Fruktsallad
J jocke31 skrev:
Ja. Det beror förstås en smula på ditt beteende, men mitt råd är att undvika mobilt bredband om ni brukar streama TV. Den datamängd som ingår räcker i princip ingenstans. Vi körde med mobilt bredband i somras innan vårt riktiga bredband var installerat, och våra 200 GB räckte i ungefär 2 veckor. :)
Så då ska jag försöka hitta något som inte är mobilt men ingen bindningstid. Hmm. Jag får kolla mer noga men det känns lite läskigt att ta en mindre aktör när man inte vet vad man får alls. Även om det bara är för 40 dagar.
 
Varför är det så lång leveranstid? Kan du inte beställa redan nu så att det är klart dagen efter inflytt?
 
Fruktsallad
useless useless skrev:
Varför är det så lång leveranstid? Kan du inte beställa redan nu så att det är klart dagen efter inflytt?
Vi beställer samma dag som vi köper huset/ skriver på banken men efter det är det 30-40 dagars leveranstid. Jag vet inte om de är väldigt populära eller har för lite tekniker just denna perioden men det var svaret jag fick. Vi kan inte teckna förrän vi äger huset på pappret och efter det så är det minst 30 dagar innan vi kan få det inkopplat. :)

Lite off topic så är jag så trött och sur på Telia så jag gör i princip vad som helst för att slippa dem. Lättast hade ju varit att bara teckna sig för Telia och låta dem koppla på med omedelbar verkan men de är dyra, gammaldags, sjukt dåliga avtal, sjukt dyra tillbehör, kass och stönig kundtjänst, sämre kanaler att välja emellan och allmänt irriterande. Bäst kanaler har Canal Digital men jag vet inte om detta med parabol är lite beige när vi har fiber inne i huset som vi kan uttnyttja till både tv och bredband. Näst bästa alternativet då är ju Comhem med Tivobox och serieinspelningar och bra kanaler.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Vi kan inte teckna förrän vi äger huset på pappret och efter det så är det minst 30 dagar innan vi kan få det inkopplat.
Kollar de verkligen vem som har lagfart på fastigheten? Varför inte testa och beställa typ en månad innan inflyttningsdatum?
 
Fruktsallad
Alfredo Alfredo skrev:
Kollar de verkligen vem som har lagfart på fastigheten? Varför inte testa och beställa typ en månad innan inflyttningsdatum?
Vågar jag det? Kollar dom så är det ju kört?!
 
Vad är kört? Du blir nog inte svartlistad i deras register...
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Vågar jag det? Kollar dom så är det ju kört?!
Kört och kört. Det värsta som kan hända är väl rimligen att de ignorerar din beställning och tycker att du får vänta tills du tillträtt fastigheten. De lär ju knappast straffa dig genom att i framtiden vägra ha dig som kund.
 
beställa bredband till annans hus, det kallas urkundsförfalskning.
 
Fruktsallad
MathiasS MathiasS skrev:
beställa bredband till annans hus, det kallas urkundsförfalskning.
Ja det är lite det jag är rädd för. :-/ Vi flyttar om en månad ungefär och gör inte någon adressändning förrän då heller. Beställer jag nu så lär breven i bästa fall komma till huset men där bor ju ägaren som sålt till oss. Dom flyttar ut nu i helgen så har jag otur så eftersänds alla papper från comhem till deras nya hem och så ser jag dem aldrig mer.

Jag var lite inne på att ta Telias 30 dagars prova-på erbjudande, då kan jag ångra mig efter 30 dagar och säga upp allt och skicka tillbaks prylar som vi fått för att starta upp. Då borde ju Comhem vara nära.. men det är ju detta med att jag vet hur Telia funkar. Det är garanterat inte "bara" att prova tjänsten och sen skicka tillbaks. Vi kommer få betala en massa avgifter, boxar, in och urkoppling och när man ska ringa deras kundtjänst så får man sitta i 50 min för att ens nå dem. Jag tror det kostar mer än det smakar..
 
MathiasS MathiasS skrev:
beställa bredband till annans hus, det kallas urkundsförfalskning.
Det gör det knappast så länge man beställer i sitt eget namn.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Beställer jag nu så lär breven i bästa fall komma till huset men där bor ju ägaren som sålt till oss.
Anläggningsadress och korrespondensadress behöver inte vara den samma. Du kan ju ange att all kommunikation ska ske med dig på din nuvarande adress fast anläggningen ligger på en annan adress. Så har jag det idag.

Men du kan nog ha rätt i att strulfaktorn kan vara hög och att det kanske inte är värt det. Något brott i stil med urkundsförfalskning handlar det dock inte om.
 
Fruktsallad
Jag blir så trött på detta nu att jag fick ont i huvudet. :)
Det är inte bara bredbandet jag sitter och kollar på. Nu sist även elen och där blir det också ett glapp med gamla och nya elen. Gamla elen som får vara kvar här en månad till medan vi måste skaffa ny el i nya huset får att få ström dit. .. Zzz, Aj. Migrän!
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag tror nuvarande ägare har telia bredband via fiber men vi måste ju välja något när vi flyttar in och jag vill då gärna ha Comhem.
Det är inte ett alternativ att nuvarande ägare behåller sin teliafiber och överlåter det till er i samband med inflytt. Kan knappast vara ovanligt för Telia att hantera att en fastighet byter ägare. Pratar vi exempelvis vatten och el så är det ju normen. Ingen skulle acceptera att vara utan vatten/el en månad i samband med flytt och det borde gå att göra på motsvarande sätt med fiber.

Ett eventuellt byte till Comhem kan ni ju ta senare i lugn och ro.
 
Men elen är ju bara att anmäla. El får du iallafall.

Ang. Telia och "prova på " erbjudanden. Nu är det ju några år sedan. Men en kollega råkade glömma sitt bredbandsmodem i föräldrahemmet uppe i Norrland. Och just då var det illa, för han skulle flytta till nytt hus, och tänkte köra mobilt några veckor tills han kunde få in ADSL (som gällde då).

Telia hade just då "prova på" för mobilt bredband, så det passade ju lysande. Han berättade om det på lunchen. Vi var flera som på skämt menade att det kommer aldrig att fungera, du är låst mot Telia i flera år nu. Han blev lite stött, "det står ju i avtalet att jag får lämna igen det, osv".

Ett tag senare hörde vi om det igen, det var i princip omöjligt att få stopp på abonnemanget, ingen på Telia förstod vad han menade när han påpekade om deras "prova på erbjudande". Först efter ett antal telefonköer på någon timme vardera fick han tag på någon som accepterade att han sade upp avtalet.

Sedan kommer fakturorna, telefonkö igen "visst ignorera fakturan, jag fixar", påminnelser, inkassokrav. Efter ungefär ett år kom kravet upp i tingsrätten, vid den inledande förhandlingen sitter Telias advokat och tittar förstrött i pappren och utbrister "du har ju helt rätt, det här skall du inte betala". Allt löst.... Nästan.

Nästa månad nya inkassokrav från Telia, skulden är visserligen struken, men nu vill de ha betalt för inkassokraven... Nya rundor, och efter ytterligare ett år så tingsrätten igen. Allt upprepas, advokaten tittar förstrött i pappren och "Nä vi har ju fel, det här skall inte du betala!".

Och vi kolleger: "Vad var det vi sade"....
 
Vi drog in fiber för 2år sedan.
När telia (telia öppen fiber) sa att de va klara ringde jag banhof och sa att jag ville ha deras internet. Några timmar senare funkade allt.
 
  • Gilla
blue.b och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.