulen till Zipabox?

Jag har läst manualen, men tycker den är lite oklar.
Dock tolkar jag det som att jag i princip kan göra följande:
- Koppla in max. 6 trådade sensorer av vilket märke som helst med kabel med 4 ledare.
- Strömmata dessa sensorer (12 V).
- Välja lite olika inkopplingar (NC, NO etc), serie eller parallellt.
- Kan koppla in externt batteri som backup (ingår inte) ?

Är detta korrekt?
Eller går det att göra mer (eller mindre) saker?
 
Upptäckte idag att Apple har släppt en app som heter genvägar. Mycket intressant och bra app där man kan programera knappar "genvägar" som är enkla att komma åt utan att behöva starta en app.
Har skapat en virtuell meter i zipaboxen som jag kan göra URL anrop mot vilket innebär att jag med en snabb knapptyckning kan initiera regler...
 
  • Gilla
Davve75
  • Laddar…
Äntligen börjat få allt att funka nu :)
Ska använda en Apple iPad på väggen, nån som vet om man kan få skärmen på iPaden att tända upp automatiskt genom att kameran på framsidan känner av rörelse/närvaro?
 
F Frasse_Man skrev:
Upptäckte idag att Apple har släppt en app som heter genvägar. Mycket intressant och bra app där man kan programera knappar "genvägar" som är enkla att komma åt utan att behöva starta en app.
Har skapat en virtuell meter i zipaboxen som jag kan göra URL anrop mot vilket innebär att jag med en snabb knapptyckning kan initiera regler...
Tjena Frasse!

Det borde ju betyda att man kan styra en del funktioner i Zipaboxen med Siri??
Hur går det för dig?
Jag sitter och labbar lite jag med...men om du får till någonting vettigt så kan du väl skriva hur du gjorde :)

// David
 
Hej Davve75!

Jepp det stämmer bra. Siri fungerar klockrent. Jag använder genvägarna otroligt mycket nu, mycket enkelt.
Jag har en "virtual meter" uppsatt som heter "Rule input"
Den kan man använda för flera olika typer av anrop, jag har en för belysning och en för larm, men jag kommer nog att bygga ut med flera.
Skärmdump av gränssnitt för hemautomation med virtuella mätare, inklusive "Rule input" och andra komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen klickar du på kugghjulet på din virtuella meter i mitt fall Belysning och där kan du kopiera URL den slutar med tecknet = och om du efter skriver ett värde t.ex. 1 så skickar du värdet till Zipato och boxen kan agera på värdet.

Skärmbild av en inställningsmeny för "Belysning" i ett hemautomatiseringssystem med URL för "Rule input".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skapat följande regel, Om värdet är större än 0 så körs regeln.
Det naturliga kanske skulle vara att i IF satsen ha om värdet = 1 kör scen. Nu har jag HTTP som hanteras i scenerna men du förstå poängen. Viktigt är väl att sätta tillbaka värdet till 0 när regeln är klar.
Skärmklipp av en automatiseringsregel i ett smart hem-system för att hantera belysning med hjälp av genvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Apple så gör du en genväg med URL, skriv in URL från virtual meter med värdet och sedan Hämta innehåll från URL och vips så körs din regel. Mycket snabbt dessutom. Känns som det går fortare än att köra scener från Zipato appen.

Sen kan du bara aktivera Siri i genvägen och säga Tänd lampor :D sim sala bim :D

Hoppas detta hjälper dig, lycka till!
 
  • Gilla
MatforsLars och 1 till
  • Laddar…
Tack Frasse :)
Det fungerar hur bra som helst !!!

En annan fråga...jag gjorde en regel där larmet går på automatiskt när ytterdörren blir låst (danalock).
Nu går det inte att öppna den regeln.
Kan man inte ha autopålarmningar i regler?
Måste jag radera den och bygga den på nytt utan autopåslag??
 
D Davve75 skrev:
Tack Frasse :)
Det fungerar hur bra som helst !!!

En annan fråga...jag gjorde en regel där larmet går på automatiskt när ytterdörren blir låst (danalock).
Nu går det inte att öppna den regeln.
Kan man inte ha autopålarmningar i regler?
Måste jag radera den och bygga den på nytt utan autopåslag??
Sorry, ingen aning? Har inte låsen kopplade med larmet, använder Yale doorman istället utan koppling till larmet.

//Frasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.