H Häggens skrev:
Vad tror ni om denna info, stämmer den bra med verkligheten tycker ni?

[länk]

Det svåra är väl att få huset tätt
Alltså det är bättre om huset är tätt med FTX fungerar bra ändå.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alltså det är bättre om huset är tätt med FTX fungerar bra ändå.
Jojo det var mer detta jag tänkte på:
"Testet visar att om du installerar ett FTX-system i ett tätt hus kan du göra en energibesparing på mellan 3 000 och 6 000 kWh per år. "
Och:
"Det kan skilja 2 200 kWh per år i energibesparing mellan ett tätt och otätt hus på 130 m², i Norrland"

Jag bor i norra norrland så då känns det väldigt intressant för mig att få huset så tätt som möjligt då det finns mycket att spara - om deras beräkningar stämmer. Förstår att det funkar oavsett täthet (till viss grad förstås), men det skadar väl inte att glänta lite på ekonomidörren ändå
 
Besparingen gäller alltså ett hus med mekanisk ventilation enligt norm med eller utan återvinning av energin i frånluften. Har man ett äldre hus med självdragsventilation så kommer man inte att spara några 6000:- på att bygga om till FTX.
Den stora vinsten är korrekt ventilation året om och bra inomhusklimat.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
B
FTX är ju 80% för bättre luftkvalitet inomhus. Häng inte upp er på att ”det ska betala sig”, med det tänket ska man också ta plastmatta i badrummet och inte klinker...
 
useless useless skrev:
Besparingen gäller alltså ett hus med mekanisk ventilation enligt norm med eller utan återvinning av energin i frånluften. Har man ett äldre hus med självdragsventilation så kommer man inte att spara några 6000:- på att bygga om till FTX.
Den stora vinsten är korrekt ventilation året om och bra inomhusklimat.
Jag har mekanisk frånluft utan återvinning, alliancefläkt ihop med köksfläkt.
 
B Boan skrev:
FTX är ju 80% för bättre luftkvalitet inomhus. Häng inte upp er på att ”det ska betala sig”, med det tänket ska man också ta plastmatta i badrummet och inte klinker...
Jag tycker det är intressant och värdefullt att veta ekonomin, men är inte främsta skälen dom har jag skrivit i tidigare inlägg
 
B
Absolut bra. När jag bytte vårt gamla 80-tals aggregat för några år sen till ett nytt skönk förbrukningen 1500-2000kw/ år... ec fläktar gjorde nog sitt,
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inte vårt heller. Och det behövs inte så nära ekvatorn som vi bor :)


Nyare aggregat med borstlösa EC-motorer drar betydligt mindre ström.
Vårt aggregat skall enligt tekniska data dra 18 - 20W vid det luftflöde vi kör (80 m3/h),
dvs 425 kr/år räknat med ditt elpris.

Värmen går på termostat. Går in vid minusgrader.
Det sitter vanliga asynkronmotorer i aggregaten, två styck för från och tilluft. I min.läget drar motorerna totalt 50 W (25 W/motor).
Hade en OVK för någon månad sedan. Mätningen utföll till belåtenhet med motorerna körandes på min.läge.

Tidigare OVK-killar har dragit på styrningen till normal-läget, vilket tydligen inte behövs.
 
Gamla byggnader med dålig ventilation brukar, enligt egen erfarenhet, drabbas av ullätande skadedjur. Sparar man en bespoke-kostym har anläggningen betalat sig. Så, där har du Argumentet!
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hade en OVK för någon månad sedan. Mätningen utföll till belåtenhet med motorerna körandes på min.läge. ... Tidigare OVK-killar har dragit på styrningen till normal-läget, vilket tydligen inte behövs.
Standardrekommendationerna för ventilation utgår, som så mycket annat i husbygge,
från fem "personekvivaleter", dvs två vuxna och tre barn.
Så om man som vi, och kanske ni också, bara är två personer i hushållet,
så räcker halva den rekommenderade ventilationen bra.
 
Kul att tråden vaknade till liv igen.

Jag har för mig att min kalkyl föll på kostnaden för aggregatet kombinerat med extra rör för tilluft kontra kostnaden och besparingen enl energimyndigheten.
Lägg sedan till en luft/vatten värmepump och det är i princip ingen idé att räkna alls...

Sedan känns det iofs som att elda för kråkorna med direkt frånluft.
 
Det är ganska enkelt att räkna på skillnaden mellan ett frånluftssystem och ett FTX-system på ett förenklat vis.
Det man behöver ha koll på är inomhustemperaturen, ventilationsflöde, genomsnittlig utetemperatur (går att googla) och återvinningsgrad.
Frånluftssystem:
Flöde(l/s)Xcp(1,2)XDelta-T(21-7)Xantal timmar per år(8760)= Wh
FTX-system:
Lägg till vad som återstår att värma upp efter återvinningen, ofta räknar man med 80% återvinning, man värmer alltså upp återstående 20%.
Om man tänker sig ett flöde på 60l/s och en inomhustemperatur på 21 grader och en utomhustemperatur på kring 7 grader, skulle det se ut så här:
Frånluftssystem:
60x1,2x14x8760=8830080Wh eller 8830kWh
FTX-system:
8830x0,2=1766kWh

Skillnaden i energiförbrukning utan hänsyn till fläkteffekter blir alltså 7064kWh.
 
[QUOTE="jonas_t, post: 3108886, member: 96080" Skillnaden i energiförbrukning utan hänsyn till fläkteffekter blir alltså 7064kWh.[/QUOTE]
Låter rimligt! Jag har 8000kWh/år inkl hushållsel exkl 4000:- pelletskostnad. I detta ingår (dåligt fungerande) elgolvvärme. Huset är litet med enpersonshushåll 70% av tiden. Resten av tiden är vi 6 personer inkl 3 barn då tvätt/disk/spis drar en hel del.
Vid bygget funderade jag på om FTX skulle vara ekonomiskt försvarbart med ett så litet hus på drygt 100 km men det är det tydligen - även i allra södraste delen av landet.
 
Den stora vinnaren är väl vår allas miljö, med lägre enegiåtgång, även om man själv inte räknar hem investeringen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F
Mitt hus var i stort sett tätt utan ventilation. Så jag har inte sparat en krona, utan förbrukning har ökat med kanske 1500kw/h. Dock har jag fått ett fantastiskt inomhusklimat. Så om du redan har någon ventilation så kanske du sparar någon krona. Annars inte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.