Hej,

Vi har idag ett fristående carport / förråd som vi avser riva då den är i mycket dåligt skick och den tar upp 5% av BYA på fastigheten. Huvudbyggnaden (boningshuset) tar 20%. Max BYA är 25%.
(vi hade tidigare ett uterum som vi rev, då gick vi från 27,5 till 25% BYA)

Vi har diskuterat att bygga en friggebod som förråd som ersätter förrådet i carporten efter den rivits och friggeboden skulle då vara på maximalt 15kvm vilket motsvarar ca 2,5% BYA.

Om vi senare avser bygga en ny carport hur räknas då friggeboden BYA, kommer carportens BYA begränsas?

Carporten kommer troligen behöva bygglov, då vi tittat på att bygga den som en utbyggnad från boningshuset.

/Rickard
 
Det vore lättare om du använde kvadratmeter i stället för %, så slipper man att räkna baklänges.
Som jag förstår det, räknas inte friggebodar med i byggarean, hittar det dock inte på någon myndighets sida,
Googla på!
 
R Rickard Ohlin skrev:
Hej,

Vi har idag ett fristående carport / förråd som vi avser riva då den är i mycket dåligt skick och den tar upp 5% av BYA på fastigheten. Huvudbyggnaden (boningshuset) tar 20%. Max BYA är 25%.
(vi hade tidigare ett uterum som vi rev, då gick vi från 27,5 till 25% BYA)

Vi har diskuterat att bygga en friggebod som förråd som ersätter förrådet i carporten efter den rivits och friggeboden skulle då vara på maximalt 15kvm vilket motsvarar ca 2,5% BYA.

Om vi senare avser bygga en ny carport hur räknas då friggeboden BYA, kommer carportens BYA begränsas?

Carporten kommer troligen behöva bygglov, då vi tittat på att bygga den som en utbyggnad från boningshuset.

/Rickard
Ok
625 kvm fastighet, 125 kvm boningsyta, idag 31 kvm carport/förråd.

Framtiden 125kvm + 15 kvm friggebod + 25-30 kvm carport.

Att friggeboden får vara planstridig, tex mot maximal BYA vet jag men frågan är hur det ses om den finns först?
Jag har tidigare skrivit något om att Boverket hade ngn form av utsago om att ordningsföljden inte borde ha betydelse om slutresultatet är detsamma men hittar inte referensen. Är dessutom osäker på hur det var.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Att friggeboden får vara planstridig, tex mot maximal BYA vet jag men frågan är hur det ses om den finns först?
Men huvudbyggnaden, dvs bostadshuset finns väl redan?
Att man inte kan bygga en stuga på en obebyggd tomt och beteckna den som friggebod är ju en annan sak.
 
Ja, självklart finns huvudbyggnaden. Där bor jag :)
 
Då finns ju inte friggan där först, eller hur?
 
Nej, såklart inte . Kanske var otydlig men boningshuset rör vi inte.
Men frågan är om vi bygger friggeboden före ev ny carport, påverkar det tillgänglig BYA?
 
En "friggebod" är bygglovsbefriad enligt PBL 9 kap 4 §:
"För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att...

...3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra eller bygga till en komplementbyggnad som
a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov enligt denna paragraf eller motsvarande äldre bestämmelser inte får en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1-3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första stycket 3 gäller inte
1. om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
2. för ett sådant bostadshus som utgör ett komplementbostadshus som avses i 4 a §. Lag (2014:900)."

Står det inget i detaljplan att detta inte gäller eller att ytorna ska räknas in i begränsningen av BYA berörs friggeboden inte av detaljplanens begränsningar, dvs det kvittar om den står där eller ej då den är utanför bestämmelser i detaljplan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fast jag har för mig att det finns en tråd här där någon råkat ut för just att kommunen räknade in friggeboden i totala BYA för tomten. Någon sökte bygglov för en utbyggnad, och kommunen räknade då in friggeboden i hur mycket som var byggt på tomten. Om jag minns rätt så fick de bygga ut ändå, men att kommunen pga. friggeboden ansåg att det rörde sig om en mindre avvikelse.

Om sedan kommunen där gjorde rätt eller inte vet jag inte. Man skulle ju kunna hävda att "visst man får bygga en friggebod även om byggrätten för tomten är överskriden", men det betyder ju inte per automatik att inte friggeboden skall räknas in vid framtida bedömningar av sökta bygglov för tomten.
 
H hempularen skrev:
Fast jag har för mig att det finns en tråd här där någon råkat ut för just att kommunen räknade in friggeboden i totala BYA för tomten. Någon sökte bygglov för en utbyggnad, och kommunen räknade då in friggeboden i hur mycket som var byggt på tomten. Om jag minns rätt så fick de bygga ut ändå, men att kommunen pga. friggeboden ansåg att det rörde sig om en mindre avvikelse.

