Hej.

Vi köpte en bostadsrättslägenhet för 1 år sedan som förra ägaren hade låtit
renovera badrummet då de hade haft en fuktskada i golvbrunnen under tvättmaskinen.
Var gjort 2014 ,dvs idag endast 4 år gammalt.
Våtrumsmatta och våtrumstapet.
Precis bredvid duschen går inkommande vattenrör in i väggen. Så ser det ut i alla lägenheterna
i detta område som är byggt 1991.

Det var en aktoriserad badrumsfirma som gjorde jobbet. Har fakturan kvar och ett kvalitetsdokument/
våtrumscertifikat (vet inte om det är nån skillnad) men där står det under anmärkning att det kommer
ut vattenrör ur väggen.
Förra ägaren sa att det var minst 10 års garanti på väggar och golv men det står inte i pappret
och det är inte besiktigat av någon besiktningsman. Och jag vet inte om anmärkningen betyder att
garantin inte gäller .

Redan när vi flyttade in så såg jag att det inte är svetsat på våtrumsmatteskarven mellan rören.
Där sitter mattan lös.
Och den stora svetsade skarven är inte snyggt gjort och nu har den börjat släppa.
Väggmattan buktar lite och skarven har släppt och mattan sitter lös under rören.
Väggmattan har även släppt längst ner mot golvet där väggmattan möter den uppvikta golvmattan.

Det är ju rätt nära duschen.
Duschar inte på rören men nere vig golvet kan det ju komma in vatten under väggmattan.
Är rädd att det trängt in fukt under väggmattan som fått den att släppa.

Vad har jag för rättigheter. ¨Måste man om det är en fuktskada riva ut hela badrummet.?
Om det inte är fukt under utan bara släppt, går det att limma fast eller på annat sätt åtgärda utan
att riva ut hela badrummet?
Har bostadsrättsförsäkring.
Är det en försäkringsfråga ? Är rädd att försäkringen inte täcks då det är rör som kommer ut ur väggen
och svetsad skarv.
Eller ska man gå på badrumsfirman ? Garantin? Eller på förra ägaren.
Vi har ju betalt dyrare för bostadsrätten pga av renoverat badrum.

Väldigt tacksam för svar.

Musikhelle.
 
  • Våtrumsmatta runt inkommande vattenrör i vägg med lös och släppt skarv nära duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våtrumsmatta i badrum som sitter lös vid inkommande vattenrör med synlig skarv och buktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör som sticker ut ur vägg med synlig lösgjord skarv mellan våtrumsmattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lös våtrumsmatta och icke-svetsad skarv vid inkommande vattenrör på vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en lös våtrumsmattskarv vid vattenrör och golvlister som visar tecken på otillräcklig svetsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrumshörn med våtrumsmatta, rör som sticker ut från väggen och lösa skarvar nära duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På sista överblicksbilden över duschen syns silvertejpen som jag tejpat över det lösa med för att det inte ska komma in mer vatten, om någon undrar.
 
Jag hade inte varit orolig. Golvmattan har ju ett ganska bra uppvik, varpå väggmattan ligger över. Slarvar man lite med limmet så fäster det inte. Ring upp förra ägaren och fråga vem som lagt mattan. Ge dom en chans att rätta till.
 
Jeppando.
Jo det är bra uppvik MEN väggmattan var inte lös förut förutom mellan rören längst upp där de inte svetsat.
Kan det inte ha kommit in vatten i den släppta skarven eftersom nu väggmattan släppt bakom och
väggen buktar lite?
Eller komma in vatten där väggmattan mot golvet släppt?
Det är bara gipsskiva bakom men det står på fakturan att de använt något sorts våtrumsspackel.
Jag vet vilken firma som gjort det men jag vet inte om jag ska ringa försäkringsbolag först som får fuktmäta
 
Hur långt brukar golvmattan gå upp under väggmattan dvs dubbelt?
 
Jag är ingen expert på våtrumsmatta men det jag dock vet är att. Firman som gjort jobbet är enligt dig Certad. Då det finns kvalitetsdokument så vänd dig till utföraren. Det är 10-års garanti och ansvar på arbetet. Dock så behöver du nog inte oroa dig för vattenskada, såklart svårt att veta då man inte vet hur underlaget ser ut. Men det ska såklart åtgärdas.
 
Och hur kan man åtgärda det. Lossa mattan från väggen runt rören och limma fast den igen eller?
Om det nu inte är fukt bakom.
Om det är fukt bakom måste hela våtrumsmattan rivas ut då, torka och sätta ny?
 
och om garantin gäller med rörgenomföring i vägg nära dusch.? De hade ju anmärkt i dokumentet att det fanns rör genom vägg.
Även elementrör och vattenrör som kommer upp ur golvet i andra änden av badrummet.
Vet inte om man enligt branschregler får ha vattenrör genom vägg så nära duschen.
men det var ju inte lätt att flytta dom rören och alla lägenheterna ser ju ut så i området
 
Tror att det går, är mer insatt i keramiska våtrum och då ser det annorlunda ut.
Men jag har nog läst att det ska gå att bara limma och svetsa ihop det igen. Om det inte har läkt någon större mängd vatten eller att rummet stått i vatten en period så bör du inte behöva oroa dig över någon större vattenskada.
Anmärkning på "rör i väggen" brukar ske för att entreprenören oftast inte vet hur rördragningen ser ut inuti väggen och kan därmed inte garantera/ta över ansvar för den konstruktionen.

Dock vill jag tillägga att kraven på hur våtrummen får se ut idag är hårt reglerad via branschorganisationen så det brukar vara både livrem och hängslen om man jämför med för 20 år sedan så jag personligen skulle inte vara för sömnlös över det där. Men jag är inte så insatt i våtrumsmatta heller.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fast värt att poängtera är ju att man har ju normalt tätskikt bakom oavsett vad man har för ytskikt. Mattan du har är alltså troligen inte det primära skyddet på det viset.
Det ser dock lite klyddigt ut vid skarvarna och nån ser ut att ha bättrat på med kemsvets. Detta gäller även strängen som ligger bakom rören. Så där ser det inte ut om det enbart är svetsat med värme och tråd.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast värt att poängtera är ju att man har ju normalt tätskikt bakom oavsett vad man har för ytskikt. Mattan du har är alltså troligen inte det primära skyddet på det viset.
Det ser dock lite klyddigt ut vid skarvarna och nån ser ut att ha bättrat på med kemsvets. Detta gäller även strängen som ligger bakom rören. Så där ser det inte ut om det enbart är svetsat med värme och tråd.
Eh Va!?
Du menar att det finns ytterliggare ett tätskikt bakom våtrumsmattan??
 
lägger man verkligen matta som enda tätskikt då?
 
Våtrumsmatta är både tätskikt och ytskikt när det handlar om denna typ av matta.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Då måste det vara en fruktansvärd dålig ide att välja våtrumsmatta då.........När man har andra ytskikt är det fruktansvärt noga. Har man matta så är det inte noga. Jag menar att det är ju ganska känt att många mattor som svetsas lider av dåliga svetsar och att de kryper isär och då är alltså väggen eponerad mot inträngande vatten?
Att kakel och liknande inte är ett vattentätt ytskikt förstår jag ju men det är ändå lite "säkerhet" bakom det. En dåligt uppsatt matta har ju alltså ingenting i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.