Hej. Har ett kedjehus där jag skulle vilja ta bort en bärande vägg. De är platt tak med papp. Takreglarna är 50*200 ligger på 800cc. Väggen jag vill ta bort är 170cm. Tänker mig att jag lägger som ett T. De långa måttet är 370cm. Är de möjligt eller tänker jag galet /erik
 
  • Plantekning av ett kedjehus med sovrum, kök och andra rum, markerat där en bärande vägg kan tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett kedjehus som visar rumsuppdelning och potentiell bärande vägg för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Det är säkert möjligt. Du tänker dig en limträbalk som i ena ändan vilar på en vinkelställd balk? För att kunna räkna på det behöver man veta husets mått. Bra också att veta var i Värmland huset ligger. Snözonerna varierar rätt mycket i Värmland.
 
Hej. Jag bor 2 mil väster om karlstad. Säg bara vilka mått vill du ha så fixar jag de /erik
 
Ange mått enligt pilarna på bilden.
Översiktsplan av ett hus med markerade måttpilar mellan väggarna i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppas jag gjort de tydligt nog. Annars får du säga till. Uppskattar hjälpen. /erik
 
  • Ritning av ett hus med utmärkta mått på olika rum och korridorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det finns vissa osäkerheter med denna typ av beräkning så här på distans, jag känner t.ex. inte till det exakta läget för takbjälkarna, så måste man ha ordentliga marginaler. Den 170 cm långa balken bör ha dimensionen 90x225 mm och den 370 cm långa, 90x315. För att fästa den korta balken i den långa krävs mycket rejäla smidesbeslag. De ska tillsammans med bultar kunna bära upp en punktlast på drygt 2 ton. Sådana beslag finns inte att köpa färdiga utan måste tillverkas av en smed eller en mekanisk verkstad, som vet hur sådana ska dimensioneras (med god marginal). Jag har gjort en enkel illustration för att säkerställa att vi har samma målbild.
Illustration av två träbalkar i vinkel med dimensionerna angivna för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De va så jag hade tänkt mig, om du inte har förslag på annan lösning.?De är ju den på 170cm som är bärande. Att jag vill ha den på 370 är ju för att nåt måste bära upp den på 170cm och jag vill undvika en stolpe. Ska försöka få till en bild så du ser hur takbjälkarna ligger. Antar att jag även behöver limträstolpar ? Dimension på dom?
 
Det räcker med 90x90 stolpar. Med en längd på 2,5 meter klarar en sådan stolpe en last på 5 ton.
 
Sådär ligger bjälkarna. Ligger en ca 5cm in från yttervägg och så cc 80cm från den
 
  • Ritning av en husplan med markerade bjälklagspositioner nära ytterväggar och med cc 80 cm mellanrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ungefär så jag föreställde mig det. Hur ser det ut längre till höger på bilden?
 
De fortsätter likadant. Kan slänga upp en bild på de som är bärande om du vill men får känslan av att du redan vet
 
Lägger upp en bild på väggarna som är bärande
 
  • Ritning av husplan med markerade bärande väggar i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade du inte behövt för min del för det visste jag redan, men tråden har väl andra läsare också.
 
Hej. Är ju nyinflyttad i huset så passade på att prata med lite grannar för dom hade renoverat hela sitt tak. Sen har jag även rivit lite mer i taket. Takreglarna gick inte som jag trodde i ena rummet. I övriga rum så ligger dom som tidigare sagt. Bifogar en ny bild. Har detta nån betydelse eller kan jag köra samma dimension som du sagt tidigare /erik
 
  • Plantekning av et hus med markering av takregler i rødt der de avviker fra det forventede mønsteret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.