Hittade denna:

Kommer nog testa att laga den på liknande sätt
 
  • Gilla
sagi8967 och 13 till
  • Laddar…
N nylen8007 skrev:
Hittade denna:
[media]
Kommer nog testa att laga den på liknande sätt
Fungerade!
(Antagligen för att jag använde en blå påsförslutare från Ikea)
OBS: Den får inte bli för djup, då går inte haken igen.
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
Kanon.
Själv satte jag två skruvar(förborrade innan), fungerar utmärkt.
 
Per Kall
Tack alla för alla grymma svar och tips. Min Siemens fick exakt samma problem. Se bild var jag öppnade (såg knivtricket först efteråt). Delvis öppen lucka på en Siemens tvättmaskin som visar den inre mekanismen och en röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade liknande problem med min Bosch-maskin. Hade för mycket tvätt i maskinen och forcerade luckan på plats. Därefter blev handtaget slappt och gick inte att låsa luckan.

Jag fick skruva loss gångjärnen på luckan för att få loss den från maskinen. Sen kunde jag demontera luckan och skruva isär den. Kunde reparera felet då det bara var en plastflärp som "kuggat över" och hamnat på fel sida av en kant.
 
torbeno torbeno skrev:
Kolla upp en liknande maskin, det kan vara så att färgen är utgången bara. Så kan du göra en specialare och få en passande modell
Stämmer ej, går bra att beställa nytt o få det hemskickat
 
  • Ny beställd reservdel i silverfärg med streckkodsetikett, förmodligen en del av en sanitetsprodukt, inpackad i bubbelplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K K Fleury skrev:
Stämmer ej, går bra att beställa nytt o få det hemskickat
Bra, då har Bosch gjort något rätt på 30 månader.
 
Man kan även göra så här. Denna tillfälliga lösning har funkat i 2,5 år nu :D
Kanske är dags att beställa ett riktigt handtag snart...
En torktumlare med ett trästycke som tillfälligt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglarvännen och 4 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem - den klena plastklacken på handtaget hade brutits av. Det såg ut så här:

Handtag med brutet plasthörn och ersatt med aluminiumremsor för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ersatte den genom att skruva dit två 6 mm breda remsor av en aluminiumplåt - totalt ca 4-5 mm tjockt. Funkar utmärkt nu, och känns stadigare än innan! Se nedan:

Plasthandtag förstärkt med två aluminiumremsor och skruvar, liggande på ett turkos badrumsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
christian.delen christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.

Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.

Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.

Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
Tack som fan!! Har just fått upp min lucka med hjälp av detta! Tryckte vid den röda pilen! Ni är det bara att beställa ny lucka!
 
  • Gilla
christian.delen
  • Laddar…
Alltså vilken lättnad!
Morgonen började i katastrof med att luckan inte gick att öppna. Med hjälp av detta forum lyckades jag först få upp luckan och sedan reparerade jag den med hjälp av en skruv jag köpte på för 1 krona!

Jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag kom på - blev rätt nöjd!
En öppnad och reparerad lucka med en ny skruv som håller delarna samman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad lucka med ny skruv i grått utförande, resultat av DIY fix tack vare forumtips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad lucka med en skruv i en metallram, enkel fix som användaren är nöjd med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

christian.delen christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.

Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.

Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.

Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
christian.delen christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.

Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.

Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.

Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Samma fel på min Logixx 8. Kan se de delar ni - och mannen med videon - menar. Problemet för mig är att varken tryck inåt på den övre flärpen eller drag utåt på den nedre får låset att röra sig en millimeter. Verkar som om låshaken har fastnat. Någon som har ett tips?
 
A
Du måste kommaåt själva haken eden lång smal skruvmejsel
 
Bifogar bild på hur jag ersatte klacken som gått av. Förborrade 3hål och satte i några skruv. Fungerar lika bra som innan.
Reparerad klack med förborrade hål och insatta skruvar på ett grått objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hallebrand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.