Om sedan kommunen där gjorde rätt eller inte vet jag inte. Man skulle ju kunna hävda att "visst man får bygga en friggebod även om byggrätten för tomten är överskriden", men det betyder ju inte per automatik att inte friggeboden skall räknas in vid framtida bedömningar av sökta bygglov för tomten.
Då ska detta framgå i detaljplanen i fallet du beskrev, annars har kommunen gjort fel tolkning av lagstiftningen. Och enligt min bedömning skulle det inte hålla att neka ett bygglov inom byggrätten med hänvisning till att ytan överskrids om man räknar in en bygglovsbefriad friggebod.

Det som får byggas utöver begränsningar av yta i detaljplan är 15 kvm "friggebod" och 25 kvm "attefall". Eftersom "friggeboden" är helt utan lov- eller anmälningsplikt är den mer självklar än "attefallaren", eftersom den ska lämplighetsprövas i samband med anmälan kan kommunen då göra en bedömning att tomten är fullbyggd med hänvisning till PBL istället för till detaljplanen, men det är en annan fråga...
 
Det är just därför vi avser bygga en friggebod. Och att vi inte behöver mer :)

Däremot hade det varit intressant att hitta ett rättsfall.

När jag tittar över det ser jag att boningshuset gör 20% , friggeboden 2,5%och en eventuell carport gör 3,5-4% BYA. Möjligen det i ett osäkert läge kan bedömas som
mindre avvikelse då det totalt sett är 10% överbyggnad
 
Friggebod och Attefallshus räknas inte in i byggrätten enligt detaljplanen. Du måste separera de olika regelverken när du funderar över vad du får lov att göra.

Du har alltså möjlighet att bygga följande på din fastighet:

Detaljplan
156 m2 BYA (625 x 25%). Som jag förstått av info ovan finns ingen uppdelning på huvudbyggnad och komplementbyggnad i din detaljplanebestämmelse.

Bygglovsbefriade åtgärder för en- och tvåbostadshus
Friggebod 15 m2 BYA
"Friggeskärmtak" 15 m2 BYA
Attefallshus 25 m2 BYA
Attefallstillbyggnad 15 m2 BTA

De bygglovsbefriade åtgärderna är undantag från huvudregeln. Det innebär att man alltid måste börja med att kolla om man får utföra dem på den aktuella fastigheten. Enklast brukar vara att fråga kommunen.
 
Tack för alla svar!

Det finns krav på antalet byggnader (max ett uthus och en huvudbyggnad) samt formella krav på max höjd (boningshus 1,5plans) i detaljplan men dessa väger inte tyngre än "BYA" som jag ser det. Utöver detta är det tillåtet att placera i tomtgräns i strid med $39 enligt BSTD (den gamla...)
Området är inte skyddat. Inga närliggande fastigheter heller.
¹1
Det är just detta att bygglovsbefriade åtgärder är undantag som är svårt att bedöma. Vad tittar kommunen på?


Lite detaljer kring situationsplanen:



befintlig carport+förråd är smack på tomtgräns, ny friggebodhamnar <0,5 m från tomtgräns, endast 1 granne är berörd.

En utbyggd carport skulle också hamna < 0,5 från samma granne.
(Kan bifoga en enkel sit plan ikväll)

Här blir det problematiskt inser jag då helt plötsligt förutsättningarna för en lovbefriad åtgärd inte är uppfyllda. Det gör att det kanske blir problematiskt map utbyggnaden av både carport och friggebod map area om dessa räknas in i BYA då det kommer krävas bygglov. Insåg detta igår...

Vi har skissat på en lösning tillsammans med grannen som hen gillar där vi förbättrar gränsen map byggnader och markmträdgårrd såom grannarna inte hinner flytta lär det vara minsta problemet. När det blir aktuellt skall vi formalisera det hela (vi betalar, de skriver på)

Rent tekniskt skulle friggeboden utföras > IE60 (putsad lättbetongelement) etc trots att krav saknas enllgt BBR 5.61 men det passar arkitektoniskt.

Carporten blir knepigare. Det underlättar att både vårt boningshus och grannens hus är >IE60 i obrännbara material och saknar fönster, samt obrännbara tak. Jag skall anlita brandkonsult när vi står med bygglovsansökan för utbyggd carport, om det är realistiskt att anta det bara är tekniska hinder i form av brandtekniskt och hållfasthetsmässigt utförande som betyder något
utöverev. grannmedgivande. Det skall ju göras snyggt arkitektoniskt också, vi skall ju bo där och vill inte sänka värdet med något kluderbygge.

Så innan vi drar igång ville jag undersöka var vi står. Rent praktiskt måste vi riva carporten o befintligt förråd för att komma åt att bygga friggeboden om vi vill hålla byggetableringen på egen fastighet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.